Debian server, Mint clienter

Tags:    linux

Hej Udviklere.

Har fået lidt travlt med en lille opgave (Som egentligt ikke er så lille igen...)

Jeg har besluttet mig for at vi skal være lidt på forkanten her i huset, så vi køre Linux Mint på clienterne, og Debian på serveren (Som i øvrigt skal til at køre Raid5, og som bruges som ApacheServer, FTP Server og meget andet rod :) )

Jeg har så valgt at vores FTP del, (Proftpd), skal være en del af det LDAP system jeg vil arbejde med, og det skal fungere således at man som client får en loginskærm, og når man får den, så logger man ind med det brugernavn man har fra serveren??
Hvad, den skal i lige have igen, det skal være sådan at når jeg logger ind på min client maskine, at jeg rent faktisk benytter mit FTP login, på det lokale netværk, til at opbevare mine filer, og at resten af programmerne ellers virker som de skal, måske med andre rettigheder???

Er der nogen der kan fortælle mig så, om jeg kan bruge noget SSH/SSL til disse forbindelser, især hvis jeg skal ud fra det lokale netværk, fx. hvis jeg er på "City Area Network" (Vi har et netværk her i byen, hvor alle med private IP kan hente filer fra hinanden med 100Mbit/sek - Så teoretisk kan min nabo (hvis i begge har private IP), sende og modtage med samme hastighed på 100/100Mb - Ret nice)

Nogen forslag til hvad jeg skal gøre?



Ja, drop FTP og brug SFTP istedet. Der findes glimrende klienter til alle operativsystemer, og FTP er bare SO last century.

OpenSSH serveren authenticater med PAM moduler som kan sættes op med alle mulige backends, deriblandt LDAP.



Hej Robert.

Faktastisk, det vil jeg så kigge på ;)
2 hurtige spørgsmål:

1: Kan jeg bruge Proftpd som SFTP Server?
2: Som client, kan jeg så crypte mine filer før de bliver sendt til serveren, og de-crypt dem når jeg modtager dem igen? Gerne med password beskyttelse eller sådan noget, så filerne er låste indtil brugeren skal åbne dem, og så skal indtaste et kodeord FØR de bliver taget i brug?



t