KDE - Gnome: Which to choose?

Tags:    linux kde gnome

Davs.

Jeg tænkte jeg lige ville starte en diskussion om, hvilke af disse to Desktop Environments er bedst: KDE eller Gnome?

Hvilken har igennem tiden vist sig at være mest intuitive, mest nyskabende? Hvilken en af dem har igennem tiden vist sig at være mest stabil? Hvad er mulighederne for tilpasning (customisation)?

Kom gerne med andre inputs :)

Go! :-D



Altså jeg kan bedst lige Gnome, på grund af den lette tilpasning af themes m.m.
Og ikke at glemme "Compiz Fusion", det er noget af det folk bedst husker fra min computer, ud over at den ikke har Windows. Effekterne imponere altid folk, og folk spør altid om de ikke kan få det til deres computer.
Men det virker jo af gode grunde bedst på Gnome(det virker også ganske glimrende på KDE ;) )





Compiz Fusion, er det det der, der laver sådan en boks med skriveborde, som man så kan dreje imellem? :)

Og jeg kører også med Gnome lige pt., men har overvejet at prøve KDE, for at se hvad det er for noget :)

Hvilken distro kører du med?



Jeg kører pt. med Ubuntu og ikke så lang tid min egen distro(Compiz Fusion er med ubuntu standart :D). Compiz Fusion der det der laver "sådan en boks med skriveborde, som man så kan dreje imellem?" men også meget mere! du kan også få "blævrende" vinduer m.m.
hvis du vil se hvad Compiz Fusion ellers kan, se den her Link

Med hensyn til KDE, kan jeg ikke bidrage med det store, prøvet det for et års tid siden, men det faldte ikke i min smag, men det virker ganske glimerende :D



Indlæg senest redigeret d. 22.04.2011 21:55 af Bruger #16218
Da jeg kørte med Ubuntu kørte jeg med Gnome... eller dvs, jeg kører med Gnome (har en server stående - og er tvunget til at have GUI på den).

Har ikke prøvet den nye version af Gnome, men kunne godt lide at bruge den forrige. Ellers så bare prøv dig frem... det er så fantastisk at du bare kan installere en anden shell, hvis du hellere vil bruge en anden ...

Mht. understøttelsen af programmer ved jeg, at Gnome kan køre alt det til KDE, og jeg tror det er det samme omvendt.

Vil du have noget mere lightweight kan du også prøve XFCE (Xubuntu)



Altså jeg kan bedst lige Gnome, på grund af den lette tilpasning af themes m.m.

Hele pointen med KDE, dét KDE altid har været tusind gange bedre end GNOME til, årsag numero uno til at vælge KDE, er at KDE er let at tilpasse ned til mindste detalje. GNOME er statisk og utilpasseligt til sammenligning.



Mine to argumenter for at bruge GNOME er for mit vedkommende at der ikke rigtig findes særlig mange ordenlige distributioner som der benytter KDE (hvert fald ikke nogen jeg lige har lyst til at bruge). OpenSUSE er næsten den eneste større distro med KDE som køre ordenligt. Man kan naturligvis installere KDE selv, men er nu altid rarest med en distro som er bygget til det miljø du bruger.
Mit andet argument er at GNOME er et meget mere simpelt skrivebordsmiljø. Alt er pakket godt væk så det ser så overskueligt ud som overhovedet muligt. KDE viser gerne alle mulige avancerede muligheder frem med det samme (ofte også nogen som GNOME ikke kan). Dette er til skræk for nogen og til glæde for andre. For mit vedkommende vil jeg helst ikke se på det. Hvis jeg har brug for avancerede indstillinger er en terminal alligevel altid bare kun et tastetryk væk.



t