Hvilken distro?

Tags:    linux

<< < 12 > >>
Hejsa!

Jeg overvejede om denne post skulle lægges i "Religionskrig", men det blev her. Jeg har langt om længe besluttet mig for at jeg vil til at lege lidt med Linux. Hvilken distribution skal jeg vælge? Jeg har ingen erfaring med Linux overhovedet, så det må godt være lidt begyndervenligt, men ikke overdrevent. Jeg hælder mest til Debian, men hvad siger i?

/Andreas Møgelmose

----
Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway.



14 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Min erfaring med Linux begrænser sig til en lille server jeg har stående bagved mig.
Først kørte den RedHat, hvilket ikke var den store success. Ram bruget var enormt sammenligned med hvilke tjenester den kørte. Det var foresten heller ikke så morsomt at opgradere ting. Det virkede lidt som om hver gang jeg hentede en ny rpm(Redhat Packages - software pakker) krævede den to andre...
Det fik jeg nok af, og skiftede til Debian som kører virkeligt godt. Det bruger meget mindre ram, og apt er et vidunderligt værktøj til installation/afinstallation af programmer. (apt-get install <object> og det er installeret).
www.debianguiden.dk er en virkelig god dansk vejledning, som forklarer alt der skal til for at sætte din maskine op.

Mvh,

Thomas Nielsen




Vis du har tænkt dig at bruge den til Workstation er SuSe klart at anbefale.
Jeg bruger den til dagligt (Ikke kun som Workstation) og den køre 100%
mere stabilt end Redhat. Den bruger ikke engang halvt så mange RAM
og heller ikke så meget CPU kraft. SuSe linux er også aldeles velegnet
som server platform (BSD er bedre) da den understøtter Alt fra A til Z
hvad angår server software Den kan simpelt hent køre HTTP, FTP, POP3,
SMTP, NNTP, SNTP, NTP, IMAP, TELNET, SSH, RSH, RLOGIN, IRC og meget
andet.

Er det grund nok???

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.



Redhat hurtig og nem at få til at virke. Den understøtter stortset alt, samt meget fleksibel når det kommer til 'halv'-defekte dele, f.eks. ram.
Der er utrolig mange guides, howto's ude på internettet om RH. Det er kun så "begyndervenligt" som du gør det til. Største backside ved RH, synes jeg, er at dets filer er spredt ud over fire cd'er, hvor en normal installation kræver en eller to cd'er.
Men i bund er alle distroer fine nok, da du altid kan finde howto's ude på nettet, det er bare et spørgsmål om tålmodighed for at få det til at virke.

[Redigeret d. 30/05-03 19:05:52 af A.H.]



Hejsa!

Jeg overvejede om denne post skulle lægges i "Religionskrig", men det blev her. Jeg har langt om længe besluttet mig for at jeg vil til at lege lidt med Linux. Hvilken distribution skal jeg vælge? Jeg har ingen erfaring med Linux overhovedet, så det må godt være lidt begyndervenligt, men ikke overdrevent. Jeg hælder mest til Debian, men hvad siger i?

/Andreas Møgelmose

----
Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway.


SuSe er den klart bedste

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.



Hvad er fordelene og ulemperne i de forskellige versioner?

Med Venlig Hilsen: Chadi
http://chadi.h4f.dk



Hvad er fordelene og ulemperne i de forskellige versioner?

Med Venlig Hilsen: Chadi
http://chadi.h4f.dk


Deres stabilitet og brug af RAM

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.



Og ulemper? Der må være nogen ulemper....

Med Venlig Hilsen: Chadi
http://chadi.h4f.dk



Jeg stod med samme problem for, ca 3 uger siden. Jeg valgte debian og jeg har en 100% funktionel workstation, og jeg var også totalt blank :). Debian er måske ikke lige så bruger venligt som RedHat, men til gengæld overgår Debian RedHat meget når man taler om astabilitet og ram forbrug (på den gode måde :))...

Hvis du er en af de typer der godt kan lide en god dedign next-->next-->next løsning er Redhat at klart den du skal tage, eller måske SuSe ;)... Men hvis du gider at bruge lidt tid på at sætte dig ind i det så får du meget mere ud af det med Debian :). Valget er dit :)

www.debianguiden.dk er god hvis du vil prøve debian. Ellers kan du kigge på www.linuxbog.dk, der er nok noget om nogle andre.

Jeg har ikke lige tid til at læse de andre igennem så jeg har måske besvaret noget som er besvaret før, på forhånd undskyld ;)

mvh gustav aka. gaasen



The-Freak, debian kan alt + mere til af det du siger er fordele ved SuSe ;)

mvh gustav aka. gaasen




SuSu .....
Den kan simpelt hent køre HTTP, FTP, POP3,
SMTP, NNTP, SNTP, NTP, IMAP, TELNET, SSH, RSH, RLOGIN, IRC og meget

Det kan min win95 box også ;)

Mvh,

Thomas Nielsen



<< < 12 > >>
t