Hardware ydelse på Linux

Tags:    linux

Jeg er lige gået igang med at hente Mandrake, men jeg har spekuleret lidt over hvordan ens hardware ville opføre sig på Linux. Vil det kører lige så godt som på winXP? Eller måske bedre? Jeg er især lidt usikker, nu hvor jeg (er den heldige/uheldige) ejer et gFx-kort baseret på radeon...



Jeg er lige gået igang med at hente Mandrake, men jeg har spekuleret lidt over hvordan ens hardware ville opføre sig på Linux. Vil det kører lige så godt som på winXP? Eller måske bedre? Jeg er især lidt usikker, nu hvor jeg (er den heldige/uheldige) ejer et gFx-kort baseret på radeon...



Du skal ikke være bange for at det kører dårligere. Linux udnytter endda din hardware bedre, dvs. det er mere stabilt :o)

Det er kun MEGET gammelt hardware der ikke understøttes af Linux, der vil altid være en der har lavet en driver til diverse produkter.

--
Ronni Egeriis - squirrel development: http://sqdev.dk/



Pas nu på hvad du lover, Ronni, for jeg ved tilfældigvis at det ikke er alt hardware Linux vil køre med. Det skal faktisk siges at Linux i visse versioner er kræsen overfor hvad den vil tale med og give ordrer til. Til Simon vil jeg bare lige sige, at det er en rigtig god ide at låne bøger på biblioteket om Linux, da der tit er en guide til at checke om f.eks. grafikkort og processorer vil kunne køres med Linux.

// Kasper
»http://kaspertech.dk




Linux har IKKE problemer med meget gammel hardware! linux har problemer med meget NYT hardware! Og ofte bliver det hurtigt fikset.
Et radeon grafikkort er rigtig godt, driverne er med i kernen. Og det er en god ting. Derfor skal du bare huske at vælge at compile kernen med det modul. Hvis mandrake giver mulighed for det...
Generelt om hardware skal det siges at de findes i /dev/
harddiske vil f.eks hedder /dev/hda1
hvor a er den første harddisk altså master disken og 1 er den første partition. Derfor er /dev/hdb2 din anden harddisks anden partition.
Desuden findes der millioner af guides på google med hardware understøttelse. Du kan evt. prøve knoppix først og se om den finder din hardware. Så kan vi måske få dig over i debian verdenen med det samme ;)



t