Opensuse livecd haster

Tags:    linux

Hej er der nogler der ved hvordan man installere opensuse live cd og, og tror i at jeg kan redde mine windows filer da jeg kun skifter da jeg har haft store problemer med windows de seneste dage og idag kan jeg lige starte den også restarter den efter der er kommet en blå skærm med en text som jeg ikke kan nå at læse. har jeg en virus eller er det bare windows, kan heller ikke åbne den med fejlsikret tilstand. ligenu sidder jeg på min vens pc. og hvis det er en fejl tror i så opensuse kan redde den.



7 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du skal under ingen omstændigheder regne med at du kan rette fejlen. openSUSE eller Ubuntu eller en anden liveCD vil med al sandsynlighed kunne redde dine data, hvis du har en ekstern harddisk eller lignende at tage backup på.

Hvis du ikke har ovenstående kan du få openSUSE-installationen til at installere sig ved siden af Windows, og så kan du overføre filerne du vil redde fra Windows via den installerede openSUSE, og eventuelt brænde det ned eller hvad du har lyst til.

Derefter kan du så beslutte dig for, om du vil prøve med en Windows-reinstall, eller vænne dig til openSUSE og se hvad det har at tilbyde.

hvad angår installation af openSUSE, så er der en knaldgod guide til det her: http://suse.linuxin.dk/ skrevet af en af de danske openSUSE-community frontfigurer (Martin Schlander), og rost af samtlige openSUSE-nybegyndere der har haft fornøjelsen af at læse den.



men kan jeg godt sætte filerne den ind på en usb eller ipod
og kan jeg godt installere opensuse livecd uden at gå til selve windows styresystemet



Indlæg senest redigeret d. 19.12.2007 20:22 af Bruger #12105
en liveCD er et operativsystem du starter op direkte fra CD-drevet. Ergo behøves du ikke røre ved noget af det nuværende for at få det op at køre.

iPod skal man [så vidt jeg ved, jeg bruger ikke selv iPod] vistnok arbejde lidt med for at få til at virke i Linux, men usb er intet problem.



ok godt at jeg har begge dele



men kan ikke finde ud af at boote og kan ikke finde det på den hjemmeside du gav mig, er der nogle der kan hjælpe



brænd cd'en som ISO image (et program som fx Nero har sådan en funktion), og sæt den i CD-drevet. Genstart computeren, og gå ind i BIOS for at sikre at CD-ROM drevet er sat til at boote før harddisken.

Derefter burde den starte op i openSUSE



ok tak



t