Problemer med "Null" værdi fra DB

Tags:    vb.net

Hejsa..

Jeg har en database hvor der er nogle "tomme" felter i, de giver mig problemer når jeg forsøger at læse dem i mit program.

Det er denne fejl der kommer frem : Ændringen fra typen 'DBNull' til typen 'String' er ikke gyldig.

og det er denne linie programmet stopper i : txtSurname.Text = ds.Tables("vrag").Rows(inc).Item(2)

Jeg er helt grøn i det her.... så lidt hjælp kunne være super.



Indlæg senest redigeret d. 15.03.2009 08:01 af Bruger #14789
5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Henrik,

Enten skal du tage højde for at der kan forekomme NULL værdier i din tabel, og tjekke efter dem før du forsøger at bruge en værdi, eller også skal du sørge for at der ikke er NULL værdier i din tabel, ved at sikre dig at du ikke indsætter dem, samt evt. ved at give dine felter en default værdi, så de aldrig er NULL :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Alternativt kan du også som en hurtig løsning vælge at konvertere din db værdi til en streng. Det kan gøres på følgende måde: string value = convert.tostring(datareaderinstans.getvalue(x); // hvor x = ordinalen (kollonnenavn eller nummer).



Jeg har fundet en løsning på nettet som jeg har brug...

Men tak for hjælpen.





Hvis du har fundet en løsning udover dem der er blevet foreslået, så del den da endelig, så kan andre måske også få glæde af den :)

Og husk at lukke tråden.

Mvh.

Kasper (TSW)



Jeg fandt denne kode på nettet, det var lige løsningen:

If Not objRow.IsNull(6) Then
txtLatitude.Text = objRow.Item(6)
Else
txtLatitude.Text = " "
End If





t