Web Editor til linux

Tags:    linux

Hej.
Søger for tiden en web editor for linux.

Jeg sidder for tiden og prøver Bluefish, men kan ikke få php's hightlight syntax sat til. Og dertil har jeg svært ved at bruge det indbyggede ftp-program. Måske nogen ved hvordan jeg løser dette?

Hvad vil du anbefale? De to ovenstående funktioner skal der helst være.



8 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg bruger selv enten bluefish eller emacs.
Jeg har bluefish liggende på 3 computere og der er ingen problemer med php highlighting.
Men ellers skulle du tage at prøve emacs. Det har en lidt stejl indlæringskurve, så den første dag vil du sikkert hade det. Men det har superlækker highlighting (som du selv nemt kan ændre) og har indbygget ftp-mode.



Gedit er i høj grad en letvægter, så du vil sikkert hurtigt finde den for simpel hvis du har den slags behov.

Kig eventuelt på Jedit, der er noget mere avanceret. Den er bare ikke så pæn. Eventuelt kan du tjekke Netbeans ud. Personligt synes jeg dog helt klart at Eclipse med PDT-plugin er vinderen blandt de avancerede IDE's.

Fordelen ved ftpfs fremfor bare at mounte i Nautilus er iøvrigt at det gør det muligt at, i terminalen, behandle ftp-stedet som en mappe - det gør det nemmere at skrive fx backup-scripts der ikke er afhængige af hvorvidt der bliver brugt ftpfs, samba, sshfs, gmailfs eller andet til at mounte drevet. Har man ikke den slags behov er det dog lidt overkill at bruge. Men det er en helt anden historie.



Indlæg senest redigeret d. 16.11.2009 15:49 af Bruger #8223
Hej.
Søger for tiden en web editor for linux.

Jeg sidder for tiden og prøver Bluefish, men kan ikke få php's hightlight syntax sat til. Og dertil har jeg svært ved at bruge det indbyggede ftp-program. Måske nogen ved hvordan jeg løser dette?

Hvad vil du anbefale? De to ovenstående funktioner skal der helst være.


Jeg selv bruger Vim, men mange bruger Eclipse.
Mht. FTP så kan du jo bruge ftpfs som gør, at du kan mounte et directory på en FTP server...men det er lidt skidt praksis. Sæt hellere en lokal web server op på din egen maskine. Så undgår du også at ødelægge noget, som virkede tidligere :-)

...og brug et versions styrings system, f.eks. Subversion.



Eclipse syntes jeg er en elendig editor. I hvert fald til Java. Og så er det nok også til hjemmesider :)

Men kan være jeg skal prøve emacs og ftpfs lyder ret fedt. Opdaterer ftpfs med det samme hvis man laver ændringer i mappen? Genialt

Godkend lige UP, Robert! Så får i lov til at dele upsne



emacs behøver ikke ftpfs. Det kan selv åbne en fil gennem ftp og redigerer i den.



ftpfs er i og for sig ikke nødvendigt. Du kan "mounte" en mappe direkte med ftp i Nautilus, og sikkert også i Dolphin, alt efter om du er en GNOME eller en KDE.

Personligt bruger jeg gedit (default editor i GNOME) til al kodning. Man kan få en fiks lille pakke med gedit-plugins til bracket-completion, udkommentering af kodechunks mv. og så kan man finde pænere syntax-temaer på nettet end dem man får fra standard i gedit.



Ja i know. Men det lyder da ret så smart. Det eneste jeg tænker på er om ftpfs mon ikke bruger ret meget netforbindelse selv om den ikke bruges.

Men det er måske lidt smarte hvis det kan gøres i Nautilus. Prøvede og virkede formidabelt. Gedit ville måske også. Men har lige prøvet at hente pakken gedit-plugins, som nok var den du snakkede om. Den er ikke ret avanceret. Men highlights virker fint. Ville nu gerne have inspector eksempelvis.





Hej fået leget en masse i gedit, og den behøver i den grad ikke bare at være en letvægts-editor. Jeg fandt nogle super plugin, så det har jeg tænkt mig at bruge :)



t