Ubuntu?

Tags:    linux

Hej! Nu har jeg endelig taget mig sammen til at downloade en Ubuntu live cd. Hvorfor er Ubuntu så godt, og hvad skal jeg bruge det til? :)



Det ville nok have været et sjovt spørgsmål at stille før du hentede det :)

Men Ubuntu er godt fordi det er bygget op på et godt og solidt system (Debian) og fordi det er utrolig simpelt. Det er enormt nemt at installere nyt software. Ved mig der finder den, og installerer, selv alle min drivere. Så det er rimelig nemt.

Udover det har den en af de største communities en linux distro har lige nu, og derfor findes der utrolig mange guides til næsten hvad som helst.
Der findes også ubuntuforums.org som kan svare på næsten alt, hvis der ikke allerede er svaret på det.

Så hvis du gerne vil lære linux eller bare lege lidt rundt, er det i hvert fald systemet at starte med.



Hehe, satte den bare igang.. Den er kun på 33% :O
Bare et newbiespørgsmål:
Når jeg gar lavet cd'en, booter computeren så direkte fra den? Er det ikke sværere? :P



Hehe, satte den bare igang.. Den er kun på 33% :O
Bare et newbiespørgsmål:
Når jeg gar lavet cd'en, booter computeren så direkte fra den? Er det ikke sværere? :P


Begge dine spørgsmål (det du stilte oprindeligt iberegnet) kan du jo selv se, i det øjeblik du prøver.

Svaret på det sidste er: smid cd'en i computeren, genstart, og nyd magien.



Jeg downloader en ISO-fil, pakker den ud med WinRAR og brænder den til en cd med Windows' guide. Men det virker ikke. :S Hvad er problemet? :)



Jeg downloader en ISO-fil, pakker den ud med WinRAR og brænder den til en cd med Windows' guide. Men det virker ikke. :S Hvad er problemet? :)


At du ikke skal pakke den ud, og at du ikke kan bruge Windows' guide.

Du skal bruge et program der kan skrive et ISO Image direkte til CD'en(som I, at du ikke skal lægge selve iso-filen ind som en simpel fil. Det er en speciel option i diverse brænderprogrammer der hedder 'burn image' eller lignende). Kig på Nero, EasyISO, MagicISO og andre.



Indlæg senest redigeret d. 28.10.2007 00:57 af Bruger #8223
Okay, troede ikke det havde nogen betydning. Så må jeg lige installere Nero igen, har lige formateret computeren (Det er sku dejligt med en ny-formateret computer! Men om to uger er den langsom igen :P).



Okay, troede ikke det havde nogen betydning. Så må jeg lige installere Nero igen, har lige formateret computeren (Det er sku dejligt med en ny-formateret computer! Men om to uger er den langsom igen :P).


Den slags slipper du for i Linux ;-)



Hvis du ikke kan få din egen CD til at virke kan du gratis bestille en fra Ubuntu's hjemmeside, det blev jeg nød til at gøre da ingen af mine utallige forsøg på at brænde CDen ordenligt lykkedes (men jeg er også noob xP)
Dog er det bedst selv at brænde en, så dem der udvikler Ubuntu ikke skal bruge deres penge på at sende CDer :P



Hehe, tak, jeg fik det til at virke til sidst. Jeg gav computeren total ro da den brændte cden :P



t