real time web

Tags:    diverse webdesign

Hvordan laver jeg bedst en real time funktion? Jeg skal lave et program som i stil med browser games. Det skal udfører funktioner og beregninger mens brugerne ikke er logget på systemet. Altså skal man kunne sætte den til klokken ZZ:ZZ og kører en funktion og en anden klokken YY:YY.
Hvilke muligheder er der og hvad er fordele og ulemper?



Indlæg senest redigeret d. 21.03.2011 11:35 af Bruger #7223
4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
En browser kan ikke lave noget når den ikke er på din side, så om den er lukket eller man er på en anden side, så kan den ikke lave noget.

Det man typisk gør er at have et andet program (en service) til at køre på sin server, den kigger så på klokken fx. hvert minut og ser om der er noget der skal opdateres.

Alternativt skal du lave en hjemmeside der kan udføre disse beregninger osv. Den kan du få en service til at kalde hver halve time eller lignende. Dette betegnes ofte som et "cron job".

Hvis det du skal lave er i nogenlunde stor skala, vil jeg anbefale at det er en service du selv skal lave som kigger i en database hvert minut eller lignende for at se efter opgaver der skal udføres (fx. opdager stats eller lignende). Når brugeren så logger på kan de se de opdaterede stats.



En browser kan ikke lave noget når den ikke er på din side, så om den er lukket eller man er på en anden side, så kan den ikke lave noget.

Det man typisk gør er at have et andet program (en service) til at køre på sin server, den kigger så på klokken fx. hvert minut og ser om der er noget der skal opdateres.

Alternativt skal du lave en hjemmeside der kan udføre disse beregninger osv. Den kan du få en service til at kalde hver halve time eller lignende. Dette betegnes ofte som et "cron job".

Hvis det du skal lave er i nogenlunde stor skala, vil jeg anbefale at det er en service du selv skal lave som kigger i en database hvert minut eller lignende for at se efter opgaver der skal udføres (fx. opdager stats eller lignende). Når brugeren så logger på kan de se de opdaterede stats.


Jeg tror jeg kommer til at lave min egen Service til at kører disse stats. Så kommer der så bare lige to tillægsspørgsmål:

Hvis jeg selv skal lave min service, så kan jeg vel ikke have det liggende på et webhotel?

Hvilket sprog er bedst til at kommunikerer med MySql, til denne service? Jeg har efterhånden arbejdet med de fleste sprog og har ikke nogen favorit



Hvis jeg selv skal lave min service, så kan jeg vel ikke have det liggende på et webhotel?


Nogle webhosts (f.eks. gigahost) har support for cron jobs. Så giver du en webside som deres server så besøger på det tidspunkt du angiver.




Hvis du benytter et cron job kan det være din udbyder af webhotel understøtter det. Hvis ikke det er den vej du vil og vil lave en service kan det ikke være på et webhotel. Den skal køre på en maskine et sted. Det er lige gyldigt hvilket sprog du vælger til at lave det med, så længe du kan forbinde til en database. Personligt ville jeg vælge .NET. Men det kan sagtens løses i andre sprog.



t