Valg af filsystem til lagerpartition

Tags:    linux

Hej.
Jeg skal til at lave mig en partition på min bærbar som både min Windows 7 partition og min Ubuntu partition kan læse fra.
Men hvilken type skal jeg vælge.

Jeg er ikke helt sikker på om det er muligt for Windows at åbne en ext4 eller 3 partition. Eller er det, det? Ellers må det blive nfts, men sådan en partition skal jo mountes, hvis den skal læses fra Ubuntu, og så frygter jeg lidt det bruger for meget processorkraft. Hvad anbefaler i?



4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Der findes ext3-drivere til windows, ved dog ikke hvor godt de virker. Der findes også NTFS drivere til Linux, men disse er vidst ikke altid lige gode. Det bedste ville nok være at have en FAT32 partition, den eneste begrænsning ved det er at du ikke kan have filer på over 4GB, men det har man vel sjældent.

At mounte en disk er ikke noget der bruger processorkraft så det ved jeg ikke helt hvad du mener. Uanset hvilket filsystem du bruger skal disken jo mountes før du kan læse og skrive til den.



Back in the day, dengang jeg stadig kørte dualboot XP/Linux, brugte jeg ext3-driveren til Windows. Den fungerede i og for sig fint nok - når du installerer den popper drevet frem som et helt almindeligt drev, ja - men afogtil "forsvandt" drevet fuldstændigt fra Windows igen, og så var jeg nødt til at geninstallere ext3-driveren på Windows - jeg mistede dog aldrig nogle data på det.

NTFS-3g til Linux har jeg haft bedre erfaringer med, rent stabilitetsmæssigt.

Men nej, med Fat32 er der reelt ikke andre ulemper end at det ikke kan håndtere filer på 4GB+ - og så at Microsoft mener at de har patent på skidtet, jvf, TomTom-sagen ;)

Hvis jeg skulle gøre noget tilgængeligt for alle operativsystemer med direkte mount ville det være Fat32.



Hmm fat32. Det er jo så gammel, er der virkelig ikke flere ulæmper end det?

FTFS kan ubuntu godt åbne, men den skal mounte og så frygter jeg bare den bruger for meget processorkraft på det.

ext3-drivere til windows lyder som en fin løsning, men popper der så op, som et ganske almindeligt drev? Har læst lidt her:
http://www.fs-driver.org/
Men er det virkelig det bedste?



Okay tak. Det må jeg prøve på :)



t