Skal vi ikke lige få en god karmakultur med det samme?

Tags:    karma udvikleren.dk

<< < 123 > >>
Nu kan vi i foreksempel denne tråd: http://www.udvikleren.dk/forum/33903/hjaelp-min-hjemmeside-er-ikke-kommet-paa-google/ se hvordan karmasystemet bliver fejlbrugt.

Personen der dér har fået -15 karma har på ingen måde fortjent den salve. Det er fair, at man måske ikke synes hans forslag er det bedste, men der må være et mådehold med den dårlige karma ikke desto mindre.

I tråde med gode forslag har jeg endnu ikke set nogen få mere end +5 karma for et svar. Noget siger mig, at folk har nemmere ved at stå sammen om at stemme nogen ned, end de har ved at stå sammen for at klappe de dygtige på skulderen. Det er en dårlig indstilling, og en jeg synes vi skal rette op på med det samme.

Så gutter, vær fair med jeres karmauddeling, ellers bliver karmasystemet utroværdigt :)



Jeg er helt enig og jeg er i øvrigt åben for forslag omkring ændringer i systemet, der kan afhjælpe eventuelle problemer. Det er allerede sådan at man skal have en vis mængde karma for overhovedet at få lov til at stemme negativt, men hvis det ikke er nok, så kan vi jo diskutere hvad man ellers kan gøre ved det :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Først og fremmest skal det tilføjes at karmasystemet herinde stadig er så ungt,at vi endnu ikke ved om -15 for et "dårligt" svar bliver standarden når folk først har lært systemet at kende -- men under alle omstændigheder synes jeg isåfald at folk er for dovne med at stemme positivt i den anden ende.

Jeg tror det der sker er at når folk ser et indlæg der er korrekt, og som måske har +3, så tænker man: "nåh, han havde den, og han er blevet belønnet for det. jeg browser videre". Hvis man så istedet ser et indlæg der er forkert, og som har -3, så tænker man: "ja, puha, det er godt nok ikke rigtigt, den stemmer jeg også lige nej til".

Det er primært et spørgsmål om holdning og indstilling, synes jeg, og ikke så meget en teknisk udfordring. Men jeg ved ikke om du har gjort dig tanker om, hvor meget impact det enkelte svar kan have på en brugers samlede karma? Fx tænker jeg hvis en bruger laver én mega brøler i en tråd, og får -60 karma for den ene post -- det er rigtigt mange rigtigt gode svar der bliver smidt i skraldespanden der, i den overordnede score. Jeg ved ikke om det så bare er det man skal vænne sig til, der er ingen der har sagt at KarmaKampen skal være nem, men jeg synes det er værd at spekulere i. Eventuelt kunne man sætte et cap for hvor meget en enkelt post kan have af indflydelse på din samlede karma, enten i procenter af din nuværende karma, eller et hårdt, fast limit. Dette cap ville ikke nødvendigvis skulle håndhæves på selve indlægget -- hvis vi leger at cappet er 25% af din samlede karma på stemmetidspunktet, og John Bob laver en brøler mens han har 100 karma. Hans indlæg vil godt kunne få -50 eller dårligere karma, men hans samlede karma-opstilling vil ikke tabe mere end 25 på dét ene indlæg. I samme forbindelse synes jeg også, der skulle være et cap for, hvor meget samlet negativ karma man kan opsamle. Det er lidt trist at være nybegynder og gøre sit bedste for at prøve at hjælpe andre, men tage grusomt fejl -- og så bruge de næste 3 år efter man så har lært det, på at give gode svar for at komme tilbage på 0. ;)

Hvis vi begiver os ud i den slags bliver karmasystemet dog noget mere loddent at regne med, da tallene ikke altid vil gå op.



Indlæg senest redigeret d. 24.03.2011 16:24 af Bruger #8223
Jeg var faktisk ikke klar over at det var meningen jeg skulle stemme på svarene i en tråd. Troede bare spørgen skulle det.



Nu lyder dette måske lidt ondt, men Jesper har ikke ligefrem bidraget til udvikleren i en positiv forstand.

Det gør også det er nemmere at tolke alt han skriver som "dårligt" hvilket jeg er enig med Per i er en holdning og ikke noget der kan programmeres ud af.

En ide til at ændre det kunne være at tillade at man ændrer sin karma så man kan stemme om igen hvis man ændrer mening.



Jeg tror måske et eller andet sted folk er begyndt at bruge karmaen lidt som en "synes godt om" og en "synes dårligt om" funktion her på siden.

Jeg tænker lidt om der ikke skal være mulighed for at "flagge" et indlæg som irrelevant? Tror måske mange af de nedstemte indlæg netop bliver nedstemt fordi de er irrelevante?

Skal ikke kunne sige om det afhjælper problemet - ved ikke hvad I andre siger til det? :)



Man burde måske kunne enten skrive en kommentar til et indlæg/svar eller når man skriver et svar vælge at det er en kommentar man skriver - hvis det er en kommentar kan der hverken stemmes op eller ned på det.



Synes at man burde lure på hvordan Amino klarer denne sag - der lader det til at fungere ganske udemærket. :)



Jeg synes også det er irriterende at folk 'glemmer' at give god karma, især når de ellers skriver tak i posten. Men så igen, systemet er temmelig nyt så det kunne være derfor. :)



forslag prøv at fjerne den negative karma bare i en uge og så se hvordan det kommer til at fungere, for det er da træls hvis man kommer med en god idé at man så bare skal have -15 i karma :D



Som Andreas siger, det et et nyt system, så vi skal lige i gang. Det der er det praktiske ved det er jo at det er dem som selv har meget karma der kan kaste de stemmer der kan koste andre meget karma. De mere uerfarne stemmer jo kun med én. Der er dog ingen tvivl om at det er meget vigtigt at stemme de gode indlæg op og jeg gør det selv så ofte som muligt, men nogen gange vælger jeg lige at se en tråd an for at være sikker på at det er det bedste svar jeg stemmer på :). Negative stemmer bruger jeg betydeligt mindre.

Mvh.

Kasper (TSW)



<< < 123 > >>
t