Redningsaktion for Windows XP

Tags:    it-nyheder

<< < 123 > >>
Det kendte amerikanske it-medie Infoworld har netop startet kampagne, der skal sikre Windows XP på hylderne - også efter sidste salgsdag til sommer.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=1892



Se det er et initiativ der giver mening.



Kan ikke forstå hvordan de kan sige at et nyt og utestet produkt kan være mere sikkert end et der har et par år på bagen, især ikke med de nye "sikkerhedsfunktioner" i Vista.



Ærlig talt synes jeg efterhånden folk må indse at software også har en levetid. Software bliver forældet, sådan er det bare.

Et firma kan ikke blive ved med at poste penge i et produkt, der har så mange år på bagen, som ikke spytter penge i kassen. Computer industrien ER og BLIVER en kamp om penge, uden penge, ingen produkter.

Selv kører jeg stadig med XP som mit primære OS, både derhjemme, på arbejdet og på den bærbare og vil nok gøre det et stykke tid fremover, da Vista stadig trænger til nogle forbedringer hist og her, tilgengæld ser jeg utroligt meget frem til ~2010 når efterfølgeren dukker op.

Hvis Microsoft får smidt en masse af de nye og fremtidige teknologier de knokler på med i det OS, skal det nok blive lækkert at lege med.



På den ene side, XP er meget bedre end Vista.

På den anden side, jeg forstår godt at Microsoft ikke gider fortsætte med at udvikle og supportere noget gammelt software.



Ærlig talt synes jeg efterhånden folk må indse at software også har en levetid. Software bliver forældet, sådan er det bare.

Det afhænger sandelig af hvad det er for noget software der er tale om. Operativsystemer bliver let forældede da den hardware vi bruger er i konstant udvikling, men det er stadig et dårligt argumentent da xp fx. ville have været forældet bare en uge efter det blev frigivet første gang.
Noget software skal holdes ved lige, især operativ systemer, og selvom det er irriterende så kan jeg love for at det er noget nemmere end at producere et helt nyt operativsystem.
Så nej vista kom ikke til verden fordi xp var forældet.
Jeg tror problemet er at der ikke kommer nok penge i kassen fra xp fordi at det ikke er nødvendigt at gå ud og købe en ny, hvis man allerede har en liggende.
Og så er der jo i øvrigt rigtig mange penge i at tvinge folk til at købe vista, ikke minst med de fulkommen vanvitige priser.

If it ain't broken, don't fix it!



Ja, jeg synes nu XP har fungereret rigtig godt for mig det sidste år. Jeg har ingen intensioner om at skifte pt, men når SP1 udkommer til Vista, ville det være en mulighed. Jeg skiftede også først til XP i tidernes morgen (doh :)), da XP SP1 havde set dagens lys, så jeg venter på at se hvad sp1 kan tilbyde.



Problemet er jo også at man gerne vil flytte sig, rent produktmæssigt. Det gjorde Microsoft ved XP, meget endda. Nu er der mange nye teknologier, og vi står på vippen til Web 3.0 og inden længe 4.0. Så det er en helt naturlig evolution af deres produkt at der kommer en Vista, der byggere mere på .NET end noget tidligere produkt.



Jeg er enig i at hvis man kan forbedre et produkt eller produceret et nyt der er bedre, så skalman gøre det, men det mener jeg ikke at man har gjort med vista, tvært imod, og så er det man bliver nød til at spørge sig selv: "hvorfor"?
Så vidt jeg ved har vista ingen vigtige features som ikke kan inkoorporeres i xp, så jeg ser det bare som om man har sagt: "nå, nu har xp været på markedet længe nok, nu må vi komme op med noget nyt så vi kan få nogle flere penge i kassen."
Det er en tankegang som jeg sådan set godt kan forstå, forretning er forretning, men set fra forbrugerens synspunkt giver det ingen mening.
Iøvrigt kan der jo ikke være nogen tvivl om at Microsoft har recourserne til at gøre tingene ordenligt, men det mener jeg heller ikke de har gjort, det gjorde de heller ikke med xp, men det lykkedes dem dog at rette op på det værste med SP1. Så kom SP2 som også havde nogle ret betydelige features og hvis jeg ikke tager meget fejl kommer der også en SP3 og jeg tør ikke engang gisne om hvilken effekt det får, men hvad nytter det nå man stopper al support og vedligeholdelse?
Ja det er rigtigt, der kommer også en servicepack til vista, og sikert også flere i fremtiden, men de ting som jeg ikke kan lide ved vista kan altså ikke ordnes med en servicepack.
Ydermere så er der mange som har aldrende computere der ikke kan køre vista, fordi vista altså kræver en hel del og selvom de måske ikke har brug for en bedre computer er de mere eller mindre tvunget til at købe en.





Indlæg senest redigeret d. 17.01.2008 09:06 af Bruger #4414
Felix, du lægger ud med at fortælle os at Microsoft nok har produceret Vista fordi der ikke kom nok penge i kassen fra XP, som om det var en helt ny og spændende teori. Come on, det er jo allerede blevet konkluderet, og er i øvrigt logik for burhøns. At du ikke kan lide Vista må være din sag - jeg har ikke så stor erfaring med det system at jeg vil begynde at forsøge at overtale dig til noget som helst. Men når du mere eller mindre påstår at XP også var skidt til at starte med, så mister jeg lidt min tiltro til din dømmekraft. Jeg brugte personligt XP lige siden det blev udgivet. For os der var vant til Windows 98 (ME turde jeg sgu ikke at give mig i kast med) var det et gigantisk step op, og XP har kørt upåklageligt for mig lige siden.

Har du en gammel computer stående der ikke kan køre Vista, så fortsæt da med at køre XP på den? Hvor er problemet der? Hvis det er fordi du ikke allerede har fået købt XP til den, jamen så er der tid endnu :).

Tag i øvrigt et kig på http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP#Support_lifecycle - det er ikke ligefrem fordi MS har ladet deres XP brugere i stikken, hvis du spørger mig.

Mvh.

Kasper (TSW)



Først af alt, og jeg kan se hvordan det kan misforstås, så har microsoft natrligvis tjent milliarder på XP, men det er altså begrænset hvor tit folk køber nye computere og hvor mange windows XP cd'er man har brug for at have liggende.
Hvad det betyder er at microsoft naturligvis stadig tjener mange penge på XP, men slet ikke et beløb der kan sammenlignes med hvad de tjener på at fjerne XP fra markedet og intruducere et nyt og meget dyrere styresystem.
Problemet er så at Når jeg går ud i år 2015 og køber ny computer, så kan jeg for det første ikke købe windows XP længere, ej heller kan jeg bruge den windows cd jeg har liggende da der ikke er support for min nye hardware, altså er jeg tvunget til at køre Vista, et styre system som jeg ganske rigtigt ikke bruger mig om, men det er ikke pointen. Pointen er at XP er bedre end Vista. Dette kan vi blive ved med at diskutere rigtigheden af til der er to torsdage i én uge og vi vil aldrig nå en konklusion, men tag det fra en der faktisk interesserer sig utrolig meget for emnet, at min mening ikke vil ændre sig.

En sidebemærkning med hensyn til at Windows XP var udemærket da det blev frigivet. Ja, det var det, altså lige borset fra at der var så mange sikkerhedshuller at det ikke tog mere end 30 sekunder at hacke sig ind. (dette er ikke en overdrivelse!) Dette problem blev mere eller mindre løst med SP1, og fra da af var Windows XP hvad det burde være. Et relativt sikkert og let tilgængeligt operativsystem.

Så Kasper, jeg har den aller største respekt for dig, men lige på det her punkt bliver vi aldrig enige.

Lad det være sagt at de ting jeg har skrevet her intet har at gøre med det faktum at jeg ikke bryder mig om Vista.
Jeg siger også tit at Linux/BSD er langt bedre end Windows, MacOS eller et hvilket som helst andet styresystem, men selv om jeg ganske vist har Linux installeret i en dualboot, bruger jeg det aldrig. Jeg kan bedre Lide Windows XP, 2003 Server, 98SE og 3.11.

Der er muligvis mange der er godt tilfredse med Vista, jeg vil sige at det er fordi de ikke ved bedre, men det hjælper mig ikke.

Så det eneste jeg kan gøre er at vente til al support til XP er stoppet og så håbe på at der er udkommet et nyt styresystem der er XP værdigt.



Indlæg senest redigeret d. 17.01.2008 10:48 af Bruger #4414
<< < 123 > >>
t