Installation

Tags:    linux

Jeg vil prøve at installere linux debian, og det er føste gang at jeg installerer et andet styresystem end windows. Jeg har nogle meget simple spørgsmål.

1. Hvad skal jeg installere kun debian eller både debian og windows?

2. Hvis jeg skal installere begge dele, hvilken del skal jeg så installere først?

Myresyre i mine øjne, av, av!!



5 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
1. Hvad skal jeg installere kun debian eller både debian og windows?
2. Hvis jeg skal installere begge dele, hvilken del skal jeg så installere først?


1. hvis du syntes, at du har/får brug for windows så installer det (hvis det er første gang kan du måske nok godt få brug for windows)
2. hvis du skal installere begge dele tror jeg at det er nemmest at installere windows først (jeg har aldrig hørt om nogen som har installeret linux først)

Verden er hvad du gør den til! | http://bixi.dk/ | bixi[snabela]bixi[dot]dk



Jeg er løbet ind i det problem at jeg ikke kan partionere et drev med debian installeren. Hvad skal jeg gøre, det der står i debianguiden ligner ikke det som jeg kan gøre.

Naar du installerer windows skal du dele din hd op i 2 *hvis du kun har en.
En partition til windows og en til debian.
Husk ogsaa at installere win foerst den brokker sig ind i mellem hvis den ikke kan laese linux systemerne eller noget andet saert.
Debianinstalleren skulle meget gerne komme med et partitionsprogram, ved jeg den goer.. Ellers er det din cd det er galt med.



1. Hvad skal jeg installere kun debian eller både debian og windows?
2. Hvis jeg skal installere begge dele, hvilken del skal jeg så installere først?

1. hvis du syntes, at du har/får brug for windows så installer det (hvis det er første gang kan du måske nok godt få brug for windows)
2. hvis du skal installere begge dele tror jeg at det er nemmest at installere windows først (jeg har aldrig hørt om nogen som har installeret linux først)

Verden er hvad du gør den til! | http://bixi.dk/ | bixi[snabela]bixi[dot]dk

runix :d

lol - jeg har og vil altid installere linux først, da jeg finder det meget nemmere at sætte op (især bootmanageren, hvor jeg bruger lilo), men det er kun windows2000 og nyere versioner der kan fatte at blive installeret på en partion der ikke lige er valgt som aktiv :d
only if you got windows2000 and +
Først formatere du hdden og booter op på din cd, hvor du så følger installations vejledningen og kommer til cfdisk (hvis de da ikke har ændret dette) - der vælger du hda og sletter alle partioner, hvorefter du så opretter en lille ca. 10mb partion (ext2 eller hvad du nu har lyst til at bruge) + en partion til windows (på hvor mange gb du nu har lyst til at forære til windows :s (burde ikke være mange :p)) og så en på de gb du har lyst til at bruge til dig selv - den plads du har tilbage :p ;) og så en til selve 'systemet' (5 gb burde være nok :)) vil jeg anbefale, men det er en smagssag. Du formatere dem og angiver så deres 'mount sti' de 10mb til boot og systemet til / og den partion til dig selv som /home - brug ext3 til / og /home. Når du har installeret det hele skal du lave en bootdisk til at komme ind i linux efter du har installeret windows da den gerne skulle overskrive ens bootmanager, som du sætter op bagefter (mkboot burde gøre dig i stand til at lave en bootdiskette i debian) - håber det er hjælp nok, da cfdisk efter hvad jeg ved skulle være i stand til at fjerne partioner selvom de er fucked lidt op ;) else let me know :) i'm here to help :)



Jeg er løbet ind i det problem at jeg ikke kan partionere et drev med debian installeren. Hvad skal jeg gøre, det der står i debianguiden ligner ikke det som jeg kan gøre.

Myresyre i mine øjne, av, av!!



Jeg er løbet ind i det problem at jeg ikke kan partionere et drev med debian installeren. Hvad skal jeg gøre, det der står i debianguiden ligner ikke det som jeg kan gøre.

Naar du installerer windows skal du dele din hd op i 2 *hvis du kun har en.
En partition til windows og en til debian.
Husk ogsaa at installere win foerst den brokker sig ind i mellem hvis den ikke kan laese linux systemerne eller noget andet saert.
Debianinstalleren skulle meget gerne komme med et partitionsprogram, ved jeg den goer.. Ellers er det din cd det er galt med.


Så må deet være min cd, for partionsprogrammet vil ikke skrive oplysninger til disk eller oprette nye partioner.

Myresyre i mine øjne, av, av!!



t