Linux netværks setup

Tags:    linux

Halløj folkens

Jeg er den stolte indehaver af en 2mbit/s linie sm kører suverænt. Men jeg er tidligere bruger af en 15 mbit/s(herefter den gamle linie) linie som ikke kører perfekt, det er jo selv herligt at have en linie der virker 100% optimalt.

Men den gamle linie ligger i det subnet som alle skolens servere ligger i, og iøvrigt resten af mine kollegie venners servere ligger i.

Derfor er der jo nu opstået et problem i at jeg skal skifte kabel hver andet sekundt for at kunne surfe og samtidig tilgå mine venners servere!

Jeg har lavet en fin lille tegning som beskriver den logik jeg gerne vil have, mit problem er bare at jeg har ingen ide om hvordan jeg skal gøre og hvad jeg skal bruge, ud over en server til at lege "net-splitter"!

Hvordan gør jeg

Med venlig hilsen Nicolai Willems



Indlæg senest redigeret d. 25.10.2007 14:22 af Bruger #9812
3 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Har du prøvet at søge på google efter network manager?



Du kan opsætte din Linux servers routing-tabel, så nogle IP-adresser vil blive sendt til netværket, og andre til internettet. Google efter "Linux router".



Efter jeg har læst en del på IPtables og fundet ud af selve strukturen med rules chains og tables.

Men her kommer så en af de ting som jeg ikke fatter, min "GateWay" skal jo virke som DHCP relay, hvordan sætter jeg det op? og hvilken IP skal det NIC som clienterne connecter igennem have?

Alle mine tre NIC's er nu sat som auto startede og med DHCP, men vil ca skyde på at det sidste NIC skal have broadcast adresse? eller hvordan? og hvad er den her broadcast adresse egentlig?(0.0.0.0)??



t