Hvad er 2D,3D,4D og evt 5D?

Tags:    grafik webdesign

Hejsa. Jeg har spillet computer spil i en del år men normalt er jeg ikke så meget inde for "grafik" men lige præcis idag :P så tænkte jeg på, hvad er de Dimensioner?

Er der nogle som vil være søde og evt svare på mine spørgsmål meget gerne grundigt ned til alle hjørner, Grafik er begyndt at interreserer mig så hvem ved om jeg vil uddanne mig til det en dag.

Jeg vil helst modtage svar på min Hotmail.com da jeg ikke har net her hjemme lige pt kan jeg checke det på mail over min telefon.

Auklook@hotmail.com



Jeg svarer desværre ikke på mail, da alle skal kunne læse svaret.

Phu ha det er da noget af et spørgsmål. Det er nok mere et spørgsmål som høre inde under Matematik, fysik og filosofi. Derfor høre det nok ikke inde her på udvikleren.dk. Men svare alligevel fordi jeg kander en ret sjov film der forklare det:
Prøv at se denne seje film. Den forklarer det ret godt. Første del er her:
http://www.youtube.com/watch?v=JkxieS-6WuA


Matematisk er en dimensioner antallet af uafhængige frihedsgrader i rummet. I fysikken - ehm ja det kan jeg ikke forklare.



Hvis du tager et stykke papir og tegner derpå har du en 2D figur. Det er 2 dimensioner fordi man kan bevæge sig i to (vinkelrette) retninger, lad os kalde dem Nord/Syd og Øst/Vest.

Hvis du laver en figur i papmache kan du bevæge dig i tre dimensioner, 3D, der er de førnævnte + op/ned.

Normalt er det de eneste man regner med. Man kunne godt forestille sig endimensionelle figurer, man kunne forestille sig at det var en farvet tråd.

4D, 5D, 6D osv. er lidt kunstige, for det er kun 3 rummelige dimensioner, men man kunne forestille sig tiden som den fjerede dimension.

I følge streng teorien er der 10-11 dimensioner:
http://da.wikipedia.org/wiki/Strengteori



Erko er tidsrejser mulige, he he (laver gas).



Det er nok kun 2D og 3D du behøver at bekymre dig om vis du bare vil lave computer grafik.



Erko er tidsrejser mulige

I bogen Jonathan Livingston Havmåge bruger han netop den teknik til at lave tidsrejser.



Rent matematisk kan man fint snakke om 4D. Dette bliver brugt i homogene koordinatsystemer. Her er der dog ikke tale om tid som den fjerde dimension men snarer en scaler. Man bliver eksempelvis noedt til at bruge en 4D vektor hvis du vil gange med en 4x4 matrix. Denne type matrix er ganske almindeligt brugt i 3D matematik. En homogen vektor kan ikke udfoeres i praksis. Den fjerde element skal ganges/divideres med 3 foerste elementer foer det kan visueliseres. Men som du nok kan fornemme er alt over 3 dimensioner lidt af noget flyvsk og alternativ filosofi hvis det skal anvendes i praksis.



Som Søren også er inde på, så kan du i matematik med vektorer og matricer faktisk have ligeså mange dimensioner, du ønsker. Indenfor topologi og hypergeometri kan du også godt støde på firdimensionelle legemer. Et eksempel er Möbiusbåndet.



Hvad var så lige grunden til at genoplive en seks år gammel tråd?



Hvad var så lige grunden til at genoplive en seks år gammel tråd?


Vel egentlig udvikleren i en nøddeskal gennem flere år. Det mest spændende på siden ligger år tilbage (men du har ret :-) )



Indlæg senest redigeret d. 06.12.2017 08:32 af Bruger #9814
Enten lå den på forsiden af forummet, eller også fandt jeg den på anden vis gennem Udvikleren. Men så længe man kan bidrage med noget relevant, som kan være til gavn for andre, så kan jeg ikke se, hvad datoen har med sagen at gøre. Så grunden du omtaler eksisterer ikke, for målet var ikke at genoplive en gammel tråd, men at bidrage med ny viden. Hvis du ikke vil holde en gammel tråd i live, så er der ingen grund til at skrive flere indlæg i den; du kunne have ladet mit indlæg være det sidste, så var den nok "død igen". :)



t