Hjemme-server

Tags:    diverse

Hej.

Jeg vil gerne have en server derhjemme, hvor jeg kan installere linux på.

Problemstilling:

Skal jeg købe en gammel brugt på DBA?
Skal jeg leje en for en masse penge hver måned?
Er det muligt at købe en ny computer, der ikke nødvendigvis har det bedste grafikkort i verdenen, men bare har omkring 2-3 Ghz processor + omkring 2 GB ram, til en billig penge?

Jeg vil helst købe en ny computer, der ikke koster vanvittigt meget. Når jeg siger ikke vanvittigt meget er det ca. mellem 0 og 3000 kr. jeg mener.

Håber i har nogle gode svar :)

/Dennis



7 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
For de omkring kr. 2000,- kan du få nogle rigtig gode stationærer til prisen.

- kig på edbpriser.dk :D



Jeg vil lige joine tråden med et spørgsmål om en medie-server jeg har haft i tankerne.

Den skal hoste alle mine dokumenter, og skal kunne streame mine musikfiler, og jeg skal kunne tilgå filerne via. nettet.
En sådan server, hvilke specifikationer skal den omtrent have?



Jeg bruger en gammel Medion med ca. 512mb ram og en dual core processor og den virker fint som medie- og webserver.

Dog har jeg ikke først den ud på nettet da vores netværk er meget lukket. Men maskinen behøver ikke at være særlig kraftig hvis det bare er mediedeling



Hejsa Dennis.

Jeg vil dele det op på den her måde og sige:

Hvis du skal køre media center, er hjemmehosting fint.

MEN

Skal du bare have hostet din hjemmeside, kan det langtfra betale sig af hjemmehoste, du skal tænke på alt den strøm som pc'en sluger hvert sekundt, minut, time, dag, uge, måned, kvatal, halvår, helår, ja, you properley get the point by now ;)

Giv det en tanke før du får gjort noget der koster dig for mange penge.


PS. Hvis du bare vil lege lidt med linux og dens functionaliteter, kan du jo altid leje en Virtual Private Server, og pille lidt ved den.. Det har jo ikke nøde at være verdens bedste VPS.



man kan også købe fx en qnap, som har mulighed for apache m.v. og kører med linux på osv. Det er strømbesparende og tidsbesparende (nemt at sætte op), og er i det hele taget bare en nem og smart løsning, hvis behovet ikke er alt for komplekst.
selve qnap kan fås fra et par tusinde kr. uden harddisk



Hvad skal serveren kunne?

Det er ikke helt irrelevant, mht. til valg af server :)



Hej allesammen.

Svar på mange af jeres spørgsmål:

Jeg ville gerne bruge serveren til at:

Lære mere om Linux.
Lave en lille internet radio station som mine venner kunne lytte til
og så ville jeg også lave lidt andre småting for at lære linux at kende, da jeg har fundet ud af, at rigtig mange ting er *unix baseret, og det ville derfor være smart at kende systemet :)



t