Tapebackup i Debian

Tags:    linux

Jeg har fået min en tapebackup som jeg kunne tænke mig at bruge i min debian box.

jeg har instaleret drivere og kan se at den bliver fundet ok.

nu er spørgsmålet så.

1.skal den mountes som et andet drev?
2.skal der noget software til at styrer den?
3.hvis jeg vil crontab et shell til at tage backup af mit /home dir vil den så lave bacgup af den samlede plads i home dir eller kun den brugte plads?

mvh Carsten



4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg har fået min en tapebackup som jeg kunne tænke mig at bruge i min debian box.

jeg har instaleret drivere og kan se at den bliver fundet ok.

nu er spørgsmålet så.

1.skal den mountes som et andet drev?


Nej, der er fire devices i /dev, som bruges. To med compression og to uden. Af de to hhv. med og uden compression er den ene non-rewinding, altså den spoler ikke automatisk båndet tilbage. Den anden gør. Der findes software (afhængig af tape-type) til at spole frem og tilbage med.


2.skal der noget software til at styrer den?


I teorien kan du brug tar og sende det til backup-devicet. Jeg bruger selv programmet taper (apt-get install taper) til at tage backups med. Den kan også køre unattended fra et cron-job, og sende en mail efter hver backup.


3.hvis jeg vil crontab et shell til at tage backup af mit /home dir vil den så lave bacgup af den samlede plads i home dir eller kun den brugte plads?


Hvis du dd'er hele partitionen over på tape-drevet, så bruger du selvf. bruge samme plads som partitionen fylder. Hvis du kun kopierer filer bruger du kun den plads filerne fylder.

/data



Jeg ved ikke med de første to spørgsmål. Men jeg jeg er ret sikker på at der skal noget software til at styre det. Og de drev jeg kender, skal normalt mountes.
mount /dev/driver-navnet-til-tape-drevet /tape-drev (husk at lave en tape-drev mappe)

Med hensyn til tredje spørgsmål så kommer det helt an på hvordan du vælger at sætte det crontab job op. Hvis du f.eks. bruger dd if=/dev/hba2 of=/tape-drevet/ bs=10000000 (med 10meg blokstørrelse går det lidt hurtigere)
Dette er f.eks. hvis du har lavet en /home partition. På den måde tager du hele partitionen.

Hvis /home bare er en mappe, så ville det ideelle være at bruge cp -R /home /tape-drevet/
-AH



Jeg ved ikke med de første to spørgsmål. Men jeg jeg er ret sikker på at der skal noget software til at styre det. Og de drev jeg kender, skal normalt mountes.
mount /dev/driver-navnet-til-tape-drevet /tape-drev (husk at lave en tape-drev mappe)

Med hensyn til tredje spørgsmål så kommer det helt an på hvordan du vælger at sætte det crontab job op. Hvis du f.eks. bruger dd if=/dev/hba2 of=/tape-drevet/ bs=10000000 (med 10meg blokstørrelse går det lidt hurtigere)
Dette er f.eks. hvis du har lavet en /home partition. På den måde tager du hele partitionen.

Hvis /home bare er en mappe, så ville det ideelle være at bruge cp -R /home /tape-drevet/
-AH


Hej AH
vil du være rar at uddybe det lidt mere ..jeg er rimelig ny i linux.

du kan se selve enhedderne på http://phpsysinfo.harlem.dk
scsi controleren er en Adaptec AHA-7850
selve tape drevet er en HP C1533A ( Sequential-Access )
hvilket software skulle jeg bruge?
hvordan skulle den mountes? mit home dir er på ca 15GB men jeg har brugt kun CA 1 GB så jeg vil ikke tage backup af alle 15GB
hvordan skulle et evt shell se ud?

mvh carsten



Jeg har aldrig rodet med hverken scsi eller tape-drev. Så der kan jeg desværre ikke hjælpe dig.

Og se helt bort fra min tidligere kommentar med "dd if=bla ....". Brug istedet (når du kommer så
langt)
cp -R /home /tape-drev


[Redigeret d. 30/07-03 23:40:31 af A.H.]



t