Deling af netværk via linux

Tags:    linux

Det skal lige siges at vi er nogle, der er trætte af telefonselskaberne... Vi kan ikke få bredbånd !! Nå men vi må beholde vores gamle ISDN linie. Nu er det bare at vi er 5 computere der gerne vil bruge den uafhængig af hinanden.

Jeg har overvejet at stille en server computer op i huset som skal køre en linux-server....

Hvis i ved hvordan jeg skal lave sådan en, eller har en anden ide om hvordan jeg deler en sådan ISDN linie så skriv :D

Gi'me Gi'me Gi'me

Minnie The Moocher

[Redigeret d. 16/03-04 08:38:00 af Kalle Møller]



2 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det skal lige siges at vi er nogle, der er trætte af telefonselskaberne... Vi kan ikke få bredbånd !! Nå men vi må beholde vores gamle ISDN linie. Nu er det bare at vi er 5 computere der gerne vil bruge den uafhængig af hinanden.

Jeg har overvejet at stille en server computer op i huset som skal køre en linux-server....

Hvis i ved hvordan jeg skal lave sådan en, eller har en anden ide om hvordan jeg deler en sådan ISDN linie så skriv :D

Gi'me Gi'me Gi'me

Minnie The Moocher

[Redigeret d. 16/03-04 08:38:00 af Kalle Møller]



Ja, du skal først have installeret dit styresystem - til det vil jeg anbefalde debian, tager ingen tid og er nemt at vedligeholde (apt-get update && apt-get upgrade)
info: http://www.debianguiden.dk

når det er klaret skal du have loadet dit IDSN modem på serveren, det skal gøres via et PPPoE eller PPP modul, hvilket er beskrevet på overnævnte siden.

Nå det så er klaret, skal du have opstillet nogle regler til iptables som laver en SNAT så alle kan bruge det.
Når du er i gang, vil jeg anbefalde dig at installere en Proxy for at optimere web trafik.
i debian er det
$ apt-get install squid
(brug google.dk, sslug.dk eller braindump.dk til info)
til regler mht. iptables, så er www.netfilter.org en god source eller nogle af de overnævnte sider.



Jeg vil forslå at da i kun har en ISDN forbindelse at i også en proxy server op på den box i skal bruge til router.

En proxy gør den at browseren får proxyen til at hente siden for en. Hvis så alle 5 går ind på udvikleren.dk bliver siden kun hentede en gang og gæmt i proxyen... Det spare både tid og hastighed



t