C++ fra bunden - Del 2

Tags:    c++
Skrevet af Bruger #2853 @ 25.01.2003
Velkommen til anden del i min C++ fra bunden. I denne del vil du lære hvordan man erklærer og bruger variabler i C++. En variabel bruges til at indeholde data, og du kan indsætte og trække dataer ud fra dem.

Navne



Et legalt navn til din variabel er en sætning på enten 1 eller flere bogstaver, tal eller bundstreg (_). Der er ikke nogen begrænsning på længden af din variabels navn, men der findes dog nogle compilere som ikke tager mere end 32 tegn. Der kan heller ikke bruges mellemrum i dine navne.

Gyldige navne til dine variabler starter enten med et bogstav eller en bundstreg (_). Tal kan ikke bruges i starten.

En anden vigtig ting er, at du ikke kan navngive dine variabler med navne som er et keyword. Følgende navne er reserveret i ANSI-C++'s standard, og kan derfor ikke bruges:

asm, auto, bool, break, case, catch, char, class, const, const_cast, continue, default, delete, do, double, dynamic_cast, else, enum, explicit, extern, false, float, for, friend, goto, if, inline, int, long, mutable, namespace, new, operator, private, protected, public, register, reinterpret_cast, return, short, signed, sizeof, static, static_cast, struct, switch, template, this, throw, true, try, typedef, typeid, typename, union, unsigned, using, virtual, void, volatile, wchar_t

En anden utrolig vigtig ting er at C++ er case sensitive, det vil sige at der er forskel på store og små bogstaver. Så Bad, BAD, bAD og BaD kan alle være navne for 4 forskellige variabler. Jeg vil dog ikke anbefale at man gør sådan, da man utrolig let kan blive forvirret, og det kan være meget svært at huske forskel. Jeg vil derimod anbefale at man altid kalder sine variabler for navne som er med småt hele vejen igennem.

Datatyper



En variabel kan sammenlignes med en skuffe. Variablen (skuffen) har så et navn og skufferne kan være af forskellige typer (datatyper), alt efter hvad der skal proppes i dem.

C++ er forsynet med indbyggede datatyper for boolean, integer, character og float.

Boolean variabler er deklareret med nøgleordet bool og kan indeholde to værdier, true eller false.

Eksempel:
Fold kodeboks ind/udKode 

Integer variabler bruges til at indeholde hele tal som 5 eller 42. Der er flere forskellige deklareringer af en integer variabel, forskellen ligger i hvor mange bytes en variabel max kan indeholde. Følgende kan bruges: int, short, long, unsigned short, unsigned long. Forskellene vil blive forklaret i en senere del. Indtil videre, brug int til at deklarere integer variabler.

Eksempel:
Fold kodeboks ind/udKode 

Float variabler bruges til at gemme "flydende" tal. Float variabler kan både indeholde hele tal eller kommatal som 5.3 eller 42.542. Husk at der skal bruges "." og ikke ",", da det bruger det engelske talsystem. Som i integer variabler, er der også forskellige keywords til at erklære float variabler med, forskellen er også her hvor mange bytes en variabel max kan indeholde. Følgende kan bruges: float, double og long double. Double tillader størrere værdier end float, og long double tillader endnu størrere. Forskellene vil blive forklaret i en senere del. Indtil videre, brug float til at deklarere float variabler.

Eksempel:
Fold kodeboks ind/udKode 

Character variabler bruges til at indeholde bogstaver. Character variabler deklarere med nøgleordet char. Læg mærke til at der skal '' rundt om værdien når man bruger char, hvorimod det ikke er nødvendigt når vi bruger tal.

Eksempel:
Fold kodeboks ind/udKode 


Deklarering af variabler



Når man skal deklarere en variabel skal man gøre det efter følgende måde:

Fold kodeboks ind/udKode 

Men under deklareringen kan man også tilføje en værdi til ens variabel, for eksempel:

Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis man gerne vil deklarere mange variabler af samme type på engang kan man for eksempel gøre følgende:

Fold kodeboks ind/udKode 

Dette er det samme som hvis vi havde skrevet:

Fold kodeboks ind/udKode 


Brug af variablerne



Lad os prøve at bruge nogle af de ting vi lige har lært:

Fold kodeboks ind/udKode 


Linie 7: int a = 2;
Opretter en variabel med navnet a, af typen int (integer), og indsætter værdien 2 i den.

Linie 8: float b = 45.2;
Opretter en variabel med navnet b, af typen float, og indsætter værdien 45.2 i den.

Linie 9: char c = 'H';
Opretter en variabel med navnet c, af typen char (character), og indsætter værdien H.

Linie 11: cout << a << endl; // Udskriver 2
Sidste gang vi brugte cout var der "" rundt om det vi ville udskrive. Det skal der ikke når man vil udskrive variabler eller keywords.

Det var det, når ovenstående eksempel er compiled skulle der gerne på skærmen komme til at stå:

Vores int variabel indeholder:
2
Vores float variabel indeholder:
45.2
Vores character variabel indeholder:
H


Hvad synes du om denne artikel? Giv din mening til kende ved at stemme via pilene til venstre og/eller lægge en kommentar herunder.

Del også gerne artiklen med dine Facebook venner:  

Kommentarer (21)

User
Bruger #2520 @ 29.01.03 09:53
Dejlig artikel lærte en del, da jeg bruger dem her til at srate på c++ med.
User
Bruger #3162 @ 27.01.03 11:10
Rigtig flot, jeg kan se du også har en del 3 og 4, spændt på at læse dem. Bliv ved med dine indlæg.
User
Bruger #2113 @ 05.03.03 00:40
Rigtig god artikel!
User
Bruger #2278 @ 28.03.03 18:48
den er psajko
User
Bruger #1748 @ 16.05.03 13:32
Nice artikel igen! Glæder mig til 3,4.. :)
User
Bruger #3922 @ 17.05.03 11:04
Din kode til brug af variablerne giver 7 fejl, i min dev-cpp compiler...
User
Bruger #3353 @ 29.09.03 20:31
ellers fed artikel men giver også 7 fejl i min skal jeg skrive dem?
User
Bruger #3353 @ 29.09.03 20:35
nu har jeg kun 2 fejl det er i int main() og lukningen } den siger at jeg skal "parse error before `}'
hvad er det for noget?
User
Bruger #3710 @ 03.12.03 08:43
Jeg syntes at det er nogle rigtig gode artikler du har skrevet.. TAK for det..
User
Bruger #4842 @ 05.12.03 12:26
Min cpp compiler siger:
"Line 2: unable to run program file" ligegyldigt hvad jeg gør...
User
Bruger #5555 @ 07.04.04 15:31
rigtig god artikel men jeg tror han bare har glemt #include <cstdlib> ??
User
Bruger #5550 @ 08.04.04 22:29
Min duer fint hvis jeg bare laver en copy
User
Bruger #5421 @ 18.06.04 20:43
Hvorfor kommer der ikke noget frem når jeg kører programmet?
User
Bruger #1080 @ 14.07.04 12:12
Hejsa... min "Borland C++ Builder 6" viser heller ikke noget når jeg starter pogrammet
User
Bruger #5956 @ 18.07.04 19:33
Nice artikel, Men når jeg komplier og kører den, Så går det så hurtigt jeg ikke kan se noget..
User
Bruger #5062 @ 15.08.04 12:22
God artikel! :)
User
Bruger #6336 @ 23.08.04 21:46
start din exe fil gennem msdos, eller sæt denne linje sidst i din source:
Fold kodeboks ind/udKode 
User
Bruger #6369 @ 29.08.04 17:06
nice nok! godt nok svært at huske men jeg fatter meget mere nu!
User
Bruger #6850 @ 13.03.05 19:45
har lært en del mange tak :D (jer der hele tiden siger jeg kan ikke nå at se det lyder ike til at i har læst 1'eren LÆS DEN DOG!)
User
Bruger #7370 @ 29.03.05 15:04
udemærket.. men er det generalt at man skal bruge det feks. hvis jeg vil lave et program hvori der skal stå 45.2 SKAL jeg så bruge den float variabel?? eller har jeg meget at lære endnu :)
User
Bruger #9674 @ 16.07.06 17:53
Super fin artikkel.

Til alle jer som ikke kan nå at se noget, tjek Artikkel 1, eller tilføj denne include: #include <stdlib.h>, og skriv dette før return 0; system ("pause");
Så bliver consollen afbrudt.
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.
t