5 minutters telefonkø skal bremse stormløb på dyr NemID-support
Har du problemer med at logge på offentlige tjenester med NemID, så skal du være forberedt på at vente, hvis du ringer til telefonsupporten. Fremover må DanID, som administrerer NemID, nemlig lade kunderne vente fem minutter i røret. Det skriver Politiken.
Beslutningen om at øge ventetiden på supportlinjen kommer som følge af, at budgettet for support ifølge Politiken er blevet sprængt på grund af mange flere henvendelser end forventet.
Derfor får DanID nu lov til at lade borgerne vente i op til fem minutter, før deres opkald bliver besvaret. Det sker med videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsens godkendelse.
Angiveligt håber DanID på, at længere ventetid i telefonen vil få flere borgere til selv at finde frem til løsningen på deres problem via eksempelvis vejledninger på internettet. På den måde håber DanID at reducere antallet af henvendelser fra 75.000 om måneden til maksimalt 25.000 om måneden.
Charlotte Sahl-Madsen understreger over for Politiken, at ændringerne i telefonsupporten ikke skal gå ud over borgerne, blot fordi DanID har problemer med den økonomiske side af supporten.
»Derfor vil jeg følge forsøget tæt, så vi sikrer, at det lykkes at lede brugerne til andre informationskilder,« siger Charlotte Sahl-Madsen til Politiken.
Politiken har spurgt Centerleder i IT- og Telestyrelsen Palle Sørensen om, hvorfor det skal gå ud over borgerne, at DanID har undervurderet antallet af henvendelser, hvortil han svarer:
»Det skal det heller ikke. Vi har ikke nogen gavn af, at vi har et firma, som går fallit. Så hvis DanID alternativt kan tilbydes en samlet tilfredsstillende support, er det o.k. Men det er netop det, som vi skal afprøve i tre måneder.«
Redigeret 12.37: Artiklen har tidligere givet indtryk af, at telefonventetiden skulle fordrives med muzak. Dette er ikke korrekt, da de support-trængende personer i løbet af ventetiden automatisk præsenters for forskellige selvbetjeningsmuligheder.
...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.