Hjælp til at finde filer på crashed linux pc.

Tags:    linux

Er der nogen der kan hjælpe en total linux novice. Jeg har en linux installation som er crashed. Her ligger en masse dokumenter mm. Jeg har prøvet at sætte harddisken over i en windows pc. Men her kan jeg ikke få adgang til filerne. Så har jeg downloaded KNOPPIX linux. Booter fra cd. Nu kan jeg godt se fil strukturen på denne harddisk, men de mapper jeg vil ind i er låste med rettigheder. Hvordan kommer jeg ind i disse mapper. Jeg har ikke meget forstand på chown chmod osv. Hvis jeg bruger disse får jeg bare en fejl at jeg ikke har rettigheder til det... Hvad gør man så? På forhånd tak.



Det er klart at du fra Windows ikke uden videre kan få adgang til filerne -- Windows forstår ikke de filsystemer som Linux bruger (ext og reiser er mest udbredte). Det kan du dog gøre noget ved med en ext el. reiser-driver til Windows. Jeg kan ikke lige huske linket, men søgemaskinerne kan hjælpe dig hvis du vælger den løsning.

Alternativt kan du fra Knoppix åbne en terminal og logge ind som root. Jeg er ikke sikker på hvordan det er med standard-passwords i Knoppix, men det må man kunne slå op.

Dette er ikke testet, da det er meget længe siden jeg har brugt Knoppix, men prøv at starte programmet Konsole, og skriv
sudo konqueror

hvis den beder om et password, så prøv 'root' eller slet ingenting. Vær ikke bange når der ikke kommer noget frem når du skriver password -- den får det alligevel.

Så burde du have fuld adgang til alt.



Det nemmeste program til at hente filer fra et Linux drev er Explore2fs:
http://www.chrysocome.net/explore2fs

Det kræver ingen drivere installeret og kan klare meget store drev (Windows driverne til Linux filsystemer har typisk en øvre grænse på mellem 100 og 200 GB).
Desværre er det lidt kedeligt hvis man skal hente mange filer, da man sidst jeg prøvede kun kunne eksportere en af gangen.



t