Java - Yatzy spil

Tags:    java

Hejsa,

Jeg har fået stillet en skole opgave som går ud på at lave et Yatzy spil, det skal programmeres i Yatzy og det er godt nok ikke lige min stærke side, derfor har vil jeg gerne spørge jer til råds! :)

Kravene er simple:
Et Yatzy spil for flere spillere,


Hvad jeg har lavet indtil videre, men er gået lidt i stå må jeg indrømme:

Terning
Fold kodeboks ind/udKode 


Raflebeageret:
Fold kodeboks ind/udKode 


Mangler Spillere, men kan ikke rigtigt se nogen som helst logik i hvordan man skulle oprette sådan en klasse!.. :)


Håber nogle herinde vil hjælpe mig med mit projekt, vil gerne forstå java. Men det er sku noget underligt noget!.. :)



3 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 14 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Spiller klassen kunne fx indeholde hvilke point spilleren har fået for de enkelte kast, medmindre du har tænkt at gøre det et andet sted.

Jeg synes at det vigtigste du mangler lige nu er en klasse der styrer spillet (den kunne f.eks. hedde Yatzy). Den skal så have en liste der indeholder spillerne og skal sørge for at skifte mellem de enkelte spillere.

Din tilføj-metode i raflebægeret virker ikke som du tror og den vil gå i en uendeligløkke (funktionen kalder sig selv hver gang den bliver kaldt).



Jeg forstår slet ikke din kode må jeg indrømme... Din terning-klasse skal vel bare indehold en metode der genererer 5 tal fra 1-6? De kunne så evt. ligges ind i en ArrayList. Klassen kunne jo egentlig være abstrakt, for der er jo ikke nogen grund til at oprette et nyt objekt?

Og hvorfor lave et raflebæger? Og vectors?! Jeg er slet ikke med på din kode...

Men det var et sidespor.

Din player-klasse skal indeholde navn på spilleren, og F.eks. en liste med hans terning-slag, hvor du tilføjer "terningerne", så du på den måde kan vise hvad brugeren har fået...

Du skal også lave en evalueringsklasse, der analyserer terning-kastet... Men det kan altid komme senere. Håber du kan se logikken i overstående



Du bør undgå danske tegn, da de kan give problemer med visse compilere og fortolkere.
Og så er public variable sjældent en god idé.

Det lyder på mig som om du er gået i gang med koden inden du har gennemtænkt strukturen. Hvilken uddannelse går du på ?
Har I ikke lært om analyse/design og UML ?




Indlæg senest redigeret d. 01.12.2006 19:35 af Bruger #2695
t