It-forhandler får spambøde på 10.000 kroner for 21 password-mails

23. juni 2011 kl. 15:587
It-forhandler får spambøde på 10.000 kroner for 21 password-mails
Illustration: Yakobchuk.
21 kunder klagede til Forbrugerombudsmanden over en mail, de modtog fra Dustin.dk om, at deres brugernavn og kodeord var ændret.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

It-forhandleren Dustin A/S skal betale en bøde på 10.000 kroner for at have udsendt spammails til 21 kunder. Det har Forbrugerombudsmanden afgjort.

Dustin A/S udsendte i maj 2009 en række e-mails med emnet 'Du har fået nyt brugernavn og password til Dustin.dk'. Det valgte én af modtagerne at klage over først til politiet, som sendte klagen videre til Forbrugerombudsmanden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I alt fandt Forbrugerombudsmanden, at 21 modtagere havde fået én af disse e-mails fra Dustin A/S, selvom de ikke havde givet deres samtykke til at modtage markedsføringsmateriale fra firmaet.

Det har Forbrugerombudsmanden valgt at fortolke som en overtrædelse af markedsføringslovens § 6, hvilket betyder, at Dustin skal betale en bøde på 10.000 kroner, som er minimumsbeløbet for op til 100 e-mails.

Ifølge Forbrugerombudsmanden har Dustin A/S endvidere revideret dets procedurer for udsendelse af e-mails, så der fremover kun skulle blive udsendt e-mail til personer, som har givet samtykke.

7 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
7
24. juni 2011 kl. 13:56
Re: Adskil servicemeddelser og markedsføring

Læs i øvrigt afsnittet "Henvendelser i løbende kundeforhold' i Forbrugerombudsmandes Spamvejledning: https://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/Spamvejledning

For Ken Poulsens tilfælde vil jeg sidestille det med følgende vejledning:

Hvor der fx er solgt en vare, kan en erhvervsdrivende lovligt meddele en tidligere kunde, der stadig har reklamationsret på varen, at den erhvervsdrivende er flyttet, fusioneret eller har fået ny kontaktadresse. Den erhvervsdrivende må dog ikke samtidig benytte lejligheden til at reklamere for sin virksomhed eller dens produkter.

6
24. juni 2011 kl. 13:52
...

Hvis en online shop bliver udsat for at deres database har haft gæster, er det så ok er melde ud om dette? eller står man også til en spam bøde der? For stilhed er åbenbart gratis?

5
24. juni 2011 kl. 13:48
Adskil servicemeddelser og markedsføring

Regler skal helst være klare og utvetydige. Derfor må et nej til markedsføringe vitterligt betyde et nej. Det betyder også at erhvervsdrivende ikke skal kunne sende markedsføring under et skalkeskjul af at sende tilladte servicemeddelser, men derimod sikre sig at deres servicemeddelser ikke kan betegnes som markedsføring.

Alternativet er at skumle erhvervsdrivende laver Mailman-tricket og hver måned lige sender en reminder om hvad ens password er og så lige vedhæfter lidt markedsføring. Det er ikke i forbrugernes interesse og det er ikke i de velmenende erhvervsdrivendes interesse, derfor må vi håndhæve en nul-tolerence politik.

Jeg har ikke set omtalte mail, derfor skal jeg ikke kunne udtale mig om hvorvidt den er markedsføringsish nok. Men der er klar retspraksis for at omtale af enkeltprodukter ikke er påkrævet for at det falder in under Markedsføringslovens §6 'med henblik på afsætning af varer', men at en generel branding af sælger er nok.

Så som erhvervsdrivende skal I sikre jer at i klart og tydeligt skelner mennem servicemeddelser og branding. Er I i tvivl, så få en forhåndsgodkendelse fra Forbrugerombudsmanden.

(Men straffen virker noget pebret, især hvis Dustin velvilligt har ændret procedurer)

4
24. juni 2011 kl. 13:21
Kan det virkeligt være rigtigt?

Jeg har tænkt mig at ringe til Forbrugerombudsmanden, og spørge om det virkeligt kan være rigtigt. For der kan jo være gode grunde til at sende en email med et nyt password, for eksempel hvis der er et problem med det nuværende password (fx https://lwn.net/SubscriberLink/448699/7bdb980187009b57/ ). Det er jo et telefonnummer på den linkede side.

3
23. juni 2011 kl. 22:10
Re: Uh? Lidt for hutig med faklen og høtyven?

Kan heller ikke rigtig forstå det.

Var en af de heldige der fik en mail fra Dustin i maj 2009 (er tilmeldt som bruger og tilmeldt deres nyhedsmail så ingen problemer der)

Der var info omkring nyt brugernavn og password, så meget brugbart information.

Dog var der i højre side af mailen lidt reklame for Dustin og deres services (ikke produkt reklamer)

Jeg må sige at hvis det er imod markedsføringsloven at give den information til tilmeldte kunder bliver det svært at informere kunder overhovedet.

2
23. juni 2011 kl. 19:03
Re: Uh? Lidt for hutig med faklen og høtyven?

+1.. Jeg forstår heller ikke helt, vil gerne se eksempel på den mail.

1
23. juni 2011 kl. 17:21
Uh? Lidt for hutig med faklen og høtyven?

Med mindre

  1. Modtagerne ikke allerede var registrerede som kunder hos Dustin
  2. Mailen indeholdt noget helt andet end det subject siger.

... så er det da helt galimatias at man ikke må sende den type mails til sine brugere.

Jeg synes det er helt naturligt hvis et site sender mails for at informere om at ting som "vi har ændret dit brugernavn", så når det lyder som om det er det som Dustin er blevet dømt for, så lyder det meget underligt.