Wave: Død. Buzz: Flop. Bliver Google+ den lovede sociale revolution?
Bliver tredje gang lykkens gang for Google forsøg udi sociale medier?
Efter fiaskoerne med Google Wave og Google Buzz, har søgegiganten nu lanceret Google+ som angiveligt vil ændre den måde, vi netværker på socialt.
En del af Google+ hedder Circles og med dette værktøj kan man oprette en 'cirkel' og tilføje kontakter, som du deler specifikke ting med. Google fremhæver, at de venner, man ønsker at føje til cirklen og dele indhold med, ikke behøver at være Google+brugere, men kan tilføjes via deres emailadresse. Google mener selv, at cirkles er et nødvendigt redskab og udtrykker sig således i et blogindlæg:
»Problemet med online services i dag [er, at det] omdanner venskaber til fast food – alle bliver pakket ind i venne-papir – og deling lider virkelig under det her.«
Sparks er et andet produkt i Google+, som kan levere nyhedsvideoer og blog posts om emner, som man selv definerer. Og man kan diskutere emnerne med andre mennesker, eller som Google skriver: »nørde ud og gå på opdagelse i emner sammen.«
Hangouts er et online mødested med live videoer, der inkluderer op til ti mennesker. Det er designet til at lade folk komme og gå, og man kan derfor droppe forbi hangouts, som man vil, i stedet for at være lukket inde i en møde-session.
Mobile er den sidste store Google+-komponent og det har flere ’bevægelige dele’. Man kan tilføje sin position, og billeder fra mobiltelefonen uploades automatisk og øjeblikkeligt til et privat album. Et andet værktøj, Hurdle, som er et gruppebeskedsværktøj, giver dig mulighed for at kommunikere med selvvalgte cirkler på mobilen, følge med i andres kalender og altså vide præcis, hvad andre folk i cirklen foretager sig i dette sekund.
Flere it-analytikere peger på, at Google i virkeligheden ikke bekymrer sig om folks sociale liv, men mere om deres image og deres identitet. Og derfor er det nye værktøj så vigtigt i kampen om det sociale medie-marked.
Læs mere om Google+ på Google bloggen og Gizmodo.
...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.