harddisk til linux

Tags:    linux

Jeg skal til at have linux. Jeg skal have en ekstra harddisk til det. Skal der være noget specielt ved harddisken. Skal den være master eller slave?? Ellers noget jeg bør vide??




Windows er verdens beste trojan!



Jeg skal til at have linux. Jeg skal have en ekstra harddisk til det. Skal der være noget specielt ved harddisken. Skal den være master eller slave?? Ellers noget jeg bør vide??




Windows er verdens beste trojan!


Tja, der skal såmænd ikke være noget specielt ved hd'en, du skal bare bruge en ganske normal hd. Alt det med om at den skal være master/slave afhænger af hvordan du vil have hele dit system til at køre (bare husk at der skal være en master og en slave for hver ide stik (primary og secondary for det meste)).

Mvh
Kaare



Nu er der så en klog person der har sat harddisken ind der spørger om den skal initialiseres. Altså gøre sådan så Winsows kan bruge den før man installerer Linux. Og der var altså ikke noget med primaray, secondary/master, slave?

Jeg skal så også lave en dual boot. How???


Windows er verdens beste trojan!

[Redigeret d. 03/03-04 15:24:09 af Jonas (Decko)]




Ja, den skal den skal initialiseres .....
Når nu det er en tom disk burde du ikke have de store problemer med at lave multi-boot. Installér windows som du plejer, DOG!! skal du dele harddisken op først. Vha. fdisk, eller lignende.
XP har vidst et sådanne værktøj under installationen.
Når du så har delt harddisk op ( det kunne f.eks. være 50/50 ), installeret windows etc. så installerer du blot din linux distribution. Resten burde distributionen tage sig af.

-AH



Jeg har en harddisk med Windows. Og nu har jeg en tom harddisk i pc'en som ikke virker med windows eller noget andet. Den er ikke initialiseret! Så Linux får sin egen harddisk!



Windows er verdens beste trojan!



Jeg skal til at have linux. Jeg skal have en ekstra harddisk til det. Skal der være noget specielt ved harddisken. Skal den være master eller slave?? Ellers noget jeg bør vide??




Windows er verdens beste trojan!


Hvis du sætter din linux harddisk som master, kan du opsætte noget dualboot med LILO (som er det program som sørger for din computer gidder starte).. afhængelig af hvilken dist. du installerer.. på nogle er LILO ikke standard...

Og husk: Linux kræver man sætter sig ind i det.. Så læs noget dokumentation.. specielt hvis du ikke skal bruge dists som mandrake eller red hat(som er temlig begynder venlige, så jeg kan godt forestille mig de har noget fikst gui-gejl til at fikse sådan noget dual-boot)



t