Wikipedia udelukker oliestat

Tags:    it-nyheder

<< < 12 > >>
Samtlige Qatars en million borgere er blevet udelukket fra at ændre i Wikipedias artikler.

Læs hele nyheden her: http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=29531



På en måde er det fedt nok af Qtel at tildele alle brugere samme IP, da det giver en hvis grad af anonymitet og frihed på nettet...

Men rent teknisk er det ikke særlig smart ^^



På en måde er det fedt nok af Qtel at tildele alle brugere samme IP, da det giver en hvis grad af anonymitet og frihed på nettet...

Men rent teknisk er det ikke særlig smart ^^


Det er faktisk næsten det samme som umuligt, da IP ikke har flere end 65536 porte da portnummeret er 16-bit. Derfor vil jeg gætte på har ComON fået fat noget forkert her. Ifølge ipaddresslocation.org, har Qatar følgende IP ranges:
Fold kodeboks ind/udKode 


Ikke just "én ip-adresse".



Der er ingen problem i at mange har den samme ip-adresse.
Har du en router, har alle der er koblet til routeren den samme ip-adresse på det eksterne net.
De fleste firmaer og mange skoler deler den samme ip-adresse på det eksterne net.
Så man skal bare have en stor nok router.



Problemet er at hvis alle har den samme _IP_ adresse snakker vi ikke længere om en router, men derimod NAT. En NAT operere ved at dele IP-porte ud, og du kan ikke derfor ikke dele mere end 65536 forskellige porte ud :).

En router er bare et punkt i et netværk.



Jeg har en router og to PC'er
Disse to PC'er har hver deres IP-adress, på det eksterne net har de den samme ip-adresse.



Det er ikke routeren der står for at lave IP-adresserne til én - Det gør NAT'en, se http://en.wikipedia.org/wiki/Network_address_translation



Så sidder NAT'en i routeren?



Det er i og for sig fuldstændig ligegyldigt hvor NAT'en sidder - Den er begrænset af IP protokollen, og derfor kan den ikke styre mere end 65536 porte. Så hvis Qtel virkelig bruger én IP-adresse ud til internettet, så håber jeg ikke de har særligt mange brugere.



Hvis mine to PC'er tilgår en ekstern FTP server, bruger de samme port (21 så vidt jeg husker), internt har de hver sin ip-adresse, men eksternt har de kun 1.



Ja, internt for dig ser det sådan ud.

I IP protokollen bruges der et portnummer i begge ender. En FTP-servers port er f.eks., som du nævner, 21. Men, der er også et portnummer i den anden ende.

Forestil dig en direkte forbindelse uden at du har en NAT imellem dig og maskinen du forbinder til sådan her(I et code-tag for at bibeholde formatering)
Fold kodeboks ind/udKode 

(Portnummeret ved din computer er tilfældigt)

Her svare FTP serveren bare tilbage på port 1234, og da der ikke er andre computere er dette den rigtige måde at gøre det på.

Forestil dig at du har to computere på et netværk som begge vil forbinde til nettet. De bruger begge den samme lytteport.
Fold kodeboks ind/udKode 

Når FTP serverne nu skal aflevere data til de to computere, så vil de prøve at returnere til disse computeres port-numre, men som du kan se bruger begge computerne den samme port til at modtage på, men de deler nu deres IP-adresse. Så har vi pludselig lidt af en konflikt.

NAT'en løser dette problem ved at ændre portnumrene. Du opdager det ikke, for NAT'en ændre helt automatisk IP-pakkerne, så deres portnumere ændres.
Fold kodeboks ind/udKode 

(Alle portnumre udover 21 er tilfældige, og skal bare vise konceptet)

Når FTP serveren nu skal svare tilbage på data den får fra Computer 1, så vil den istedet svare til port 2345, og NAT'en sender så automatisk dette videre til Computer 1's port 1234.
Tilsvarende når FTP serveren skal svare tilbage på data den får fra Computer 2, så vil den sende til port 3456, og NAT'en sender så automatisk dette videre til Computer 2's 1234.

Lidt svært at forklare med rene bogstaver, men jeg håber det var til at forstå :).



Indlæg senest redigeret d. 02.01.2007 23:39 af Bruger #2330
<< < 12 > >>
t