linux filesystem

Tags:    linux


Har lige installeret linux RH 9, og om min HD er delt i 3 dele:

1)på 10 GB med Windows installert i
2)på 15 Gb til filer mm.
3)på 10 GB med linux RD installeret i

og spørsmålet lyder: hvordan kan jeg få adgang til mine filer på de 2 andre partitioner når jeg er logget på med linux?

har prøvet "/" som jeg havde hørt at tegnet svarer til "Dene competer" i windows, men kan ikke se andet end linux filer....

tankz in advance..



5 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Kommer an på om du bruger ntfs (det kan du læse fra, men at skrive til det Frarådes kraftigt!). Hvis det derimod er fat32 kan du bruge:
mount -t vfat /dev/hda1 /home/en-af-dine-mapper (eller hvor du nu vil smide dit windows drev)
hd står selvfølgelig for harddisk. a for hvad "nummer" drev det er. F.eks. er det første drev altid a, derefter b, c etc. 1 står for hvilken partition du vil montere. F.eks. vil windows ofte være på 1, og dine andre filer måske på 2.
-AH




Alle 3 partitoner er lavet under Windows med programmet Partition Magic, og alle partitioner har filesysytemet FAT32


Øhh...er du helt sikker på at du har installeret Linux på et FAT32 filsystem ?
Prøv at kigge efter Windows under /mnt. Det er der RedHat har valgt at lægge filsystemer som ikke har bedre placeringer (floppy, cdrom, whatever).



)på 10 GB med Windows installert i
2)på 15 Gb til filer mm.
3)på 10 GB med linux RD installeret i

og spørsmålet lyder: hvordan kan jeg få adgang til mine filer på de 2 andre partitioner når jeg er logget på med linux?

har prøvet "/" som jeg havde hørt at tegnet svarer til "Dene competer" i windows, men kan ikke se andet end linux filer....


Det du skal køre er...

1: log på som root, evt skriv "su -" i en terminal
2: skriv "fdisk -l" (det er et l som lone)

Dette vil forhåbentligt give dig en list over partitionerne på dien diske.
HDA er ide0 master og HDB er samme ide, bare slave. Du finder så den partition du vil bruge (mounte) og ser hvilken device den er, e.g /dev/hda1, /dev/hda5 eller /dev/hdb1.
Læg også mærke til System disken er. Hvis det er FAT32 skulle der gerne stå "Winn95 FAT32" eller noget lign.

3: opret i bibliotek du vil mounte dine disk til. E.g. /windows/c og /windows/d ("mkdir /windowc/c" og "mkdir /windows/d"
4:skriv "mount -t vfat /dev/hda1 /windows/c"
Dette mounter hda1 under /windows/c. Udskift selv de nødvendige devices og biblioteker med dine preferencer.

Vil du gerne gøre dette mount permanet og evt. med andre bruger rettigheder end root, så skal ændre i /ets/fstab filen og/eller bruge nogen options. Men så må du lige skrive igen.... :-)
BG

[Redigeret d. 01/12-03 12:46:31 af Bjørn Grønbæk]




Har lige installeret linux RH 9, og om min HD er delt i 3 dele:

1)på 10 GB med Windows installert i
2)på 15 Gb til filer mm.
3)på 10 GB med linux RD installeret i

og spørsmålet lyder: hvordan kan jeg få adgang til mine filer på de 2 andre partitioner når jeg er logget på med linux?

har prøvet "/" som jeg havde hørt at tegnet svarer til "Dene competer" i windows, men kan ikke se andet end linux filer....

tankz in advance..


Da du lavede din installation, blev du så ikke bet om at vælge "monteringsti" e.l. til dine to partioner med Linux? Eller har du lavet din 15 Gb partion under windows?


-------------------------------------------
Geek by nature
Linux by choise
-------------------------------------------
---------Jesper aka Blackduck---------







Da du lavede din installation, blev du så ikke bet om at vælge "monteringsti" e.l. til dine to partioner med Linux? Eller har du lavet din 15 Gb partion under windows?


-------------------------------------------
Geek by nature
Linux by choise
-------------------------------------------
---------Jesper aka Blackduck---------



Alle 3 partitoner er lavet under Windows med programmet Partition Magic, og alle partitioner har filesysytemet FAT32

----------------------
Kaled



t