Forbedring af udvikleren.dk

Tags:    udvikleren.dk

Hej,

Nu har jeg været løst medlem af udvikleren i noget tid og jeg elsker at lige tune ind et par gange om dagen og se hvad folk roder med.
Men det føles lidt som om siden mister brugere og at dem der kommer til stiller et spørgsmål til 200 point for at aldrig komme herind igen. Det kunne da være fedt hvis vi kunne gøre noget ved det. Så jeg havde lige et par forslag.

Så vidt jeg har forstået er det at få godkendt en artikel ikke en kort process og det er klart det der har holdt mig fra at skrive artikler indtil videre. Så hvis processen kunne gøres lidt nemmere, sådan at det ikke føles som så meget spildt arbejde, men mere som deling af viden.

Et andet problem er at der er mange brugere der aldrig godkender svar på deres forum-indlæg og de point der udloddes bare ligger og svømmer rundt. Så hvis vi kunne få nogle moderatore til at holde øje med poster der ikke er blevet lukket efter der er kommet svar på dem. Jeg ved at det måske ikke er et job folk vil være vilde efter at få, men det kunne være fedt at få. Jeg sidder en del herinde, så kan sagtens proppe mit navn i hatten, hvis det er .

Det var lige hvad jeg havde indtil videre. Andre ideer? Nogle muligheder for at der bliver gjort noget?



Jeg er jo en af dem der synes at afstemninger er hyggelige (omend de ikke altid er så relevante for lige præcist mig) - ikke at man nødvendigvis kan bruge informationen til noget så synes jeg f.eks. det er sjovt at vide, at det kun er 49% af dem der kommer på Udvikleren som ikke har prøvet at bryde ind på et privat system/site/netværk :) Men det er jo en smagssag, og kan man ikke lide afstemningerne er boksen jo placeret relativt diskret.

Points'ne holder jeg også af - selvom det ikke nødvendigvis er korrekt opfatter jeg dem lidt som en mulighed for at bedømmer andre brugeres "værdi" ift. det her community og (ubevidst, og måske også ubegrundet?) har jeg nok lidt større (umiddelbar) respekt for de brugere med en del points (da det jo signalerer at de engagerer sig i sitet og giver nogle fornuftige / brugbare svar.

Jeg tror det kunne være spændende at få en ny sektion! Og ja, jeg ved at den ikke nødvendigvis har så meget med programmering at gøre, men jeg mener godt at man kunne forsvare den: En sektion der omhandler SEO / AdWords / noget i den stil.




Jeg tror det kunne være spændende at få en ny sektion! Og ja, jeg ved at den ikke nødvendigvis har så meget med programmering at gøre, men jeg mener godt at man kunne forsvare den: En sektion der omhandler SEO / AdWords / noget i den stil.


Jeg er meget enig. SEO er yderst relevant, og jeg synes til dels også at det stadig er et meget overset emne blandt mange webudviklere. Helt sikkert et forslag der er værd at tage op til overvejelse.



Nu mens vi er igang med forslag.

Hvad med at gøre det muligt at gå direkte til sidste side af en tråd fra trådlisterne. Hvorfor er det nødvendigt først at hente første side af tråden udelukkende for at klikke på linket til sidste side.

Hvis du ikke er lyst til at vise links til alle siderne af en tråd, som andre forums gør, så kan du jo bare lavet et link (icon), der nå klikket henter den sidste side af tråden.

De nuværende tråd linier (På forsiden) er.
TRÅD_STATUS_ICON TRÅD_TITEL FORUM_TITLE POINT SVAR SENEST

Det kunne du jo så rette til:
TRÅD_STATUS_ICON SIDSTE_SIDE_LINK TRÅD_TITEL FORUM_TITLE POINT SVAR SENEST

eller

TRÅD_STATUS_ICON TRÅD_TITEL SIDSTE_SIDE_LINK FORUM_TITLE POINT SVAR SENEST

Hvor SIDSTE_SIDE_LINK kan være et icon, så det ikke forveksles eller læses med som trådens title.

Nu det selvfølgelig ikke alle tråde der har mere end en side, så kunne du muligvis skjule det sidste side link ved disse, men kan ikke at det skulle være et problem at have et sidste side link selv ved 1 sides tråde.



Indlæg senest redigeret d. 10.11.2010 15:24 af Bruger #5620
Ved en tilfældighed faldt jeg over følgende skrevet af mig selv:
Jeg har brugt udvikleren.dk i mange år, og jeg har altid følt (inklusiv nu) at siden er ved dø ud, eller at forummet er ringe for den sags skyld.


Jeg vil gerne understrege at jeg har lavet en major fejl. Det sagte skulle være som følger:
Jeg har brugt udvikleren.dk i mange år, og jeg har altid følt (inklusiv nu) at siden IKKE er ved dø ud, eller at forummet er ringe for den sags skyld.




Indlæg senest redigeret d. 16.11.2010 12:03 af Bruger #1151
(Hvis du ikke orker at læse hele lortet, så start ved rækken af ***)

Jeg kom tilfældigvis forbi udvikleren.dk i dag. Jeg har aldrig brugt siden særligt meget, dog været fast hangaround på IRC kanalen i en årrække indtil 2004 eller noget i den stil...

Helt objektivt og udefra set - så ser siden ret død ud. Jeg kiggede lige hurtigt igennem alle siderne i teknologier menuen ude i venstre side, og jeg kunne tælle 4 artikler der er skrevet i løbet af 2010.

Aktiviteten på forums er heller ikke imponerende.

Et relevant spørgsmål som de udefra kommende burde stille sig selv: "Hvad får jeg ud af at være her, frem for andre udvikler communities?"

Hvis jeg stod med et spørgsmål, som jeg ville smide op på en side ala udvikleren.dk, så har jeg meget svært ved at se, hvorfor jeg skulle vælge net det her sted.

Eksperten.dk er et meget bedre alternativ, simpelthen fordi de har en meget større brugermasse som genererer en større aktivitet, og dermed større chance for at man får løst et problem - eller at man finder noget man kan svare på - for folkene der svarer på andres spørgsmål, forsvinder jo også stille og roligt, hvis der ikke er noget at svare på.

Men jeg ville nok heller ikke vælge Eksperten - simpelthen fordi at der er så mange andre bedre alternativer. For eksempel, at skrive sit spørgsmål i google's søgefelt og læse de blog indlæg om emnet der dukker op. Hvis det ikke kan besvare spørgsmålet, er der næppe nogen der kan på et forum som det her.

Og desuden findes der meget bedre alternativer hvis man retter blikket ud for landet grænser - for hver enkelte "teknologi" på udvikleren.dk findes der minimum ét stort internationalt community, med en aktivitet og relevans der er meget højere end her.

Så hvad er udvikleren.dk's eksistensberettigelse? Det er jo sådan et spørgsmål der virkeligt er interessant at stille i tider med modgang.

Det er ikke en dødsdom - blot en opfordring til at reflektere lidt over tingenes tilstand.

Jeg mener personligt, at tiden er løbet fra store, fagligt bredtfavnende, communities - og specielt dem, som udelukkende henvender sig til små grupper af folk. Og det gør udv.dk jo - i og med, at den kun henvender sig til udviklere der kan begå sig på det danske sprog.

Jeg bruger dem aldrig selv, og jeg kender ikke nogen i mit relativt store netværk inden for "branchen" der gør det. Men okay, det er jo nok også mere relevant som et entry-point for nybegyndere.

Hvis du vil have success med noget som helst, så er det meget meget vigtigt at du ikke stiller barriere op for "kunderne".

Jeg kan desværre ikke huske hvem jeg skal citere for det her, men i 90'erne syntes paradigmet i softwareudvikling at være; jo mere funktionalitet jo bedre. Måske bedre kendt som bloatware. Det gik dengang - men det gør det ikke længere. Det handler om, at levere et produkt, som folk kan få noget ud af, uden at det kræver noget af dem, og uden at et af deres andre produkter mister værdi. Det er specielt vigtigt når du selv prøver at gøre entre på et nyt marked, eller prøver at udvide markedsandele.

Og ja, facebook er undtagelsen der bekræfter reglen.

Det vil sige - du skal finde ud af hvad det er du kan gøre for kunderne, og skære alt andet fra. Udvilkeren.dk's mission kunne jeg forestille mig var, at distribuere viden.

Så, gør dog det, og kun det, og drop alt andet overflødigt lir - som for eksempel it-nyhederne på forsiden. Det er sgu ikke derfor folk kommer. Det har vi newz.dk eller version2.dk til. Drop venne systemet - det har vi facebook til. Drop det interne mail system - det har vi email til. Fortsæt selv.

************************************************************************

Min umiddelbare idé til siden er, at man sløjfer alt hvad man har nu. Starter fra en frisk, og laver et nyt sæt kategorier. Hvad har Linux / Unix kategorien for eksempel at gøre med udvikling?!

Til hver kategori laver man så et forum og en "artikel" funktion, som i stedet for at have artikler liggende på siden, linker til artikler på andre sider - herunder især blogs. Det ville være en klassisk win-win situation:
1) I slipper for at skulle skaffe kompetente folk til at skrive artikler.

2) Bloggerne får mere trafik til deres side ved at linke til deres artikler fra udvikleren.dk

3) I får genereret en masse gratis indhold der skaber ægte værdi for brugerne.

Den form for emne specifikke blog-arkiver er for øvrigt noget som jeg har savnet i lang tid. Hermed er idéen givet videre.

--

Jeg undskylder for længden af mit indlæg - jeg lader mig nemt rive med, når jeg først åbner munden.

Jeg har skrevet det hele ud i én køre og har faktisk ikke tid til at læse igennem for fejl, men jeg håber det giver mening :-)

Det er ikke meningen, at det skulle være en sviner - så hvis I ser den sådan vil jeg undskylde med det samme. Det er blot mine tanker og idéer. Brug dem hvis i kan.

Jeg ønsker siden og holdet bag alt mulig held og lykke.

Gustav Nikolaj Olsen
(Min profil er vidst ikke opdateret, så hvis man vil fange min opmærksomhed, så kan det ske via mail adressen gustavnikolaj at gmail)



Hej Gustav,

Et ganske interessant indlæg, men jeg har svært ved at se hvordan Udvikleren.dk skulle blive et bedre sted af at lave det om til en gigantisk link-database :). Du bruger selv argumentet "Det har vi jo allerede på site x.com", hvilket jeg ikke rigtigt synes harmonerer med at lave et site med relativt unikt indhold om til links til andres indhold. Jeg har selv tænkt meget over at Udvikleren.dk kunne linke lidt mere ud, specielt til gode blogs og blog indlæg, da der ikke er nogen tvivl om at der er en del godt indhold at hente der, og jeg er helt enig i at det ville skabe den win-win situation du selv omtaler, men jeg mener på ingen måde at det skal være på bekostning af andet indhold. Samtidig synes jeg heller ikke at det hænger sammen med din kritik af IT-nyhederne, hvor vi jo faktisk netop gør det du beder om, nemlig linker til indhold som er relevant for sitets målgruppe :). Derudover skaber nyhederne noget liv på forsiden, der på den måde altid er opdateret, og eftersom at der stadig er en del der klikker sig videre, ja så mener jeg bestemt at det stadig er relevant for sitet :)

Derudover vil jeg minde om at Udvikleren.dk ikke bare er en kold linkdatabase eller noget der minder om det. Det har alle dage været et community, et sted hvor folk kan mødes og hjælpe hinanden og forhåbentligt hygge sig samtidig. Jeg tror ikke at tiden er løbet fra den tankegang, men du har da fuldstændig ret i at der ikke er helt så stor efterspørgsel efter det, nu hvor Google kan finde svar på mange af ens spørgsmål og man har alle sine bekendte på Facebook. Jeg mener dog stadig at der skal være et sted hvor nybegynderen kan komme og få et indtryk af hvad det hele drejer sig om og stille alle de spørgsmål som der til dels findes svar på andre steder, for sådan har det altid været. Der har altid været manualer der havde svar på en stor del af ens spørgsmål, men jeg tror også at de fleste kan nikke genkendende til at man ikke nødvendigvis forstod at bruge sådan en manual når man skulle skrive sine første linjer kode.

Nu er mit indlæg også blevet lidt langt, men for at opsummere: Jeg mener stadig at der er brug for Udvikleren.dk, og jeg og sitet bliver her lige så lang tid der er nogen der er enige i det. Jeg vil meget gerne bruge tid på at forbedre og ændre på sitet efter jeres ønsker, men jeg vil ikke ændre det til en linkdatabase eller noget andet ligegyldigt :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Hej Gustav,

Et ganske interessant indlæg, men jeg har svært ved at se hvordan Udvikleren.dk skulle blive et bedre sted af at lave det om til en gigantisk link-database :). Du bruger selv argumentet "Det har vi jo allerede på site x.com", hvilket jeg ikke rigtigt synes harmonerer med at lave et site med relativt unikt indhold om til links til andres indhold. Jeg har selv tænkt meget over at Udvikleren.dk kunne linke lidt mere ud, specielt til gode blogs og blog indlæg, da der ikke er nogen tvivl om at der er en del godt indhold at hente der, og jeg er helt enig i at det ville skabe den win-win situation du selv omtaler, men jeg mener på ingen måde at det skal være på bekostning af andet indhold. Samtidig synes jeg heller ikke at det hænger sammen med din kritik af IT-nyhederne, hvor vi jo faktisk netop gør det du beder om, nemlig linker til indhold som er relevant for sitets målgruppe :). Derudover skaber nyhederne noget liv på forsiden, der på den måde altid er opdateret, og eftersom at der stadig er en del der klikker sig videre, ja så mener jeg bestemt at det stadig er relevant for sitet :)

Derudover vil jeg minde om at Udvikleren.dk ikke bare er en kold linkdatabase eller noget der minder om det. Det har alle dage været et community, et sted hvor folk kan mødes og hjælpe hinanden og forhåbentligt hygge sig samtidig. Jeg tror ikke at tiden er løbet fra den tankegang, men du har da fuldstændig ret i at der ikke er helt så stor efterspørgsel efter det, nu hvor Google kan finde svar på mange af ens spørgsmål og man har alle sine bekendte på Facebook. Jeg mener dog stadig at der skal være et sted hvor nybegynderen kan komme og få et indtryk af hvad det hele drejer sig om og stille alle de spørgsmål som der til dels findes svar på andre steder, for sådan har det altid været. Der har altid været manualer der havde svar på en stor del af ens spørgsmål, men jeg tror også at de fleste kan nikke genkendende til at man ikke nødvendigvis forstod at bruge sådan en manual når man skulle skrive sine første linjer kode.

Nu er mit indlæg også blevet lidt langt, men for at opsummere: Jeg mener stadig at der er brug for Udvikleren.dk, og jeg og sitet bliver her lige så lang tid der er nogen der er enige i det. Jeg vil meget gerne bruge tid på at forbedre og ændre på sitet efter jeres ønsker, men jeg vil ikke ændre det til en linkdatabase eller noget andet ligegyldigt :)


Hej Kasper,

Nu siger du, at en sådan link database allerede findes - den kunne jeg rigtigt godt tænke mig et link til, for jeg har faktisk ikke kunnet finde en sådan selv :-)

Nu synes jeg at du forenkler min idé lidt, for det du nævner som det vigtigste, er jo faktisk det som jeg fremhævede som den største kvalitet ved udvikleren.dk (eller i hvert fald forsøgte på :-)) - nemlig som en hjælpende hånd til folk der gerne vil i gang med at kode.

Jeg mente ikke, at siden blot skulle være omtalte link database - men at artikel sektionen skulle skæres væk til fordel for links til relevante artikler andre steder. Jeg tror langt de fleste folk, som kunne finde på at skrive sådanne artikler ville være enige med mig i, at man hellere vil have det liggende på egen blog, fremfor at skulle vedligeholde sine artikler på flere forskellige communities. Det handler igen om barriere - og jeg ville ikke lægge en artikel op på udvikleren, fordi så har jeg bare endnu et sted jeg skal besøge regelmæssigt.

Og nybegynderne, som vil være sidens kernebrugere vil jo ikke kunne bidrage med kvalitetsmateriale til de andre brugere. Derfor er du nød til at få lokket "eksperterne" ind på den ene eller anden måde.

Som jeg også skrev før, så er de fleste artikler af ældre dato - og vi ved jo alle sammen, at inden for vores branche, så er det meget få ting, som stadig er interessante år efter der blev skrevet om dem ;-)

Man kunne jo også godt bevare de nuværende artikler som stadig har relevans - og tilbyde at folk kunne hoste deres artikler på udvikleren, uden at fjerne muligheden for at vise artikler fra eksterne kilder.

Jeg tror du har misforstået min kritik af nyhederne. Tanken harmonerer måske ikke umiddelbart med tanken om "link-database" fremfor lokalt lagrede artikler - men det er ikke det det handler om. Det handler om at holde fokus på hvad det er for et problem du vil løse for brugeren. Men nu vi er ved det - nybegynderhjælpeside og jobopslag fra v2.dk? :D

Hvis du kigger på de nuværende tendenser på nettet, så er det tydeligt, at det er de små enkle services der vinder frem og de store bredt favnende portaler der mister brugere. Facebook er pisse umoderne, og vil være et evigt bevis på det modsatte af mine argumenter - men de lever også kun på grund af den store brugerbase de har - der findes bedre alternativer til det de gør - men det er ikke noget værd, hvis hele ens netværk ikke bruger det.

Det der kendetegner de nye sider som blomstrer op, og som alle eksperter mener tegner billedet af fremtidens net, er at de kun tilbyder én funktionalitet. Dog typisk parret med et simpelt brugersystem hvor det er muligt at "like" og kommentere og tilføje favoritter. Det handler om at få brugerene til at generere indholdet.

Eksempler nævnes i flæng: Youtube.com, Flicker.com, twitter, grooveshark og blogs.

Det er sociale medier - hele lortet - i større eller mindre udstrækning. Men de har alle det tilfælles at det er bruger genereret indhold og at det ikke er services der opfylder mere end ét behov hos brugeren.

Det er i øvrigt en tendens som ikke kun er synlig på nærværende medie - men over alt i verden. De store pakkeløsninger forsvinder og bliver erstattet af små niché produkter, hvor folk så vælger til og fra så de kan skræddersy deres egen løsninger.

Hvis jeg skal prøve at konkretisere min kritik mest muligt: Jeg synes, at siden prøver på for meget og gør for lidt.

Jeg har stor respekt for den enorme mængde af arbejde du har lagt i siden det sidste årti - igen - det er ikke flame, blot et forsøg på konstruktiv kritik :-)

- G




Så, gør dog det, og kun det, og drop alt andet overflødigt lir - som for eksempel it-nyhederne på forsiden. Det er sgu ikke derfor folk kommer. Det har vi newz.dk eller version2.dk til. Drop venne systemet - det har vi facebook til. Drop det interne mail system - det har vi email til. Fortsæt selv.


Det tror jeg ikke du skal sige så selvsikkert. Det skal lige siges at jeg udelukkende besøgte udvikleren.dk i dag (samt andre dage) for lige at få en god oversigt over seneste IT-nyheder. Samtidigt kan du lige se forum oversigten igennem. Det er det som skaber trafik.

Jeg er nu blevet hængende ca. 2 timer, uden det egentelig var det jeg havde planlagt.

Så synes bestemt ikke at nyhedsoversigten skal fjernes: den skaber trafik.




Indlæg senest redigeret d. 26.11.2010 16:45 af Bruger #14015
Kan menuerne ikke være foldet ud som default (eller mulighed for at vælge, at de skal være det), eller mulighed for at vælge hvilke man gerne vil se.. Synes det er lidt besværligt at skulle bruge flere kliks på at sidde og navigere mellem asp.net og c# . (ja bevares 'kun' 2, men man er vel forvendt :=)

Søgefunktionen er usandsynlig langsom btw.
Ellers hyggeligt at se en side, der ikke har ændret design i alle de år jeg har haft profil her :=) .. det er en sjældenhed i alle disse web 2 tider :p



Indlæg senest redigeret d. 03.12.2010 23:15 af Bruger #10576
Hvis man skal stille det lidt hårdt op, så kan en internet side som udvikleren.dk, være enten voksende eller døende. Der er vel næppe nogen tvivl op at udvikleren.dk hører til i sidste gruppe.

Hvis udvikleren skal undgå at dø en langsom død, skal der ske noget nyt, som kan tiltrække nye brugere, få folk til at bruge stedet mere osv. Men der sker ikke rigtigt noget på udvikleren, designet er det samme, ingen nye funktioner eller tiltag. Det er naturligvis op til Kasper at bestemme om han er tilfreds med tingenes udvikling, vi andre finder nok andre steder at hænge ud.

Nogen har diskuteret om nyhederne skal stå på forsiden. Jeg vil mene at det burde være en selvfølge for en side som denne i år 2010 at man selv kan bestemme den slags. Jeg ville også forvente at jeg kunne vælge hvilke kategorier jeg vil se nye spørgsmål for på forsiden, at jeg på forsiden kunne se de tråde der har nye indlæg, i stedet for at skulle vente lææææææænge på at vinduet popper op.

Men udvikleren.dk er gået i stå, der er ikke mere udvikling, og det betyder som bekendt at den er ved at dø.



t