Skoleelever stærkt utilfredse med Openoffice

Tags:    it-nyheder

Elevrådet på Virum Skole har klaget over, at kommunens skoler er skiftet fra Microsoft Office til det gratis Openoffice. De beskriver store konverteringsproblemer og efterlyser kurser i programmet

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3922&cst=4



Yep jeg kan ikke agree mere.

Vi havde Office 2003 og så ville de skifte til OpenOffice, men vi sagde nej. Men så sagde ham IT ansvarlig at vi ikke var erfaren nok med PC, det var derfor. Så grinede vi af ham og skrev en masse lorte breve, så beholdte de det :D

Nu på min nye skole har vi Office 2007, jeg vil sku hellere betale de 1000kr,- for Office Pakken end jeg vil have Open Office. Og især når man kan få hele pakken gratis af sin skole :D



Indlæg senest redigeret d. 07.01.2010 15:40 af Bruger #15047
Men det er vel ikke så svært at bruge OpenOffice på sin egen pc..

Eller, bruge Word derhjemme, konverterer til PDF, åbne med PDF-Rreader på skolen, og printe ud?



Eller, bruge Word derhjemme, konverterer til PDF, åbne med PDF-Rreader på skolen, og printe ud?


Hvad nu hvis man gerne vil arbejde videre med dokumentet i skolen?



Indlæg senest redigeret d. 07.01.2010 16:43 af Bruger #14645
Magnus, tak for l**t, for at sige det pænt.

"Nu på min nye skole har vi Office 2007, jeg vil sku hellere betale de 1000kr,- for Office Pakken end jeg vil have Open Office. Og især når man kan få hele pakken gratis af sin skole"

De penge skal komme et sted fra, og det er bla. fra min lomme. Jeg så hellere at skolerne sparede på sådan noget som Office pakken, da jeg VED at Open office er lige så godt som MS Office. Det er et faktum. Det ved alle, og det er gratis.
Hvorfor skal mine skattepenge gå til noget så ligegyldigt som en pakke software, når de kan gå til fx. forbedring af skolerne generelt? Nye borde, stole, bøger, sale, mursten, sangbøger, springheste, nye brusere, rene toiletter, bedre mad?

Openoffice er jo ikke nemmere end MS Office. Eller sværere for den sags skyld. MS Office er bare det dyrere.




Eller, bruge Word derhjemme, konverterer til PDF, åbne med PDF-Rreader på skolen, og printe ud?


Hvad nu hvis man gerne vil arbejde videre med dokumentet i skolen?


I den tid jeg har gået i skole.. Der har der altid været meget lidt tid til at lave stile ovre i skolen..

Det har for det meste været noget med at finde på et emne, få en historie op og stå osv..

Men, det ville være et problem, ja.. Men så må man lade være med at være så stor modstander af de gratis løsninger..


Openoffice er jo ikke nemmere end MS Office. Eller sværere for den sags skyld. MS Office er bare det dyrere.


Hørt!



Indlæg senest redigeret d. 07.01.2010 16:52 af Bruger #11361
Magnus, tak for l**t, for at sige det pænt.

"Nu på min nye skole har vi Office 2007, jeg vil sku hellere betale de 1000kr,- for Office Pakken end jeg vil have Open Office. Og især når man kan få hele pakken gratis af sin skole"

De penge skal komme et sted fra, og det er bla. fra min lomme. Jeg så hellere at skolerne sparede på sådan noget som Office pakken, da jeg VED at Open office er lige så godt som MS Office. Det er et faktum. Det ved alle, og det er gratis.
Hvorfor skal mine skattepenge gå til noget så ligegyldigt som en pakke software, når de kan gå til fx. forbedring af skolerne generelt? Nye borde, stole, bøger, sale, mursten, sangbøger, springheste, nye brusere, rene toiletter, bedre mad?

Openoffice er jo ikke nemmere end MS Office. Eller sværere for den sags skyld. MS Office er bare det dyrere.


Hvis vi så kunne vælge at bytte MS Office 2007 ud Open Office og få gratis mad oveni, så var jeg sku frisk på at bytte. Men helt ærligt, MS Office 2007 ER EN DEL bedre end Open Office.

Hvad går skattepenge ikke til? Fly rejser for 700.000kr, fordi én person er vigtigere end hele samfundet? Men MSO 2007 > Open Office.
Vi har da også Windows Server 2003 på vores skole, på deres maskiner. Jeg VED at hvis vi skifter, så er der INGEN som kan finde ud af noget som helst, med mindre de har lidt erfaringer med det.



Indlæg senest redigeret d. 07.01.2010 17:04 af Bruger #15047
Du kan ikke sammenligne en flyrejse til 180000 kr med det her. Sepcielt ikke den flyrejse, da der ikke var andet at stille op.
Det er der derimod i denne sag. Open office er lige så god som MS Office, den koster bare det mindre, og det giver mere luft i økonomien hvis de danske skoler gik over til Openoffice til eleverne.



Indlæg senest redigeret d. 07.01.2010 17:29 af Bruger #1151
Nu er jeg på ingen måde nogen superbruger af tekstbehandlingssoftware, og det tvivler jeg også stærkt på at de kære elever er, og derfor bør OpenOffice være fuldtud ligeså funktionsdygtig for dem som Word.

Og hvad angår undervisning, har de da fået undervisning i Word? det var i hvertfald ikke noget vi fik, men det er selvfølgelig ved at være 6-7 år siden jeg blev færdig. Og skulle de have hvor meget snakker vi så reelt om?

Konverteringsproblemer, det står dem meget frit for at installere OpenOffice derhjemme, og så skulle det vidst være løst. Og hvad angår konvertering den anden vej, hvordan ligger landet med at åbne odf dokumenter i Word? Det er noget min lille søster er træt af på hendes folkeskole (hvor de bruger Word).

jeg synes det her mest lyder af klynkeri over at tekstprogrammet ikke helt ligner sig selv eller det man har derhjemme.



Så lads os da bruge notepad og en ordbog.

Men stadig jeg vil hellere have MSO 2007 end Open Office. Vi prøvede Open Office og det virkede slet ikke ordenligt. I sær ikke deres efterligning af Excel.



Jeg kan godt følge de skoleelever, som er utilfredse med OpenOffice. OpenOffice er ikke en ifølge min mening et som sådant dårligt software, men jeg indrømmer blankt at jeg bedre synes om MS Office. Det skal siges, at jeg har brugt OpenOffice, men jeg fandt bare ud af, at den åbenbart ikke var så samarbejdsvillig. Jeg kunne nemlig ikke få den til at oprette automatisk indholdsfortegnelse, og den lavede en masse rod, da jeg indsatte fodnoter, og derfor valgte jeg at "skrotte" den til fordel for MS office.

Jeg er dog ikke i tvivl om, at det nok fungerer bedre til almindelig stilskrivning, men til større projekt (SRP/SRO) kunne jeg bare ikke så den som et alternativ.



t