Start webserver når computeren start op

Tags:    linux

Hej udviklere. Jeg er i gang med at lave en hjemmeserver, men er løbet ind i et problem.

Jeg kan ikke få min Xampp installation til at køre når jeg starter computeren op. har prøvet at tilføje denne kode i "opstartsprogrammer", men det hjælper ikke :(
Fold kodeboks ind/udKode 


Jeg tror måske det kan være fordi at man skal være administrator for at åbne den. Normalt bruger jeg sudo su og så skriver jeg mit password, hvor jeg så derefter skriver /opt/lampp/lampp start. Hvordan kan jeg få den til automatisk at åbne Xampp ?

Venlig hilsen,
BrunO




7 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
(FLAMEWAR HIJACK)
Skift til windows, der startes IIS let automatisk. I værst tænkelig tilfælde skal du oprette en egnvej og flytte til startup mappen.


Oversat; Det der ligner en besværlig Unix/Linux installation. Kan sikkert google mig til et svar med mere information om hvad du kører emd for operativ system.

Muligvis vil jeg også gerne have en pipe af outputtet af dit forsøg på
/opt/lampp/lampp start


Med venlig hilsen
Ieet



Indlæg senest redigeret d. 22.01.2010 15:17 af Bruger #12836
Fundamentalt er det "forkert" at bruge xampp til andet end test - den rigtige måde er at installere apache, mysql, etc. seperat. Men jeg vil lave et WAG og foreslå dig at prøve:
Fold kodeboks ind/udKode 

og genstart computeren bagefter, og se om det virker.


det vil det nok ikke gøre. Scripts i /etc/init.d bliver ikke kørt automatisk. For at udføre dem, skal de symlinkes til et runlevel directory (/etc/rcX.d), men du kan i stedet tilføje '/opt/lampp/lampp start' til /etc/rc.local


Det kan meget vel være. Jeg er vandt til systemer med en rc.d hvor alt i den mappe ganske enkelt bare køres ved startup. Det er noget nemmere ;)

(FLAMEWAR HIJACK)
Skift til windows, der startes IIS let automatisk. I værst tænkelig tilfælde skal du oprette en egnvej og flytte til startup mappen.


Oversat; Det der ligner en besværlig Unix/Linux installation. Kan sikkert google mig til et svar med mere information om hvad du kører emd for operativ system.

Muligvis vil jeg også gerne have en pipe af outputtet af dit forsøg på
/opt/lampp/lampp start


Med venlig hilsen
Ieet

Det er godt at se at det faglige niveau på Udvikleren.dk er så højt, at folk tager en platform alvorligt der i årevis har domineret det professionelle servermarked :)

Nå, jeg har travlt, jeg skal fejre at vores nyopsatte Linux-server med xen-virtualisering er den success vi forventede :)



Fundamentalt er det "forkert" at bruge xampp til andet end test - den rigtige måde er at installere apache, mysql, etc. seperat. Men jeg vil lave et WAG og foreslå dig at prøve:
Fold kodeboks ind/udKode 

og genstart computeren bagefter, og se om det virker.



Fundamentalt er det "forkert" at bruge xampp til andet end test - den rigtige måde er at installere apache, mysql, etc. seperat. Men jeg vil lave et WAG og foreslå dig at prøve:
Fold kodeboks ind/udKode 

og genstart computeren bagefter, og se om det virker.


det vil det nok ikke gøre. Scripts i /etc/init.d bliver ikke kørt automatisk. For at udføre dem, skal de symlinkes til et runlevel directory (/etc/rcX.d), men du kan i stedet tilføje '/opt/lampp/lampp start' til /etc/rc.local



Robert Larsen's ide virkede tak for det :)



Det kan meget vel være. Jeg er vandt til systemer med en rc.d hvor alt i den mappe ganske enkelt bare køres ved startup. Det er noget nemmere ;)


Interessant. Hvilken distribution er det ? Og er der så kun ét runlevel ?



Det kan meget vel være. Jeg er vandt til systemer med en rc.d hvor alt i den mappe ganske enkelt bare køres ved startup. Det er noget nemmere ;)


Interessant. Hvilken distribution er det ? Og er der så kun ét runlevel ?

Arch Linux, men jeg mener også at Slackware kører på den måde. Jeg mener iøvrigt det er et koncept de har lånt fra BSD'erne, men jeg har ikke tjekket efter.

EDIT, jeg fandt lige en forklarende tekst på Archs wiki:

Part of BSD's heritage is the simple init framework that it has incorporated. The main difference between a BSD init and a sysV init is that Arch's BSD-style init uses a single file, /etc/rc.conf, to point to scripts within a single directory, etc/rc.d/, for all system services, regardless of runlevel.

A sysV init, on the other hand, would use a directory for each runlevel:/etc/rc.0,1,2,3,4,5,6 with a convoluted array of symlinks within the directory; one for each service, and each symlink pointing to a corresponding script in the /etc/init.d/ directory. Needless to say, the SysV method is much more complex; it could easily contain dozens of symlinks in each /etc/rc. directory. Keeping in line with its simple philosophy, Arch uses the BSD-style init.




Indlæg senest redigeret d. 22.01.2010 23:35 af Bruger #8223
t