Danskudviklet og gratis, online grafisk design program.

Tags:    grafik webdesign

Jeg har brugt 5 år på at udvikle et gratis, online grafisk design program:

http://www.fatpaint.com

Det er muligt at tegne med vektorer, male med pixels, redigere fotos, lave side layout og meget andet. Fatpaint det eneste Flash baseret male og tegneprogram med understøttelse af trykfølsom Pen Tablet.

Det er nok det mest avanceret grafik program som kører fra internettet, så man skal nok regne med at bruge lidt tid for at sætte sig godt ind i det.

Fatpaint er integreret med Zazzle, et førende leverandør af brugerdefineret tryk produkter som t-shirts, visitkort, plakater, osv. Så man kan lyn hurtig få lavet noget fedt grafik og se hvordan det vil se ud på en t-shirt og andet.

Fatpaint kan gøres bedre, og jeg har meget fokus på at gøre det nemmere at bruge. Jeg vil meget gerne have feedback fra folk, omkring ting der kan laves om på for at gøre det mindre indviklet.

Hvad syntes i om det? Har i nogle foreslag til forbedringer?



Indlæg senest redigeret d. 16.11.2010 19:01 af Bruger #16259
Fuck hvor er det vildt lækkert lavet. Fuck det må have været et hårdt arbejde at lave. Syntes det er helt vildt at du har layers med mere indbygget.

Det vildt let at bruge. Minder meget om Photoshop (måske lidt et rip-of til tider). Føles behageligere end GIMP.
Syntes personligt jeg mangler "guides"-linjer ligesom man kan have dem i Photoshop ved at trykke på View-New guide.

Og så er designet måske ikke helt så vildt...



Rigtigt godt håndværk, og en stabil oplevelse.

Dog synes jeg det er rigtig, rigtig synd at selve UI'et er så gammeldags i sit udtryk, når selve dit website er sexet og moderne. Jeg tror du ville nå helt andre højder ved meget simpelt at give systemets UI en ordenlig forskønning. Ligenu er det ganske funktionelt, men ligner desværre en applikation fra Mac OS 9 i sit grafiske udtryk, og det tror jeg kan skræmme en del potentielle brugere væk. Målgruppen er folk der ved noget om grafisk design :)



- Size 50% <-- synes jeg muligvis er bare en anelse forvirrende, men man lære vel hurtigt at den ikke sizer canvaset, men sizer det område som canvasset bliver vist på.

- scroll barene i zoom mode reagere ikke på mousewheel.

- hvad med et select område zoom i stedet for kun object og klik zooms.

- At resize markerings området til at tage mere og eller mere mod venstre er ikke så let som at gøre det ned og mod højre.

- Programmet resizer selv sin width når du ændrer canvas eller lukker vinduer, men resizer ikke højden.

- Hvad effekt har border bredde og width på det endelige billed. Hvis det ingen effekt har er det vel snarer en editor indstilling ind et canvas indstilling.

- At zoom virker på page, virker en smule underligt, der er ikke noget ander der virker på page.

- Size % kan du vel iøvrigt placerer under editoren eller under canvas ligesom border.

- Hvad med at gøre det muligt at redo/undo et specifikt skridt. F.eks. hvis jeg har gjort 5 ting og finder ud af at den tredje var forkert skal jeg undo de tre sidste ting og redo de 2 sidste ting. Mit forslag er at gøre det muligt kun at undo den specifikke ting.

- Hukommelse, Jeg har storset intet lavet udover at klikke på knapper og aligevel bruger den nu 182mb.

- Gør det muligt at folde vinduer sammen til kun at være bjælken. Sikker ikke brugbart.

- Lys, Noise, Pattern og andet som GIMP kan.

- Er det muligt at fjerne knappe bjælken under menuen?

- rights of celebrity. Medmindre du er i et meget underligt land tror jeg ikke at kendte folk har flere rettigheder end ukendte folk.

- tilsyneladende ud fra din betingelser for brug af billeder er det lovligt:
- at bruge billeder af personer så længe at billeder er ejet af en selv og personen ikke er kendt.
- at bruge billeder der viser ikke lovlige ting. Håber selv du kan regne ud hvilke.

- Derudover tror jeg aldrig nogensinde at der er nogen der har undersøgt om det på nogen måde er bindende (gælder som en kontrakt) at trykke på en radio button og en knap.




- rights of celebrity. Medmindre du er i et meget underligt land tror jeg ikke at kendte folk har flere rettigheder end ukendte folk.

Celebrities rights handler ikke om at kendte har flere rettigheder, men kendte er mere udsat, deraf kommer navnet.




Mange tak for de forslag, kommentarer og ros jeg har fået...

Sagt af Theis F. Hinz:

"Syntes personligt jeg mangler "guides"-linjer ligesom man kan have dem i Photoshop ved at trykke på View-New guide."

Der er guides... For at oprette dem, gå til menuen "Objekter->Tilføj->Guide"
------------------------------------------

Sagt af Per Sikker:

"Dog synes jeg det er rigtig, rigtig synd at selve UI'et er så gammeldags i sit udtryk..."

Ja, på et eller andet tidspunkt vil jeg hyre en grafiker eller design firma til at give mig en hånd... Lige nu har jeg det for travlt med at forbedre selve softwaren, så skønheds arbejde ligger lige nu nederst i bunken. Men jeg tager gerne imod nogle skærm dumps med foreslag til ny gui udseende :)
-------------------------------------------

Sagt af Nørden:

"scroll barene i zoom mode reagere ikke på mousewheel"

Brug shortcut tast til scrolle Zoom område: hold "S" nede og flyt med musen.

Når man har zoomet ind på et område, kommer der på Sider panelet en rektangle som markere zoom området, bare flyt på den.

"hvad med et select område zoom i stedet for kun object og klik zooms."

God idé, den ryger ind på min todo liste.

"At resize markerings området til at tage mere og eller mere mod venstre er ikke så let som at gøre det ned og mod højre."

Jeg kan ikke forstå hvad du mener, gider du prøve at forklare på en anden måde?

"- Programmet resizer selv sin width når du ændrer canvas eller lukker vinduer, men resizer ikke højden."

Det er bevidst fordi det var rigtig irriterende at den hele tiden udvidede/skrumpede i højde når panelerne udvidede/skrumpede eller forsvandt og kom igen.

"- Hvad effekt har border bredde og width på det endelige billed. Hvis det ingen effekt har er det vel snarer en editor indstilling ind et canvas indstilling."

Har ingen effekt på det endelige billed, men der er helt fyldt op over på Editor fanen, så hvis det er skal den ligge under "Andre" fanen. Men jeg syntes det giver god menning at det ligger under "Lærred" for det har noget at gøre med Lærred panelet.

"- At zoom virker på page, virker en smule underligt, der er ikke noget ander der virker på page."

Sku man så ikke ku zoomme ind på en side? Det vil jo ikke være så godt. Men måske mener du noget andet?

"- Size % kan du vel iøvrigt placerer under editoren eller under canvas ligesom border."

Oprindelig lå det under "Lærred" indstillinger, men fordi "Size" benytes så ofte og fordi det er muligt at slå "Projekt indstilllinger" panlet fra, mente jeg at det er bedst at det ligger på selve Lærred.

"- Hvad med at gøre det muligt at redo/undo et specifikt skridt. F.eks. hvis jeg har gjort 5 ting og finder ud af at den tredje var forkert skal jeg undo de tre sidste ting og redo de 2 sidste ting."

Jeg vil lige give det en tanke og hvis det kan lad sig gøre uden at bruge extra hukommelse, så vil det ryge ind på todo listen.

"- Hukommelse, Jeg har storset intet lavet udover at klikke på knapper og aligevel bruger den nu 182mb."

Ja, og det er især på grund af historien. Man kan sætte den ned så den ikke kan tag imod så mange entries. DEt sættes over på "Editor" indstillinger.

Du skal tænke på at store billeder hurtig fylder en del. F.ex, default størrelsen på 2100px * 1800px fylder ca. 15 mb per billede, har man 11 af dem på history så kommer man hurigt op på 180 mb.

"- Gør det muligt at folde vinduer sammen til kun at være bjælken."

Ja, det ligger allerede som et punkt i todo listen. Plus at det bliver muligt at flytte på panelerne, for det jo ikke alle der kan lide at Layers og Brushes ligger på venstre side af skærmen.

"- Lys, Noise, Pattern og andet som GIMP kan."

Kommer senere.

" Er det muligt at fjerne knappe bjælken under menuen?"

Nej, men det kan det blive, har smidt det på todo listen.

"- rights of celebrity. Medmindre du er i et meget underligt land tror jeg ikke at kendte folk har flere rettigheder end ukendte folk."

I USA er tingene lidt andeledes. Man er meget mere påpaselig med de kendte vedr. at deres image bliver brugt uden deres tilladelse. Samme regler gælder selvføligt om man er kendt eller ej.

"- Derudover tror jeg aldrig nogensinde at der er nogen der har undersøgt om det på nogen måde er bindende (gælder som en kontrakt) at trykke på en radio button og en knap."

Nej, men jeg føler at jeg har gjort mit for at gøre folk opmærksom på copyright problemstillinger og beskyttelse af privat livets fred.



Indlæg senest redigeret d. 16.11.2010 12:56 af Bruger #16259





"At resize markerings området til at tage mere og eller mere mod venstre er ikke så let som at gøre det ned og mod højre."

skulle have været:

"At resize markerings området til at tage mere op eller mere mod venstre er ikke så let som at gøre det ned og mod højre."

Hvad jeg mener er at hvis du markere et område og det mangler noget over eller mod venstre, så skal du først rykke markerings feltet op/venstre for derefter at skalere det til at tage det som det nu vil mangle mod højre:

Du kom til at markere dette men ville markere både x og y:
Fold kodeboks ind/udKode 


Så bliver du nød til først at rykke markeringen:
Fold kodeboks ind/udKode 


og derefter skaler den:
Fold kodeboks ind/udKode 


I stedet for bare at kunne rykke den venstre side som du kan rykke den højre side.



Ok, nu er jeg med... Det har du ret i men, det kan også lad sig øre på en anden måde...

Over på panelet med markerings parametrene (Den panel lige under værktøjs ikonerne, når et af markerings værktøjerne er valgt), kan du vælge "Tilføj" i dropdown boxen ved siden af "Type" (eller hold "Shit+A" nede mens du markere) så kan du nemlig tilføje et nyt område til det eksisterende, det vil også løse problemet, hvis det er.

Så det er muligt at tilføje, subtrahere eller tage fællesmængde med det eksisterende markerings område, ved bare at holde en genvejstast nede eller vælge en værdi i dropdown boxen. Og det virker med cirkle, rektangle, eller de andre markerings værktøjer Vektor clip art, Lasso og Tryllestav.

Grunden til at det ikke kan lad sig gøre så nemt på den måde du gerne vil, er at omdrejningspunktet for markerings området ligger på øverst venstre hjørne. Man kan dog sætte det til centreret, så vil det ligge på midten af området.



Indlæg senest redigeret d. 16.11.2010 19:32 af Bruger #16259




Indlæg senest redigeret d. 16.11.2010 19:29 af Bruger #16259
Prøv at checke Marquee Selections videoerne under http://www.fatpaint.com/tutorials siden.

Videoerne er super dårlige lavet og skal snart skrottes, men de viser nogenlunde hvad man kan med markeringsværktøjet.



Indlæg senest redigeret d. 16.11.2010 19:38 af Bruger #16259
t