Linux som Intern Filserver??

Tags:    linux

Hej alle.

Jeg overvejer at opsætte en server derhjemme.
Jeg vil gerne bruge den som intern filserver, med mulighed for at koble op på den, et hvilket som helst sted world wide.

Hvilken linux-distro skal jeg bruge, og hvordan skal den sættes op? hvilken slags server skal det være..

Har overvejen Linux Ubuntu Server, men hvad siger I.?

Mvh. Caller..



Jeg har selv en Debian server kørende herhjemme. Hvordan skal sættes op kan du spørge google om. Der findes utallige artikler om det. Især HowToForge har nogle gode artikler.

http://www.howtoforge.com/howtos/linux/debian kan du finde alle artiklerne de har om debian, og du kan med sikkerhed få noget kørende ved hjælp af dem!



Hej alle.

Jeg overvejer at opsætte en server derhjemme.
Jeg vil gerne bruge den som intern filserver, med mulighed for at koble op på den, et hvilket som helst sted world wide.

Hvilken linux-distro skal jeg bruge, og hvordan skal den sættes op? hvilken slags server skal det være..

Har overvejen Linux Ubuntu Server, men hvad siger I.?

Mvh. Caller..

Jeg har en Ubuntu Server stående som NFS og web server.
NFS bruger jeg til at tilgå mine filer hvorfra jeg nu har lyst til det og web serveren kan alle nå.
Men måske skal du også bruge Samba, som er lettere at bruge fra Windows.



Jeg har hørt meget godt om "SME server", ikke noget jeg har vild erfaring med.
Ellers vil ubuntu server også være en god en. Der vil jeg foreslå at installere noget af følgende, alt efter hvad du stiller af krav:
proftpd (Ftp adgang)
samba (Windows sharing)
apache2 (Web adgang - Hvis du vil have filerne tilgængelige gennem browser)
SSH (så kan du bruge scp, hvilket er en god måde at overføre data krypteret på en nem måde).

Alt sammen kan installeres med "apt-get install XXX".




t