GPS tracking

Tags:    php

Hej udviklere,

Jeg står overfor et nye problem jeg ikke har rodet med før. En af mine venner spurgte mig om vi kunne prøve at lave noget GPS tracking via min webserver. Han har en GPS enhed med noget GPRS som kan kalde min ip på en specifik port.

Mit setup er som følger:
Server: Ubuntu
PHP version: 5.2x
DB: mysql

Mit spørgsmål går ud på.. når jeg modtager et kald fra GPS enheden, hvordan logger jeg så dataen? Er der nogle som erfaring med dette? Bliver det sendt via en header, get/post eller hvordan?

Alle forslag modtages med kyshånd.



10 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 8 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Ved ikke om du kan bruge dette:
http://opengts.sourceforge.net/

Ved ikke om du kan få maskine til at sende requests til port 80, da det den HTTP protokollen ligger på. Hvis du kan det vil det typisk være et GET. Men ellers udskriv/gem $_SERVER variablen. Så finder du hurtigt ud af hvad det er. :)



Hej Frank

Jeg vil tro at den GPS enhed som du vil modtage data fra, sender det som almindelig TCP data, dvs. den sender det som rå data, så du vil ikke kunne bruge din webserver til at modtage disse data.

Det du har brug for er derimod et program som kan modtage din data og gemme den i din database, når dataen først ligger der skulle det ikke være så svært at hive den ud igen og evt. vise det på et kort.

Men hvad er det præcist for en enhed du skal modtage data fra?




Indlæg senest redigeret d. 28.05.2010 11:44 af Bruger #6565
Vejledningen du linker til nævner kun "GSM/sms-kommunikation eller GPRS TCP/UDP-forbindelse." så det vil være usandsynligt at enheden anvender HTTP, og hvis den ikke anvender HTTP kan du selvfølgelig ikke bruge en HTTP-server som Apache.

Prøv at opsætte et simpelt program som lytter på en TCP-port og printer hvad den modtager på skærmen for at se hvilket format informationerne sendes i.



Webserveren er apache2 btw.



Lavede lidt research, og min konklussion er at apache ikke kan finde ud af at håndtere dataen. Undre mig lidt at der ikke er nogle som har fundet ud af at lave et modul til det.

Tomcat kan dog, som Tobias og Michael linker til.

Ved også at der findes noget C# eller C/C++ som kan finde ud af det, det skal dog kunne køre på min webserver uden at installere mono og alt muligt andet, så .NET er udelukket.

Anders - Enheden er en "PST-T100" (http://www.harald-nyborg.dk/pdf/1301.pdf)



Hej Frank

Som Jesper skriver kan du jo prøve at lave/hente en simpel TCP server som udskriver data'en fra enheden.

Alternativt kan du sikkert få noget debug info ud via usb interfacet der sidder i enheden.

Et bud er at den sender noget NMEA data som du så kan fortolke på og gemme i din database.

Kan du evt. finde ud af hvem der har lavet enheden, så kan det være du kan finde en manual til hvilke data den sender, og i hvilket format.



Hej med jer,

Seneste nyt er at jeg er igang med at teste en løsning med at sætte php op til at køre en socket server og på den måde logge dataen på.

Jeg holder jer opdateret når jeg ved noget mere. Holder tråden åben af hensyn til folk som følger med i det, og deler point ud når jeg har en løsning på det. :-)



Hej Frank,

Er du kommet videre? Er det lykkedes dig at modtage GPRS pakker.

Nysgerrig står nemlig overfor lignende projekt.




Hej Jan,

Tak fordi du mindede mig om at tråden var aktiv. Nej, fik det ikke rigtigt op og stå. Der var nogle tekniske besværligheder som jeg desværre ikke kan huske lige nu. Samtidigt mistede min "partner" lidt interessen for projektet.

Syntes stadig det er et super spændende projekt, og håber meget at du har lyst til at skrive lidt om dine erfaringer hvis det lykkedes for dig!

Fordeler point jævntligt imellem de som har bidraget.



t