Valg eller ej :P

Tags:    linux

Hej jeg er en windowsbruger der overvejer at prøve linux.
kender ingen personligt der har brugt linux så er lidt :S om jeg skal vælge det eller ej. Så har lige et par spørgsmål.

1 ) Hvilket linux er at anbefale? Nogen for og imoder plz :D

2 ) Kan man installere linux som et styresystem ved siden af windows. Så man kan vælge styresystem i starten. Hvis ja, hvilket filsystem er linux baseret på ? Fat32 eller?

Der kommer nok flere, men kan ikke lige finde på dem nu :P

EDIT :

3 ) Er der forskel på hvor godt programmer kører ? Kan mit feks warcraft 3 godt køre på linux? Og er der nogen problemer mht til programmer til win og omvendt ?

EDIT 2 :

4 ) Hører der er problemer med Geforce 4 grafikkortene og linux.. at de ikke har nogen drivere osv.. Nogen der kan be eller afkræfte dette?

-----------------------------------------------
Sex er som Quake, Singleplayer er godt. Men multiplayer er bare bedre.
-----------------------------------------------

[Redigeret d. 03/03-04 20:17:10 af Lasse]

[Redigeret d. 03/03-04 20:22:26 af Lasse]



6 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
1 ) Hvilket linux er at anbefale? Nogen for og imoder plz :D

Jeg kan varmt anbefale mandrake, da det har virkelig flot design og KDE (grafisk brugerflade), men det er ikke for heldigt planlagt med sprogmuligheder, da der i de lidt ældre versioner ikke er foreksempel dansk.
Jeg kan også anbefale Redhat som et begynder Linux system da det er behageligt at komme ind i. Redhat koster dog penge!

2 ) Kan man installere linux som et styresystem ved siden af windows. Så man kan vælge styresystem i starten. Hvis ja, hvilket filsystem er linux baseret på ? Fat32 eller?

Ja det kan man da! Du skal bare opdele din harddisk i 2 partitioner, dette vil jeg dog ikke anbefale da det besværliggør opstarten af computeren. Brug hellere 2 harddiske, det gør jeg. Filsystemet varierer kraftigt imellem hvilke linux' udgivelser du vælger. Redhat har både NTFS, FAT16 og FAT32 blandt filsystemet mener jeg!

3 ) Er der forskel på hvor godt programmer kører ? Kan mit feks warcraft 3 godt køre på linux? Og er der nogen problemer mht til programmer til win og omvendt ?

Ja, der er stor forskel på hvordan dine programmer kører! Dine programmer bliver oftest optimeret på en linux computer, dog kun ting som f.eks. Apache. Jeg vil fraråde dig kraftigt at skifte til linux hvis du kun bruger computeren til at spille Warcraft3 på (jeg tror ikke dette kører særlig godt på linux) !

4 ) Hører der er problemer med Geforce 4 grafikkortene og linux.. at de ikke har nogen drivere osv.. Nogen der kan be eller afkræfte dette?

Ja linux akilleshæl ligger lige præcis på hardware området da linux generelt er meget kræsen på dette område. Hvis du med GeForce4 grafikkortene tænker på Plug and Play ting, kan det især med ældre versioner af linux være direkte destruktivt for kortet at have linux da det simpelthen splitter skidtet ad. (taler af egen erfaring!)

Håber dette hjælper dig til at forstå linux og mig til at få point :D

// Kasper
»http://kaspertech.dk



Hent Knoppix her : http://www.linuxiso.org/download.php/327/KNOPPIX_V3.3-2004-02-16-EN.iso

Det fylder 700mb, og køres direkte fra cd.
Hvis det er noget for dig, så er det nok at foretrække at installere det.

Mht. windows-programmer så drop tanken allerede nu. Det kan spare mange lange timer. Der er næsten altid et alternativ. F.eks. til Outlook er Evolution.
Hvis du insisterer på at køre Windows programmer, så kør Windows.
-AH

[Redigeret d. 03/03-04 21:06:52 af A.H.]



1 ) Hvilket linux er at anbefale? Nogen for og imoder plz :D
Jeg kan varmt anbefale mandrake, da det har virkelig flot design og KDE (grafisk brugerflade), men det er ikke for heldigt planlagt med sprogmuligheder, da der i de lidt ældre versioner ikke er foreksempel dansk.
Jeg kan også anbefale Redhat som et begynder Linux system da det er behageligt at komme ind i. Redhat koster dog penge!


Kan sagtens engelsk, sidder selv med engelsk XP så det :P Men mandrake og redhat er ca lige gode?


3 ) Er der forskel på hvor godt programmer kører ? Kan mit feks warcraft 3 godt køre på linux? Og er der nogen problemer mht til programmer til win og omvendt ?
Ja, der er stor forskel på hvordan dine programmer kører! Dine programmer bliver oftest optimeret på en linux computer, dog kun ting som f.eks. Apache. Jeg vil fraråde dig kraftigt at skifte til linux hvis du kun bruger computeren til at spille Warcraft3 på (jeg tror ikke dette kører særlig godt på linux) !


Nope, ville bare vide det. Kan køre det i mit windows så :P Men hvilke programmer kører så stærkt i det ? Har hørt at programmering og animering skulle være godt på en linux maskine (animerer selv meget :D:D:D)?

4 ) Hører der er problemer med Geforce 4 grafikkortene og linux.. at de ikke har nogen drivere osv.. Nogen der kan be eller afkræfte dette?
Ja linux akilleshæl ligger lige præcis på hardware området da linux generelt er meget kræsen på dette område. Hvis du med GeForce4 grafikkortene tænker på Plug and Play ting, kan det især med ældre versioner af linux være direkte destruktivt for kortet at have linux da det simpelthen splitter skidtet ad. (taler af egen erfaring!)


Hvilket linux skal jeg så vælge eller ikk vælge hvis jeg sidder med mit GeForce4 TI4200? :P Og ved godt at linux ikk er så meget P&P som windows, og det er også lidt plus for kan godt lide at rode med det selv nogen gange :D

Mvh
Lasse
-----------------------------------------------
Sex er som Quake, Singleplayer er godt. Men multiplayer er bare bedre.
-----------------------------------------------



Kan sagtens engelsk, sidder selv med engelsk XP så det :P Men mandrake og redhat er ca lige gode?

Ja, altså Mandrake er flottest og mest windowsXP-agtigt men Redhat er bedst at starte op på!

Nope, ville bare vide det. Kan køre det i mit windows så :P Men hvilke programmer kører så stærkt i det ? Har hørt at programmering og animering skulle være godt på en linux maskine (animerer selv meget :D:D:D)?

Ja lige netop programmering som er min lidenskab er godt (altså PHP ikke ASP men pyt nu også med det :P) at køre på Linux mens animering....jeg animerer ikke selv, men det er vel nogenlunde ligeså godt som windows :)

Hvilket linux skal jeg så vælge eller ikk vælge hvis jeg sidder med mit GeForce4 TI4200? :P Og ved godt at linux ikk er så meget P&P som windows, og det er også lidt plus for kan godt lide at rode med det selv nogen gange :D

Jeg vil foreslå Mandrake da det jo som sagt er meget XP agtigt MEN du må ikke hænge mig op på det, da jeg selv legede med Redhat dengang jeg havde linux i nærheden!

OK ? :)

// Kasper
»http://kaspertech.dk



Ok :P



Ok :P


jeg ville helt klart vælge redhat da jeg ikke har haft SÅ gode erfaringer med mandrake!

hvis du vil køre windows spil er der et program som skulle kunne ordne mange spil!
--------------------------------------------------
[THIS IS A SIGNATURE VIRUS! PLEASE COPY IT INTO YOUR OWN SIGNATURE(S)]
--------------------------------------------------
tjeck lige http://www.udvikleren.dk/groups/?gid=18 hvis du vil hjælpe med at lave et godt spil!



t