Ny til Linux - hvordan skal jeg starte?

Tags:    linux

Ja, jeg er ny til Linux, og ved ikke hvad jeg skal gøre.

Jeg vil have både XP (allerede installeret) og Linux. Hvad skal jeg gøre? Og hvad skal jeg installere? Og hvordan?

Og kan Linux køre windows programmer såsom ICQ, Linux osv.? Og hvordan ændre man linux? Kunne godt tænke mig at lege lidt med at redigere Línux nemlig.



Ja, jeg er ny til Linux, og ved ikke hvad jeg skal gøre.

Jeg vil have både XP (allerede installeret) og Linux. Hvad skal jeg gøre? Og hvad skal jeg installere? Og hvordan?

Og kan Linux køre windows programmer såsom ICQ, Linux osv.? Og hvordan ændre man linux? Kunne godt tænke mig at lege lidt med at redigere Línux nemlig.



Du kan ved at opdele din harddisk i flere partitioner lave en fri partition til Linux. Når Linux er installeret vil du for fremtiden se en opstartsskærm hvor der er 2-5 punkter, deriblandt Win og Linux. Linux er valgt som standard, og vil starte med mindre andet vælges.

Linux kan køre Windows programmer begrænset, med hjælp fra en emulater kaldet WINE. Dette er dog overhovedet ikke optimalt. Du behøver dog ikke at bekymre dig omkring ICQ, da der - ligsom til windows - findes en masse andre kompatible programmer. Den mest populære hedder LICQ og er med nogle Linux distributioner installeret som standard.

For at ændre i Linux, skal du have en bred viden omkring programmering i C, og hente kildekoden til Linux.


--
Ronni Egeriis - squirrel development: http://sqdev.dk/



Ja, jeg er ny til Linux, og ved ikke hvad jeg skal gøre.

Jeg vil have både XP (allerede installeret) og Linux. Hvad skal jeg gøre? Og hvad skal jeg installere? Og hvordan?

Og kan Linux køre windows programmer såsom ICQ, Linux osv.? Og hvordan ændre man linux? Kunne godt tænke mig at lege lidt med at redigere Línux nemlig.


Kig på linuxbog.dk http://www.linuxbog.dk/friheden/bog/index.html , der står lidt om hvordan man skal installere. Prøv at få fat i RedHat, da det er temlig simpelt at starte med, og der er godt guides rundt på nettet. Debian er også en god dist med www.debianguiden.dk som god dokumentation.



Der findes ikke det program i windows der ikke er lavet bedre til linux.



Der findes ikke det program i windows der ikke er lavet bedre til linux.


Hvis det er rigtigt så findlige et printudlægnings program ala' orcad eller ultiboard.... eller lignende hvis du kan det så giver jeg dig ret jeg sider pt både med en rh8 og win89 pga dette lille problem..... men find så bliver du meget pubulær..



Der findes ikke det program i windows der ikke er lavet bedre til linux.


jo photoshop er en optimal billedbehandler og den findes kun til Mac og windåse.
tegne/billedredigering er lidt bag us hos linux i forhold til windåse og mac.
******************
*Fishing is a lifestyle*
*Like Computer is *
******************



Der findes ikke det program i windows der ikke er lavet bedre til linux.

jo photoshop er en optimal billedbehandler og den findes kun til Mac og windåse.
tegne/billedredigering er lidt bag us hos linux i forhold til windåse og mac.

Øhm..nej. Dem der virkelig kender The Gimp siger, at det kan det samme som Photoshop. Det er anderledes, så hardcore Photoshop nørder vil ikke kunne bruge det optimalt i starten, men giv det lidt tid, så bliver man ikke skuffet.
http://www.gimp.org



Der findes ikke det program i windows der ikke er lavet bedre til linux.

jo photoshop er en optimal billedbehandler og den findes kun til Mac og windåse.
tegne/billedredigering er lidt bag us hos linux i forhold til windåse og mac.

Øhm..nej. Dem der virkelig kender The Gimp siger, at det kan det samme som Photoshop. Det er anderledes, så hardcore Photoshop nørder vil ikke kunne bruge det optimalt i starten, men giv det lidt tid, så bliver man ikke skuffet.
http://www.gimp.org


jeg kender godt gimp men det er ikke helt på højde med ps endnu.
men paint artist kan man ikke måle sig med! der kan stille viklen på penslen som du maler med og tykheden på malingen!!
******************
*Fishing is a lifestyle*
*Like Computer is *
******************



t