C++ windows programmering

Tags:    c++

Hej alle sammen. Jeg vil rigtig gerne igang med noget windows programmering i C++, da jeg er begyndt at kede mig lidt i konsollen.
Jeg har læst et par artikler om windows API'en, men fatter nada. Eller, jeg forstår det da godt, men kan bare ikke huske hele "grundkoden". Det er like 100 linjer kode for at åbne et vindue, og kan virkelig ikke huske alt det med de handles og funktioner i hovedet.
Legede engang lidt med VB.net hvor jeg kunne få lov at trække komponenter ind i min form, og nøjes med at skrive koden for programmets egentlige funktionalitet.

Hvad er mine muligheder? Jeg syns det er for tamt at skulle copy/paste grundkoden fra en tutorial hver gang, for at kunne skrive et program.

jeg håber i kan hjælpe mig :)

takker på forhånd



6 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg synes du skal kikke på QT:
http://qt.nokia.com/products/

Det er et godt og meget brugt GUI framework, det er normalt gratis.

Nedenstående er koden til en simpel app med en enkelt knap. Det er noget simplere end at bruge Win32Api.
Fold kodeboks ind/udKode 




lige hvad jeg ledte efter :D
Tusind tak :)

Lige et andet lille spørgsmål.
Det jeg gerne vil opnå er at lave en map editor. Jeg er igang med et flash projekt, og mangler simpelthen et program der kan lave baner i et gitter.
Jeg får brug for at kunne manipulere nogen billedfiler, mere specifikt klippe et stykke billede ud, samt kunne insætte dem i et gitter, for derefter at gemme det til en fil med xml.

2 spørgsmål:

1.Har SDL ikke funktionaliteten jeg har brug for, for at kunne klippe i billederne osv?

2. Hvordan laver jeg, og gemmer til min egen filtype? Skal sådan set bare have en xml fil med en anden fil endelse som mit program kan læse.

håber ikke jeg spørger om for meget :P

på forhånd: Tak :)



Jeg lavede en gang nogle class'er (JDraw) til at manipulere billeder (jpg og bmp) og en applikation ovenpå, den kunne du kikke på, men det er ikke helt simpelt:
http://damb.dk/graphics.php

Jeg tror også at QT har nogle funktioner til at redigere billeder.

Du bestemmer selv format og fil-endelser på dine filer, hvis ikke andre skal kunne åbne dem. Jeg tror ikke xml er et velegnet format til billeder.



Indlæg senest redigeret d. 12.02.2011 14:09 af Bruger #4996
Det gik også op for mig at QT havde hvad jeg skal bruge. Og det er desværre kun .png billeder jeg arbejder med.
Og xml filerne skal ikke indeholde informationer om billederne, men nærmere hvilke billeder og hvor de skal placeres. Jeg har i mit flash program skrevet en algoritme til at læse en xml fil igennem og placere billeder fra et såkaldt "tileset" på skærmen herefter. Programmet jeg vil skrive skal blot være en visuel måde at redigere mine baner :)

Jeg takker mange gange for din tid, og din hjælp :)



Hvis du vil holde dig til Win32, kan du benytte MFC til at lave grafiske interfaces med :)



MFC er ikke rigtigt "Win32", og det er meget elendigt skruet sammen, så hold dig langt væk fra MFC. (Been there, done that, never again!)



t