Bruge fil som variabel i C++ ?

Tags:    c++ programering beregning

Jeg har fået en god idé, til et lille program. Jeg skriver det i C++, da det skal kunne køre på både linux og windows maskiner (måske Mac også med tiden..)

Det er et lille beregner program, som skal gemme den beregnede værdi, så den kan bruges næste gang, programmet køres..
Jeg tænker, det vil gøres bedst, hvis man gemmer den beregnede værdi i en fil... Tiladelserne til filen skal være som følger: 755
så det kun er programmet der kan lave ændringer i filen.. (håber i forstår hvad jeg mener...)

Så det jeg har brug for hjælp til er:

1. Hvordan kan man kode, sit program til at gemme den beregnede værdi i et tekst fil eller lign.

2. Når programmet starter op igen, skal den automatisk "hente" værdien i filen og sætte den ind i variabel, så man kan arbejde videre på den. Og så gemme den beregnede værdi i filen igen/overskrive den gamle værdi når man er "færdi"

3. Jeg vil gerne kunne trække en værdi fra den værdi der er i filen
og skrive et lille notat til hvad det er blevet brugt til fx:
Samlet værdi = 5000
udbetal(indtast) = fx. 100
Brugt til: Betaling af usb pen...

Notatet og det "beløb" der er brugt skal så gemmes i en anden fil som også har tilladelserne 755



Der er self en del andre funktioner men deler det lige op :) og
skal siges at det bliver som udgangspunkt tekstbaseret uden GUI....


Mvh.

Simon Riis Olesen



3 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Simon,

som standard findes der en række C/C++ funktioner til håndtering af filer, som følger med alle compilere.

eks. fopen som "åbner" en fil og stikker dig et handle til denne.

når først du har adgang til filen, kan du benytte dig af fread samt fscanf til at læse fra filen.

Til at gemme data benyttes fputchar hvis du skal skrive enkelte char's i filen og fputs ved strings :)

på de overstående links er en række eksempler på brug af alle funktioerne :)



Hej Ken

Tak skal du have!

Jeg prøver mig frem - det er også en form for "oplærings" projekt..

Jeg fandt også denne her side http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/files/
Men kan ikke rigtig se om man kan bruge variabler på den måde som tekst bliver brugt i eksemplerne..

Med venlig Hilsen

Simon Riis Olesen



Det er langt enklere og sikkert at bruge C++ stream end C's FILE*, men jeg har vist besvaret Simons spørgsmål et andet sted.



t