It-forhandler får spambøde på 10.000 kroner for 21 password-mails
It-forhandleren Dustin A/S skal betale en bøde på 10.000 kroner for at have udsendt spammails til 21 kunder. Det har Forbrugerombudsmanden afgjort.
Dustin A/S udsendte i maj 2009 en række e-mails med emnet 'Du har fået nyt brugernavn og password til Dustin.dk'. Det valgte én af modtagerne at klage over først til politiet, som sendte klagen videre til Forbrugerombudsmanden.
I alt fandt Forbrugerombudsmanden, at 21 modtagere havde fået én af disse e-mails fra Dustin A/S, selvom de ikke havde givet deres samtykke til at modtage markedsføringsmateriale fra firmaet.
Det har Forbrugerombudsmanden valgt at fortolke som en overtrædelse af markedsføringslovens § 6, hvilket betyder, at Dustin skal betale en bøde på 10.000 kroner, som er minimumsbeløbet for op til 100 e-mails.
Ifølge Forbrugerombudsmanden har Dustin A/S endvidere revideret dets procedurer for udsendelse af e-mails, så der fremover kun skulle blive udsendt e-mail til personer, som har givet samtykke.
...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.