EU uddeler smæk til Microsoft

Tags:    it-nyheder

<< < 123 > >>
EU-Kommissionen er på vej til at genoplive sagen omkring Microsofts mulige monopolmisbrug ved at distribuere Internet Explorer sammen med Windows.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2926



Jeg syntes altså også at det er for dårligt at når man går ud og køber en ny bil, så bliver den leveret med en bilradio af et bestemt mærke.
Jeg syntes ikke det er rimeligt at jeg selv skal betale for at få en radio af et andet mærke i min nye bil!!

Nå det var jo ikke biler det drejede sig om men en browser, som man jo selv bestemmer om man vil bruge, det står jo folk frit for om de vil installere en anden.




Indlæg senest redigeret d. 19.01.2009 17:27 af Bruger #12703
Jeg tillader mig at citere nogle kommentare fra Version2:

Christian Sparre skrev:
Synes efterhånden det er lidt komisk faktisk. Vi brokker os jo heller ikke over at måtterne i vores biler eller parkometret bliver leveret med når vi køber en ny bil. Her må forbrugerne selv være de kloge og skifte ud hvis ikke de er tilfredse.


Malte Christensen svarede:
Næh, men hvis bilen var leveret af en fabrik, som havde de facto monopol, hvis måtterne var installeret, så de ikke kunne udskiftes med bedre måtter fra en anden leverandør, uden at bilen faldt fra hinanden, så sagen måske anderledes ud?




Hvordan vil EU egentlig takle det? Microsoft kan da bare gøre det meget nemt. De leverer da bare uden IE og så det løst..... Hov? Hvordan henter vi så firefox!?

Nej, men skal microsoft så levere 10 browsere med for at folk kan blive tilfredse?

Jeg kan ikke se problemet lige i denne sag. Køber du en Seat, får du Seat bundmåtter og radio, og sæder..... for at køre videre på The Freak's eksempel. Folk kan skifte det ud hvis de ikke kan lide det og der er heller ikke noget ulovligt i det.



Indlæg senest redigeret d. 19.01.2009 17:41 af Bruger #6559
Problemet er jo nok mest at den ikke kan fjernes, som måtterne kan i en bil. Ja, jeg ved godt der er et punkt i Kontrol Panel hvor der står at man kan fjerne den, men det virker ikke. Den ligger der stadig, og kan stadig åbnes. Det eneste der er fjernet, er genvejen.



Ehm jeg syntes det er en svær debat, for jer folk som bruger bilargumenterne har jo vel ret. Jeg klager vært fald ikke.

Men på den anden side kan Microsoft jo bare stoppe Windows med alle mulig underlige programmer, hvis de ville, og programmerne ville ligepludselig være standart på markedet, da alle jo vil have det installeret omend de ønsker det eller ej.

Ej jeg syntes nok det ville være fair hvis man aktivt kunne fravælge (eller tilvælge) Internet Explorer under installationen af Windows. At de fleste computerproducenter ved præinstallation nok ville tilvælge IE er nok en anden sag.

Men jeg kan godt lide Martins kommentar:
De leverer da bare uden IE og så det løst..... Hov? Hvordan henter vi så firefox!?




Jeg synes det er til grin. Hvis man føler at ens liv går totalt i stykker fordi IE findes på ens Windows computer, så trænger man i den grad til en ny hobby eller to. Der er absolut ingen der forhindrer folk i at hente Firefox og bruge den lige så pjattet de vil. Microsoft drager fordele af at have en integreret webbrowser i deres OS, og det samme gør en masse af deres kunder - lad dem for pokker blive ved med det. Kan man ikke klare det, så findes der masser af andre OS'er man kan kaste sig over :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Lad os tænke os lidt om, hvis IE ikke findes på computeren, hvor mange programmer vil så holde op med at virke? PÆNT MANGE!!

Der findes så mange programmer der gør brug af Internet Explorer ActiveX kontrollen i deres software. Fjerner jeg IE vil jeg samtidigt ikke kunne bruge følgende apps:
Outlook
Steam
Codegear RAD Studio 2009
TSW Webcoder? (går ud fra den whiner hvis Active X'en ikke findes Kasper? ;))
Winamp
De fleste RSS readere

og mangle flere...
så EU: drop nu for helvede den debat og lad det være op til forbrugerne at hente en anden browser hvis de lyster.

Ellers må Microsoft jo bare lave endnu en N udgave af Windows, hvor forbrugerne så må leve med ikke at kunne gå på nettet, med mindre de har et andet installationsmedie med FF.

Der er sjovt nok ingen der tuder over at MAC OSX leveres med Safari eller at alverdens *nix distroer leveres med Firefox; faktum er et OS er ikke brugbart OS idag uden en webbrowser.



Hele grunden til retssagen(som btw oprindeligt er fra 1996 såvidt jeg kan se ud fra artiklen), er at hr. og fru. Danmark jo bare vælger at bruge Internet Explorer, fordi de ikke aner at andet findes, det er jo alligevel med Windows, ikke? Hvis jeg havde en 50-øre for hver gang jeg har folk sige "Internet" hvor de i virkeligheden har ment IE, så ville jeg den dag i dag have været ganske rig.

Såvidt jeg har forstået er det dette problem som EU er efter MS på - og det må jeg ærlig talt sige at jeg finder ganske fair, taget i betragtning af at hr. og fru. Danmark ikke går efter en anden løsning, fordi de enten ikke aner at andre muligheder findes, eller fordi det er med OS'et, det er jo "godt nok". Det ser jeg som værende markedsforvridende.



Hvis hr og fru Danmark ikke aner at der er en anden løsning, og hvis IE så ikke var en del af windows, så ville de jo ikke komme på nettet.

Kalde det markedsforvridende er nok et lidt stærkt ord, i så fald er Firefox også markedsforvridende når den er gratis.



Nej, Firefox er ikke markedsforvridende fordi den er gratis.

IE er derimod markedsforvridende, fordi det har monopol som standardbrowser til Windows.

Og ja, markedsforvriende er måske et lidt stærkt ord, men kan ikke lige komme i tanke om et som passer bedre.



<< < 123 > >>
t