Siden 25. maj har websider i hele EU skullet leve op til nye regler, hvor de besøgende skal informeres om de cookies, websiden bruger, og ’give samtykke’.
Men da forvirringen om de nye regler har været massiv, og de 27 EU-lande slet ikke er enige om fortolkningen af paragrafferne, har de danske myndigheder valgt at melde ud, at man ikke vil håndhæve reglerne, før forvirringen har lagt sig.
Alle, der driver en hjemmeside, vil være omfattet af reglerne, når de engang kommer i brug reelt, og selvom der ikke falder bøder nu, er det på høje tid at overveje, hvordan man selv får informeret besøgende om brugen af cookies.
Version2 har fundet tre eksempler, der er meget forskellige:
Det officielle bud
På IT- og Telestyrelsens egen webside itst.dk har man naturligvis sørget for at være artige og har forfattet en side om de cookies, der bliver brugt.
Via et ’Brug af cookies’-link i topmenuen på samtlige sider på websitet kan man som besøgende klikke sig videre til informationerne. Her er der både en introduktion til begrebet cookies og en gennemgang af de cookies, der bliver brugt - samt hjælp til at slette cookies i browseren igen.
Men selvom IT- og Telestyrelsens bud nok er det tætteste, man kommer en officiel fortolkning af reglerne lige nu, skal man ikke bare kopiere teksten og tro, at den hellige grav er velforvaret.
»Vi har prøvet at arbejde med reglerne for information om cookies på vores egen side itst.dk. Det er et bud på, hvordan man kan give relevant information i vores kontekst. Men det vil ikke være dækkende bare at lave copy-paste af vores information, for det skal hele tiden vejes imod, hvilke cookies man selv bruger,« siger Kresten Bay, kontorchef i IT- og Telestyrelsen, til Version2.
Han forventer, at reglerne om information om cookies vil være uændrede, da uenighederne blandt EU’s medlemslande primært går på, hvordan begrebet ’samtykke’ skal fortolkes. Til gengæld kan fortolkningen af reglen om, at de besøgende skal ’give deres samtykke’ altså godt ændre sig, så det skal man være opmærksom på fremover.
Internetbranchens bedste bud
Hos Foreningen af Danske Interaktive Medier, som blandt andet repræsenterer landets netmedier, har man også haft hovedet lagt i blød. Resultatet er blandt andet en ny mærkningsordning, som alle websider kan bruge, hvis ejerne skriver under på at følge reglerne i ordningen.
Her placerer man mærket - et lille 'i' i en blå trekant - på sine websider, og i takt med at symbolet vil blive brugt af flere og flere, vil de besøgende vide, hvor de kan finde information om cookies på siden.
Den måde at efterleve de nye regler på bliver for eksempel brugt af Ekstra Bladet, som har placeret den blå trekant i toppen af alle avisens websider.
På websiden Minecookies.org kan man læse mere om ordningen, hvor der også er et eksempel på, hvordan man kan give de besøgende fyldestgørende information om sidens cookies og privatlivspolitikken.
Lige ud af posen-buddet
Et tredje - og ganske anderledes - bud på information om cookies kommer fra Martin Thorborg og hans iværksætter-forum Amino.dk. Her er der ikke lange falbelader om hvordan Google Analytics virker, men en kontant opfordring til at slukke computerne, hvis man ikke bryder sig om cookies.
»Kan Amino ikke køre uden cookies? Jo da, det kunne Amino sagtens. Vi kan også skaffe hestevognene tilbage. Men det er forbandet besværligt, så vi beholder vores cookies og du beholder din knallert. Kan jeg slippe for Amino Cookies? Jo da, det kan ikke være meget lettere. Du slukker bare for din computer og læser en god bog i stedet for,« skriver Amino blandt andet i sitets privatlivspolitik.
Om den version lever op til alle krav i de nye regler, er nok tvivlsomt. Men alene ved at være kort og morsom, vil den måske blive læst og forstået af væsentligt flere besøgende, end de lange, mere formelle informationssider.
Cookie-loven blev indført, fordi EU-politikerne ville sætte en stopper for, at en webside ubemærket kunne tilgå brugerens harddisk og læse og gemme filer. Besøgende skal have tydelig oplysning om, hvad de går ind til, når de besøger en webside, siger reglerne.
Dermed kan besøgende bedre sige nej til for eksempel cookies, som bruges til at spore en computerbruger på tværs af forskellige websider, eller til at lade prisen på en flybillet stige, hvis en kunde søger mange gange på samme rejse.
...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.