Linux Ubuntu server?

Tags:    linux

<< < 12 > >>
Hej alle udviklere!

Jeg har i dag installeret Linux Ubuntu på min gamle PC. Jeg installerede Desktop version da jeg ikke er så god til server versionen(Ja jeg har prøvet den!).

Så nu var det at jeg gerne ville have den til at blive til en lille server. Jeg har faktisk allerede lavet en "webserver" med xampp som min primære pc kan forbinde til osv. Men det jeg gerne vil have er en fuld server hvor vi kan ligge alle vores filer på.

Som sagt har jeg rodet lidt med Server edition så jeg ved at der er noget med at man kan bruge Samba? Er dette det korrekte at gøre eller er det noget andet der ville virke bedre for mig?

Og hvis i kan vil jeg gerne have lidt hjælp med hvad jeg skal gøre for at installere samba, eller hvad der nu er bedst!

Venlig hilsen,
Søren



16 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis du vil have en "filserver" som du kan uploade og downloade til/fra overalt på kloden, bør du enten bruge FTP(nemmest men mest usikker) eller SFTP(lidt mere kringlet, men meget mere sikkert) på maskinen.


SFTP er da langt nemmere at installere...apt-get install openssh-server
FTP skal konfigureres og så'n.

Nu snakker jeg rent klientmæssigt. Windows Explorer har en indbygget FTP-klient, for eksempel.

http://winscp.net/eng/index.php

Ja, og hvad så?
Det er stadig nemmere at sige til folk: "åbn Dokumenter og kopier denne url: ftp://ftp.example.com ind i addressefeltet, så kommer du til min filserver" end at få dem til at installere et program.



Hvis du vil have en "filserver" som du kan uploade og downloade til/fra overalt på kloden, bør du enten bruge FTP(nemmest men mest usikker) eller SFTP(lidt mere kringlet, men meget mere sikkert) på maskinen.


SFTP er da langt nemmere at installere...apt-get install openssh-server
FTP skal konfigureres og så'n.

Nu snakker jeg rent klientmæssigt. Windows Explorer har en indbygget FTP-klient, for eksempel.

http://winscp.net/eng/index.php

Ja, og hvad så?
Det er stadig nemmere at sige til folk: "åbn Dokumenter og kopier denne url: ftp://ftp.example.com ind i addressefeltet, så kommer du til min filserver" end at få dem til at installere et program.



He he, syntes lidt du har tabt den diskussion, Per. Det er ikke så stort et problem at hente et andet program i stedet for at bruge explorer. Og det er i hvert fald ikke så betydningsfuldt at det bør have betydning i valget. Men what ever. Denne her diskussion kan ende i mudderkastning (kan mærke det)



Hvis det du vil have er en form for "fællesdrev", ligesom delte mapper i Windows, så er det Samba du skal bruge, da det bygger på SMB-protokollen der bruges til Windows Shares. At sætte sådan en op er forholdsvis lige ud af landevejen - du skal bare installere samba med Ubuntus pakkesystem, hvis det ikke er installeret fra default, og så skal du redigere i en enkelt konfigurationsfil(angive hvor på harddisken den delte mappe ligger etc.) for at få det til at glide.

Hvis du vil have en "filserver" som du kan uploade og downloade til/fra overalt på kloden, bør du enten bruge FTP(nemmest men mest usikker) eller SFTP(lidt mere kringlet, men meget mere sikkert) på maskinen.



Jeg kan desværre ikke åbne porte i min router(endnu) så jeg kan ikke bruge en FTP server.

Jeg vil prøve at sætte samba op :) Tak for svaret vender tilbage hvis jeg har flere spørgsmål ellers for du bare point hvis der ikke er nogle spørgsmål :)

EDIT:
Har 1 spørgsmål! Hvor finder jeg Samba ? :S

Kan ikke finde den under "Programmer" heller ikke rigtig nogle andre steder



Indlæg senest redigeret d. 16.01.2010 23:07 af Bruger #14700
Hvis du vil have en "filserver" som du kan uploade og downloade til/fra overalt på kloden, bør du enten bruge FTP(nemmest men mest usikker) eller SFTP(lidt mere kringlet, men meget mere sikkert) på maskinen.


SFTP er da langt nemmere at installere...apt-get install openssh-server
FTP skal konfigureres og så'n.



I ubuntu kan du, så vidt jeg ved, finde Samba under System>Administration
Men ellers mener jeg vist bare det integrerer sig med nautilus



Ok tak for disse svar :)

Men jeg har endnu et mindre problem, som ikke rigtig har noget med det andet problem at gøre.

Men:
Jeg har jo et Apple Keyboard. Så når jeg trykker på den knap som tilbehører: <> så skriver den: ½ §.
Jeg kan ikke lige fiske det ved at skifte layout desværre :(. Det skal også lige siges at den knap som indeholder ½ § skriver så: <>, hvis i forstår?



Har aldrig ejet et apple keyboard, men tjek lige denne side:
http://tipotheday.com/2008/04/30/slim-aluminum-apple-keyboard-with-ubuntu-hardy-heron/

Du bliver nød til at ændre dit keyboard layout. Så det bliver du nød til.



Hvis du vil have en "filserver" som du kan uploade og downloade til/fra overalt på kloden, bør du enten bruge FTP(nemmest men mest usikker) eller SFTP(lidt mere kringlet, men meget mere sikkert) på maskinen.


SFTP er da langt nemmere at installere...apt-get install openssh-server
FTP skal konfigureres og så'n.

Nu snakker jeg rent klientmæssigt. Windows Explorer har en indbygget FTP-klient, for eksempel.



Ok tak for disse svar :)

Men jeg har endnu et mindre problem, som ikke rigtig har noget med det andet problem at gøre.

Men:
Jeg har jo et Apple Keyboard. Så når jeg trykker på den knap som tilbehører: <> så skriver den: ½ §.
Jeg kan ikke lige fiske det ved at skifte layout desværre :(. Det skal også lige siges at den knap som indeholder ½ § skriver så: <>, hvis i forstår?

Du kan vælge "mac"-varianten af det danske keyboard layout i den dertilhørende layout-vælger.



<< < 12 > >>
t