Kan jeg?

Tags:    linux

Kan jeg både have Windows og Linux på samme maskine?

På forhånd tak!

Hilsen Jacob



Ja da bare du husker at installere Windows først da det har den kedelige effekt ellers at ville overskrive Linux. Brug etc. Fdisk til at tjekke partitioner inden din installation af Linux, og lad så bare Linux hjælpe dig med at partitionere uden om windows partitionen under installationen.

// Kasper



Ja da bare du husker at installere Windows først da det har den kedelige effekt ellers at ville overskrive Linux. Brug etc. Fdisk til at tjekke partitioner inden din installation af Linux, og lad så bare Linux hjælpe dig med at partitionere uden om windows partitionen under installationen.

// Kasper


Tak for hjælpen!

Hvilken sted ville du anbefale at jeg køber Debian?

Hilsen Jacob




Well....nu du spørger :D
Så er det faktisk således du kan downloade Debian gratis fra Debians egne arkiver (hvilket undertegnede selv gjorde med stor success)

Er Debian ikke bare dejligt :) ?

http://ftp.du.se/debian-cd/3.0_r1/i386/

CD1 NONUS henter du og booter computeren med den og så skal Debian nok selv hjælpe dig igennem resten (på dansk :))

// Kasper

[Redigeret d. 15/04-04 22:13:17 af KasperTech]



Ja da bare du husker at installere Windows først da det har den kedelige effekt ellers at ville overskrive Linux. Brug etc. Fdisk til at tjekke partitioner inden din installation af Linux, og lad så bare Linux hjælpe dig med at partitionere uden om windows partitionen under installationen.

// Kasper


Måske en bagatel:
Windows overskriver ikke nødvendigvis Linux (det kan man styre under installationen), men den overskriver informationen i din MBR, så du ikke får den valgmulighed at boote linux, men kun Windows.



Måske en bagatel:
Windows overskriver ikke nødvendigvis Linux (det kan man styre under installationen), men den overskriver informationen i din MBR, så du ikke får den valgmulighed at boote linux, men kun Windows.


Det kan så fixes ved at boote op med en form for livecd (jeg ville vælge en minimal Gentoo, men mulighederne er mange), mounte sine drev (i hvertfald / og /boot), chroot'e til dem, og køre lilo.

Jeg har ikke selv prøvet det, men sådan ville jeg gøre hvis jeg nogensinde kom ud for det :)
--
Thus, I conclude



t