Google kulegraves: Mistænkes for at manipulere søgeresultater

24. juni 2011 kl. 13:017
USA's kontrolmyndighed FTC er klar til at stævne Google for at give egne tjenester bedre søgeplacering end konkurrenternes.
Artiklen er ældre end 30 dage

Den amerikanske udgave af Konkurrencestyrelsen, Federal Trade Commision (FTC), mistænker Google for at manipulere med søgeresultater og misbruge sin dominans på søgemarkedet. Derfor har de nu lanceret en stor kulegravning, som skal klarlægge, om Google har misbrugt sin dominans - og om søgegiganten skal stævnes. Det skriver Wall Street Journal.

FTC’s kulegravning går på, at Googles søgeresultater angiveligt fører brugerne til virksomhedens egne netværk af services, for eksempel Google Places, på bekostning af konkurrerende services. Flere virksomheder har nemlig klaget over, at Google rangordner sig selv meget højt i søgeresultaterne, selv om services ikke er relevant for brugeren.

Det er ikke første gang, Googles forretningsmetoder bliver kulegravet. De sidste par år har både europæiske og amerikanske myndigheder været efter Google og holdt skarpt øje med virksomhedens fusioner og virksomhedsovertagelser. Denne gang er det dog Googles kerneprodukt, søgeresultaterne, der skal under lup.

Men Google bliver dog svær at retsforfølge, mener advokater. For ifølge den amerikanske kartellovgivning er det ikke ulovligt at have et monopol – kun at misbruge det eller tilegne sig et monopol på ulovlig vis. Kartellovgivningen er dog blevet strammet i løbet af de sidste år, hvilket øger FTC’s mulighed for at føre en god sag mod Google.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Yderligere tager Google alt for meget for at blive placeret højt i søgningerne, lyder kritikken fra virksomhederne, hvilket betyder at Google alene kan afgøre, hvilke firmaer der får succes, og hvem der må dreje nøglen rundt.

»Google har en konkurrenceforvridende opførsel... som skader forbrugerne ved at indskrænke andre virksomheders muligheder for at konkurrere ved at placere de bedste produkter og tjenester for internetbrugerne, som skal have mulighed for at udpege vindere og tabere online, ikke Google«, skrives der på Fairsearch.org; en gruppe af Google-kritiske virksomheder, der blandt andet tæller Microsoft og rejsewebsiden Expedia.

Disse virksomheder mener også, at Google manipulerer med søgeresultater og opkøber konkurrerende virksomheder for at styrke og bevare deres dominans. Google afviser alle anklager og proklamerer, at Google er til for brugerne, ikke firmaerne.

FTC's planer om at stævne Google giver et klart signal om, at der er nok beviser mod Google til at indlede en egentlig retssag. Kulegravningen forventes at tage et år, og derefter vil det vise sig, om der er baggrund for at anklage it-mastodonten.

7 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
7
27. juni 2011 kl. 11:38
Jamen selvfølge

Det er jo ren logik at de gør det? De er også et firma som skal tjene penge - det gør de så hele tiden ved at vi surfer.

6
24. juni 2011 kl. 15:25
Re: Hyklerisk

Når man søger på Google så er det det samme som at spørge Google hvad de synes er relevant for ens søgeord. Google er da de eneste der kan svare på det spørgsmål. Ikke deres konkurrenter.</p>
<p>Yderligere tager Google alt for meget for at blive placeret højt i søgningerne, lyder kritikken fra virksomhederne
Har de nogen sinde hørt om udbud og efterspørgsel? Det er sådan set det eneste der kan bestemme den rigtige pris, med mindre der er tale om unfair monopol. Hvis folk ikke kan lide Googles pris på reklamer, så kan de lade være med at købe dem, og købe hos Microsofts Bing i stedet for - jeg tvivler på at det er betydeligt billigere per visning/click-through. Så længe et firma kan sælge et produkt uden unfair konkurrence, så er prisen lav nok.

og en der ikke har forstået hvor store Google er på det markede og hvordan monopoler virker og hvordan i kan være i strid med loven.

Hvis der er en økonomisk gevinst forbundet med at google siger at de er bedre end andre selv om de ikke er det. fx. at du søger på "billigeste rejse københavn new york" hvis google så skriver at googles rejsetjeneste er billigere end en anden rejsetjeneste selv om det modsatte er tilfældet så er det konkurance forvridning og handelsobstruktion det kan være i strid med loven.

Ang. prisen... har du nogensinde lært hvad monopolistisk prissætning er ?

Når du har lært hvad det er (ved evt at læse og forstå fx. denne webside https://en.wikipedia.org/wiki/Monopoly) så vil du indse hvor forkert det du skriver om monopoler og prissætning er.

og der er ikke unfair monopoler... der er lovlige eller ulovlige monopoler og naturlige og statsautoriserede monopoler.

Hvis Google har brudt konkurrence loven er det et ulovligt monopol, ved fx. at ukorrekt at skrive at deres tjenester er billigere end andre når det faktisk ikke er tilfældet det er konkurrence forvridning som visse typer er ulovlig og vil formentligt være i strid med loven der forbyder oprettelsen af visse typer af handelsbariærer.

Så endnu engang det er ikke om det google har gjort er fair eller unfair... (eller om nogen synes at google skal ha lov til at bryde loven som den lyster af den ene årsag at google kalder sig selv åbne)... men om det er lovligt eller ulovligt...

5
24. juni 2011 kl. 15:05
Re: Skal de ikke have lov til det?

Endnu en der har glemt at det ikke er dem der vælger søge maskinen eller ej i deres browser der er kunderne hos google. De er produktet denne anklage er rettet mod de måske ulovlige handlinger som Google har lavet for at sikre deres dominans i søgemaskine reklame markedet.

Anklagen er basalt set at hvis du vil reklamere for noget på internettet er der meget store dele af nettet man kun kan nå hvis man køber reklamer hos google.

Time will tell om det er sandt og om det Google har gjort for at opnå og bibeholde den dominans som de har på reklame markedet er i stid med konkurranceloven...

4
24. juni 2011 kl. 15:02
Hyklerisk

Ja, Google manipulerer rangordenen af søgeresultaterne efter arbitrære principper. Det er forskellen på en søgemaskine og et dumt index. Det er hele værdien i en søgemaskine.

Google er stor, ja, men de har på ingen måde unfair monopol. Der er intet der stopper andre i at lave en bedre og mere populær søgemaskine.

Flere virksomheder har nemlig klaget over, at Google rangordner sig selv meget højt i søgeresultaterne, selv om services ikke er relevant for brugeren.

Når man søger på Google så er det det samme som at spørge Google hvad de synes er relevant for ens søgeord. Google er da de eneste der kan svare på det spørgsmål. Ikke deres konkurrenter.

Yderligere tager Google alt for meget for at blive placeret højt i søgningerne, lyder kritikken fra virksomhederne

Har de nogen sinde hørt om udbud og efterspørgsel? Det er sådan set det eneste der kan bestemme den rigtige pris, med mindre der er tale om unfair monopol. Hvis folk ikke kan lide Googles pris på reklamer, så kan de lade være med at købe dem, og købe hos Microsofts Bing i stedet for - jeg tvivler på at det er betydeligt billigere per visning/click-through. Så længe et firma kan sælge et produkt uden unfair konkurrence, så er prisen lav nok.

3
24. juni 2011 kl. 14:31
Skal de ikke have lov til det?

Googles søgemaskine er frivillig at bruge og sætter ingen begrænsninger for at hvem som helst kan bruge eller lave den søgemaskine de ønsker. Ligesom enhver anden hjemmeside hvor ejeren har lov til at gøre mere eller mindre hvad de vil, så kan Google vel også kontrollere prioriteten af søgeresultater som de vil - så længe de ikke manipulere med selv indholdet. Måske skal der så bare være et krav om at de oplyser at de gør det.

2
24. juni 2011 kl. 13:18
Hvem mon det er der mistænker...

Ironisk nok er Microsoft en (af to nævnte) virksomheder der mener at Google "opkøber konkurrerende virksomheder for at styrke og bevare deres dominans", hvilket vel er en strategi de må betragtes som særdeles kompetente udi.

1
24. juni 2011 kl. 13:13
FTC er ikke Forbrugerstyrelsen det er Konkurancestyrelsen.

Fact check is your friend og Konkurancestyrelsen har potentielt meget skarpe klør og spidse tænder hvis du er en virksomhed.

Så må vi se om Google har betalt nok til de rigtige i Washington...

Fra Wiki på 30 sekunders søgning og der er to af de nedenfor beskrevne styrelser der minder mere om hinanden end den sidste...

"The Federal Trade Commission (FTC) is an independent agency of the United States government, established in 1914 by the Federal Trade Commission Act. Its principal mission is the promotion of consumer protection and the elimination and prevention of what regulators perceive to be harmfully anti-competitive business practices, such as coercive monopoly."

"Forbrugerstyrelsen (eller FS, på engelsk: Denmark’s National Consumer Agency) er en styrelse under Økonomi- og Erhvervsministeriet etableret 1. januar 1988. Fra 2. august 2004 til november 2007 hørte styrelsen under Familie- og Forbrugerministeriet[1]. Styrelsens arbejde omfatter bl.a. forbrugerinformation (rettigheder og muligheder), beskyttelse af forbrugernes interesser, sikkerhed og sundhed, gennemførelse af systematisk markedsovervågning (uvildige analyser og testresultater af markeder, ydelser og produkter) overfor såvel forbrugere samt erhvervslivet. Herudover administrerer Forbrugerstyrelsen love om forbrugerklager, mærkning og skiltning med priser samt markedsføring. Direktør i Forbrugerstyrelsen er pr. 1. januar 2008 Cand.polit Tanja Franck."

"Konkurrencestyrelsen er en offentlig styrelse der hører under Økonomi- og Erhvervsministeriet. Styrelsen administrerer konkurrenceloven, EU’s udbuds- og statsstøtteregler samt tilbudsloven. Der er lidt over 100 medarbejdere i Konkurrencestyrelsen, der har som overordnet mål at yde en konkurrencefremmende indsats til gavn for både det danske erhvervsliv og forbrugere på områder som styrelsen undersøger og holder øje med. Styrelsen varetager mange forskelligartede opgaver, lige fra sagsbehandling og generelle informationsopgaver til arbejde den danske lovgivning og støtte til erhvervsministeren."