Ønsker til artikelsystemet

Tags:    udvikleren.dk

OBS: Dette er ikke en tråd til at diskutere ventetiden på godkendelsen af artikler. Giv istedet dit besyv med i denne tråd: http://www.udvikleren.dk/Thread.aspx/17/29843/

--

Dette er en liste af ting jeg personligt synes kunne ønske mig hvis artikelsystemet en dag skal revideres, i tilfældig rækkefølge:

- Mulighed for at slette/omdøbe artikler man har liggende men som ikke er sendt til godkendelse
- Mulighed for at slette vedhæftninger på artikler man ikke har sendt til godkendelse
- Status på hvor langt ens artikel er i godkendelsesprocessen - eventuelt antal hits, stemmer(ikke nødvendigvis hvorvidt de er positive eller negative) og lignende.



Jeg tilslutter mig ovenstående.. Især den med at slette artikler man har liggende..
Jeg oprettede engang en, for at se hvad det gik ud på.. Den ligger stadig og roder..

En anden ting der måske kunne tilføres, er en form for kvalitets kontrol..
Eksempel:
Artikel juryen slår hovederne sammen og laver en række ting som en artikel skal overholde.. Før man kan skrive en artikel selv, så SKAL denne læses, herefter svarer man på spørgsmål som refererer til artiklen.. På den måde sørger man også for at skribenten er mere opmærksom på hvad det er han/hun laver..

Det er en lidt besværlig metode.. Men så er man fri for det ekstra arbejde der er i at kontrollere flere artikler af ringe kvalitet.

Og ja.. Jeg er tilhænger af strenge regler.. Nettet er ikke en legeplads..



Indlæg senest redigeret d. 29.09.2009 16:33 af Bruger #11361
Iøvrigt kunne det være rart med mere plads til vedhæftninger. Jeg prøvede at uploade en fil på 1,8mb og fik at vide at den var for stor.



Man kunne også lave artikel-systemet mere wiki-agtigt, hvor man også kunne forbedre andres artikler, og ikke kun oprette nye.



Man kunne også lave artikel-systemet mere wiki-agtigt, hvor man også kunne forbedre andres artikler, og ikke kun oprette nye.


Ja.. Men, så ville vi stå med et problem hvor alle kan redigere i artiklerne, og skrive en masse L***..
Og hvis en person ikke er enig i f.eks. min måde at gøre ting på, og derefter retter det til deres.. Så kan det skabe en længere diskussion..
Så ville det måske være bedre at kunne lave et forbedrings forslag, som skribenten kunne tage op til overvejelse, og evt. ændre herefter.. Lidt ligesom brugerne allerede nu gør, i kommentarerne..



Man kunne også lave artikel-systemet mere wiki-agtigt, hvor man også kunne forbedre andres artikler, og ikke kun oprette nye.

Det kunne man godt, men det ville fjerne den kvalitetskontrol der foregår med det nuværende system.

Jeg er dog ikke enig med Mall når han siger at så vil folk bare skrive en masse sludder. Det går fint for Wikipedia og 1000 andre wikier.

Men artiklerne her på sitet er ret specifikke, hvor wiki-artikler normalt er mere generelle. Hvis artiklens formål er at oplyse læseren om rå information, så er wiki-fremgangsmåden god fordi mange hoveder har mere information end ét. Hvis artiklens formål er at oplyse læseren om en specifik arbejdsgang, er wiki-fremgangsmåden ikke så fornuftig igen, da for mange kokke vil fordærve maden.




Jeg er dog ikke enig med Mall når han siger at så vil folk bare skrive en masse sludder. Det går fint for Wikipedia og 1000 andre wikier.


Jeg forventer også det værste.. Men, nu sidder der også mange og holder øje med hvad der bliver rettet i af ting, på wikipedia.. Så det bliver rettet tilbage til original stand, på få minutter.. Hvis artiklerne er langt tid om at blive godkendt her, hvor langt tid ville det så ikke tage at rette et evt. hærværk på en artikel?




Jeg er dog ikke enig med Mall når han siger at så vil folk bare skrive en masse sludder. Det går fint for Wikipedia og 1000 andre wikier.


Jeg forventer også det værste.. Men, nu sidder der også mange og holder øje med hvad der bliver rettet i af ting, på wikipedia.. Så det bliver rettet tilbage til original stand, på få minutter.. Hvis artiklerne er langt tid om at blive godkendt her, hvor langt tid ville det så ikke tage at rette et evt. hærværk på en artikel?

Grunden til ventetiden på artiklerne har at gøre med at det er en forholdsvis lukket gruppe af mennesker der gennemlæser artiklerne -- hvorefter artiklerne skal endeligt søsættes af Kasper. Dette skaber naturligvis noget ventetid, hvadend det så er måneder(som vi har været ude i før) eller dage(som var tilfældet med min artikel om CodeIgniter).

Hvis vi kørte med wiki-systemet ville alle have direkte adgang til artiklerne, og så ville ventetiden jo være barberet væk. Så det skal i hvert fald ikke være det der bliver argumentet for at den feature udebliver.

Ikke desto mindre ønsker jeg heller ikke wiki-funktionalitet på vores artikler på Udvikleren.dk, jvf. mit foregående indlæg.



Den bedste implementerings løsning for et site som Udvikleren ville være at tage selve blog-delen fra BlogEngine.NET og migrere den ind i Udvikleren. Simpelthen kerne funktionaliten til at skrive artikler.

Med BlogEngine har du nemlig mulighed for at tilgå den med en "offline" editor såsom Live Writer. Det betyder du ikke skal til at udvikle en ny editor osv.

Man giver ens forfattere adgang til systemet også køre det helt automatisk.

Jeg hjælper meget gerne med en sådan implementering, det burde ikke tage særlig lang tid.



t