GUI til ASP.NET og WPF

Tags:    c# asp.net wpf gui

Hej udviklere ;)

Jeg står med et problem, som jeg godt ville kunne finde en løsning på, men er i tvivl om, hvorvidt det ville være det optimale.

Vi er så småt gået i gang med vores første års eksamen, og min er gruppe har været så heldige, at få lov at lave vores projekt i tæt samarbejde med en virksomhed, hvor vi skal udvikle et modul til deres intranet. Der er ikke de store ben i at lave et ASP.NET projekt, men skolen forlanger samtidig at vi afleverer en desktop applikation, da det er det overordnede tema for vores eksamen.

Det har hele tiden været meningen, at det skulle laves så det ville være nemt at skifte platform ved at dele projektet op i libraries. Faktisk ender vi nok med at have en 4-5 stykker bag GUI, men det er der en fornuftig årsag til som vi ikke ender med her.

Normalt ville jeg have valgt, at løse denne problemstilling med WPF og Silverlight, men virksomheden vil have ASP.NET - hverken XBAP eller Silverlight.

Det er i øvrigt heller ikke et krav at vi bruger WPF til vores desktop-applikation, men det vil vi hellere end Windows Forms, da der er en væsentlig verden til forskel og XAML gør mig glad :P

Mit spørgsmål er derfor, om der er en overordnet teknik, der kan hjælpe os med ikke at skulle designe to brugerflader?

Jeg er selv kommet frem til følgene muligheder:

A. Manuelt designe begge - mindst chance for fejl, men det er sq lidt fesent.

B. Under runtime, konvertere enten WPF til HTML/ASP.NET eller modsat.

C. Udvikle et design program, der genererer vores views til ASP.NET og XAML filerne når man gemmer.

D. Udvikle et design program, der gemmer oplysninger i en SQL database, hvor man opbygger GUI under runtime.

Personligt hælder jeg mest til C'eren - mest for at vise hvad man evner, men både B,C og D er meget tidskrævende.. Det mest optimale ville selvfølgelig være, hvis der fandtes en engine der var i stand til at løse problemet fornuftigt...

Nogen erfaringer? :)




5 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Mit spørgsmål er derfor, om der er en overordnet teknik, der kan hjælpe os med ikke at skulle designe to brugerflader?


@Nicky, det mest optimale ville være at designe 2 vidt forskellige brugerflader til jeres Web app, og WPF app. Jeg kan dog stadig ikke se hvorfor i finder det "fesent"... Man kan ikke konverter en brugerflade fra ASP.NET til WPF eller visa versa.

Mit forslag:

Lav 2 forskellige brugerfalder, og genbrug de samme libraries i begge apps.



Lav en ASP.NET side og så en WPF med en WebBrowser kontrol der bruger ASP.NET siden :-)


@Brian, I mine øjne ville det være en kæmpe forringelse.

1) Bruger oplevelsen ville dale da du ikke længere har et "instant", og hurtigt GUI, men derimod er du nød til at vente på en side loades i WebBrowser kontrollen - og hvad er det smarte så ved at lave en WPF app?

2) Hvor meget er det egentlig en WPF app, hvis alt du har gjort blot er at smide en WebBrowser kontrol ind?

Men jo, du har da helt ret i at det er en nemmere, og mere sparsom måde at fuldføre opgaven på - men ikke den bedste imo.

Just my $.25 cent



Indlæg senest redigeret d. 04.05.2011 14:18 af Bruger #16594
A. Manuelt designe begge - mindst chance for fejl, men det er sq lidt fesent.


Om du gjør dette vil det være en stor fordel om du setter deg inn i Model-View-Controller design pattern. Du burde kunne gjenbruke Model og Controller mellom de to GUI'ene, og kun implementere et tynt View i henholdsvis ASP.NET MVC og WPF.

PS: Visste dere at MVC er funnet opp av nordmannen Trygve Reenskaug?!



Det er sikkert også sådan det ender, for ikke at lave det for kryptisk... men det kunne jo være at man kunne have været heldig og der havde været en form for engine der kunne håndtere det.

Tænker lagt fra at det skulle være hele GUI der skulle konverteres hvis det var, små bider hvor man tog et grid kontra en div. Men umiddelbart tager vi udgangspunkt i det manuelle, og så ser vi hvad det bliver til :)



Lav en ASP.NET side og så en WPF med en WebBrowser kontrol der bruger ASP.NET siden :-)

To fluer med eet smæk, den tilgang må da give bonus ved eksamen :-)



t