transportabel linux distro .

Tags:    linux

Jeg leder efter en linux distro til USB hvor ændringer automatisk bliver gemt til USB'en.

Jeg bruger en 16GB, så distro'ens størelse er ligegyldig.
Det skal helst være debian baseret og må meget gerne være GNOME platformen.

Jeg har forsøgt med "Damn small linux" og "slax".
Men "DSL" er ikke KDE eller GNOME, men en custom platform, for at spare plads og ydelse. Og jeg leder efter en lidt mere "brugbar" løsning.
SLAX- Har jeg sat op og bootet, og den vil ikke gemme mine ændringer. Ved ikke om jeg gør noget forkert, men kan ikke se hvad det skulle være.
-------
Har overvejet om det er muligt at tage en alm. LIVE distro og redigere den, så ændringerne automatisk bliver gemt.
Men hvordan jeg skal sæt det op, har jeg ingen idé om, og har søgt en del efter det, men har endnu ikke fundet noget, en forholdsvis begynder som mig kan fat :) .

Håber der er nogle der kan hjælpe.



7 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
DSL bruger ikke en custom platform, DSL bruger fluxbox, som er yderst brugbar - det handler bare lige om at opdage, at "Start"-menuen er overalt på skrivebordet - man skal bare højreklikke for at få den frem.

Jeg har selv brugt DSL og kan varmt anbefale den, men eftersom du allerede har været deromkring, vil jeg istedet pege dig i retning af Puppy Linux eller FaunOS.



Jeg bruger selv eee-ubuntu på min netbook. Det er den gamle vertion til det der i dag hedder easypeasy.

Bruger eee fordi det er installeret på en eee :roll:

Ps. Kiggede også på netbook remix den gang, men havde en ven der havde noget lignende og det følte bare jeg sad på en vista (en der havde taget alle mine rettigheder til at lege med noget som helst)

forstået på den måde at layouted er for "simple" selv om der måske er de samme mulighedder, så er jeg ikke lige fan af den.


Ja det må jeg give dig ret i X antal skriveborde mangler og dine egne valg er begrænset til feks en eget layout.
Uden at ha set efter tror jeg på at kernen stadig er den samme.
Min transportable løsning er Ubuntu 9.10 med min personlige ting , adressebog , div login på en 4Gb nøgle.

Mhv
Knagsted



DSL bruger ikke en custom platform, DSL bruger fluxbox, som er yderst brugbar - det handler bare lige om at opdage, at "Start"-menuen er overalt på skrivebordet - man skal bare højreklikke for at få den frem.

Jeg har selv brugt DSL og kan varmt anbefale den, men eftersom du allerede har været deromkring, vil jeg istedet pege dig i retning af Puppy Linux eller FaunOS.


Jeg bruger lige PT. ubuntu 9.04 inden den nye 9.10 Final kommer 29oct.
I ubuntu er der et program at lægge en live version på en USB nøgle som gemmer alt som normalt.Programmet findes under System/administration/opret en opstartsdisk.
Der er en rimelig hurtig afvikling og smidighed at systemet på blot en USB nøgle.

Mhv
Knagsted



Havde helt glem den her tråd ..

Har fundet en løsning. (minder lidt om knagsted løsning).

Har installeret og lavet den nødvendige på min ubuntu 9.04 jauty og så bagefter lavet en "backup" live usb . Så kan jeg så ikke gemme nye installinger og filer, men har ikke være nødvendig.

Havde slet ikke overvejet "opstartsdisk" og har ellers brugt ubuntu 9.04 meget længe :$



Havde helt glem den her tråd ..

Har fundet en løsning. (minder lidt om knagsted løsning).

Har installeret og lavet den nødvendige på min ubuntu 9.04 jauty og så bagefter lavet en "backup" live usb . Så kan jeg så ikke gemme nye installinger og filer, men har ikke være nødvendig.

Havde slet ikke overvejet "opstartsdisk" og har ellers brugt ubuntu 9.04 meget længe :$



Jeg har for nogle siden uger prøvetat installere en Ubuntu 9.10 samt en Ubuntu9.10 netbook remix begge fungere glimrende og den sidste er tilpasset til de helt små notebooks.

Mhv
Knagsted



Jeg bruger selv eee-ubuntu på min netbook. Det er den gamle vertion til det der i dag hedder easypeasy.

Bruger eee fordi det er installeret på en eee :roll:

Ps. Kiggede også på netbook remix den gang, men havde en ven der havde noget lignende og det følte bare jeg sad på en vista (en der havde taget alle mine rettigheder til at lege med noget som helst)

forstået på den måde at layouted er for "simple" selv om der måske er de samme mulighedder, så er jeg ikke lige fan af den.



Indlæg senest redigeret d. 14.11.2009 11:13 af Bruger #13865
Ja, kernen er helt sikkert den samme . Men mangler bar at have et rigtig skrivebord.

Er lige igang med at opgradere min gamle 9.04 på min bærbar :) ..




t