Bedste måde at automatisere persienner?

Tags:    arduino diverse

<< < 12 > >>
Det er bare et problem som er begyndt at gå mig lidt på... Kan jeg ikke få en "hardcore elektronik nørd" ind over og give lidt vejledning?

Lige nu har jeg de der standard hvide persienner man kan få over alt hvor der er en pind man kan skrue på og en snor man kan trække i for at hive dem helt fra.

Hvad jeg gerne ville opnå er at have dem computer styrede ligesom resten af værelset. Det er de faktisk allerede med en simpel gearmotor på hver af persiennerne (der er to) der hvor det der "rør" man kan dreje på plejer at sidde. Det er nok ret unødvendigt at sige at det er upræcist og endda upålideligt da alt for mange faktore spiller ind.

Jeg har overvejet at sætte noget enkoder på så jeg kan se det nøjagtige placering af begge persienner i min software (det skal siges jeg er forbundet via en Arduino)...

Men jeg ville egentlig gerne ud i at have det styret mere præcist? Så hvad kunne være en god løsning?

Tænkte lidt i retning af et servoskjold på arduionen og så bruge nogle servoer til at styre skidtet. MEN problemet ligger jo så bare i at jeg meget gerne vil styre min radiator som kræver en gear motor da en servo overhovedet ikke er i nærheden af at være stærk nok (eller også skal jeg hacke den helt, men det bliver en anden dag).


Så spørgsmålet må lyde, hvordan ville i automatisere jeres persienner hvis det var jer der stod og skulle gøre det?



13 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 8 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det er bare et problem som er begyndt at gå mig lidt på... Kan jeg ikke få en "hardcore elektronik nørd" ind over og give lidt vejledning?

Lige nu har jeg de der standard hvide persienner man kan få over alt hvor der er en pind man kan skrue på og en snor man kan trække i for at hive dem helt fra.

Hvad jeg gerne ville opnå er at have dem computer styrede ligesom resten af værelset. Det er de faktisk allerede med en simpel gearmotor på hver af persiennerne (der er to) der hvor det der "rør" man kan dreje på plejer at sidde. Det er nok ret unødvendigt at sige at det er upræcist og endda upålideligt da alt for mange faktore spiller ind.

Jeg har overvejet at sætte noget enkoder på så jeg kan se det nøjagtige placering af begge persienner i min software (det skal siges jeg er forbundet via en Arduino)...

Men jeg ville egentlig gerne ud i at have det styret mere præcist? Så hvad kunne være en god løsning?

Tænkte lidt i retning af et servoskjold på arduionen og så bruge nogle servoer til at styre skidtet. MEN problemet ligger jo så bare i at jeg meget gerne vil styre min radiator som kræver en gear motor da en servo overhovedet ikke er i nærheden af at være stærk nok (eller også skal jeg hacke den helt, men det bliver en anden dag).


Så spørgsmålet må lyde, hvordan ville i automatisere jeres persienner hvis det var jer der stod og skulle gøre det?


Goddag vordende CTS-tekniker :D

Det er overkill at kende persiennernes nøjagtige placering, da man alle dage blot har lavet en tidsstyring, hvor det vil sige, at man laver en funktion, hvor du indtaster, hvor lang tid persiennerne er om at køre op, og hvor lang tid de er om at køre ned. Du skal nu lave et program, der omregner tiden til et procenttal, og hele tiden holder styr på dette. Dvs. er persiennerne 10 sekunder om at lukke, men du vil lukke dem 50 %, så skal du huske, at der er fem sekunder til at åbne, og fem sekunder til at lukke dem igen.

Det er sådan, man laver det i den kommercielle verden. En god ide er dog at lave et mekanisk endestop ved lukkefunktionen, da det er her, den største belastning ligger ved motoren, og dermed største mulighed for at brænde dem af, når du er ved at tage tid. Du skal have to udgange, hvor du kan vende polariteten på din motor, hvis det er en DC-motor. Dine kontaktsæt skal helst have en reaktionstid på under 500ms.

Varmestyring:
Find først ud af, hvilket mærke kugleventil, du har på radiatoren. Det vil sige, tag din gamle termostat af og aflæs mærket på denne. Mål med et skydelære gevinddiameteren, og mål slaglængden af på stiften. Det næste du så skal gøre er at finde en passende telestat, som kan sættes på. Denne kan styres med en digital udgang, som kan klare op til 2 amp med 24V. Påtrykker du den 24V, vil den over de næste tre minutter åbne sig(typisk), og fjerner du spændingen, så lukker den igen. Med denne løsning, kan du lave en hysteresestyring, hvor du sætter et set punkt på fx 20 grader, med en hysterese på +- 2 grader celsius. Så vil der blive "kaldt" på varme ved 18 grader, og blive lukket igen ved 22 grader.

En mere elegant løsning er at styre denne med PWM(Pulse Width Modulation), så du kan styre telestaten HELT præcist. Afhængigt af din kugleventil, så vil du kunne styre flowet fra 30 % til 100 %, idet kugleventiler som regel aldrig lukker helt. Med denne løsning skal du sætte et solid state relæ på, så du kan lave "pulser". Igen er det spørgsmål om en tidsstyring, der ved, hvor mange pulser telestaten skal have for at være 75 % åben (fx 1,5 minut pulser). Du tænder og slukker for telestaten konstant.

Du kan herefter lave en "lukket regulering". Af teknisk navn hedder den en PID-regulering (typisk PI, da man som regel aldrig bruger D, da denne sættes til nul). Du kan finde formlen på nettet ved at søge på nettet. Med denne form for regulator, kan du ramme din ønskede(set punkt) rumtemperatur HELT præcist +- 0,1 grader celsius.

En lukket regulering tjekker konstant, om den aktuelle værdi er som den ønskede, og beregner hvilken stilling aktuatoren, som i virkeligheden laver noget bør stå i.

Et godt bud på en 24V telestat vil være noget fra Petinarolli, Danfoss eller Uponor.

Med venlig hilsen,
Andreas.
System Integrator.



Hej Henrik,

Ja, en steppmotor lyder som en god ide. Du skal dog stadig time et "step", så du kan lave funktionen med et lavt omdrejningstal og dermed få noget mere moment. Så burde den altså sagtens kunne dreje persiennerne. Her vil det være en fordel med et solid state relæ(hvor "state" fra off til on og omvendt kan være ned til 1ms), men det ved jeg ikke, om du kan få til Arduinoen? Eller kan du få en controllerchip til en stepmotor?

Ellers skal du kigge på fx http://www.jvl.dk/files/pdf/ld018dk.pdf, som snakker RS232, altså serielport. Det er en komplet styring til en stepmotor. Jeg går udfra, du har kigget på denne manual til motoren: http://www.yoonitrading.co.kr/doc/step-geared-fulling/(10)28BYJ48-12-300-01.pdf, og der står ikke, hvor mange ms motoren er om et step. Det vil ovenstående print kunne gøre for dig, så du er fri for at regne timingen ud. (Det er et værre arbejde, hvor du skal prøve dig frem med pulser på 50ms ved forskellige spændinger for at opnå det nødvendige moment. Problemet er jo, at hvis momentet er for lavt, så takker den over, og din timing går i vasken).


Min erfaring med "rå" stepmotorer er dog ved at gå i glemmebogen, da vi som regel køber færdige løsninger, som blot skal have et 0-10V/4-20mA-signal for at bestemme positionen(Spjæld(-> "Persienne") i ventilationsanlæg, motorventiler til blandesløjfer) , eller styrer tingene med PWM, som stepmotoren også skal. Dataene på motoren er dog noget sparsomme til at kunne undgå en separat styring :)



servo. Overdrevet med enkoder, bare sørg for at vide den præcise position når du starter dit projekt, opdater da positionen løbende.

Jeg synes generelt det lyder ret fedt det med at du er i gang med at automatisere hele dit værelse, må man spørge hvor meget du har fået lavet indtil videre? :)



servo. Overdrevet med enkoder, bare sørg for at vide den præcise position når du starter dit projekt, opdater da positionen løbende.

Jeg synes generelt det lyder ret fedt det med at du er i gang med at automatisere hele dit værelse, må man spørge hvor meget du har fået lavet indtil videre? :)


Jamen det er det jeg har forsøgt. De er gearet meget lavt og så bassere placeringen på tid alene. Men de kommer sgu "af" over tid så ved ikke om jeg skal ud i en servo eller noget.

Sorry fik ikke lige læst "servo.".... Jamen så skal jeg bare finde en måde at styre 2 servoer og helst også en DC motor fra et "shield" eller via en arduino i hvert fald. Det er allerede ved at være et HELVEDE med alle de usb devices fordi nogle gange decoupler de selvom de kan feede dirkete på en 5v / 2amp forsyning. De skal distribures ud over flere hubs en af de kommende dage. (har USB Temperatur sensor, 2 arduinoer, en usb tuner, en "hjemmelavet" arduino til at styre tv'et, trådløst mus/tastatur (i en enhed) og så en USB IR receiver til media centret.)


Og jeg er nået pænt langt. Remote admin interface som Android widget, har en website til kontrol (begge er dog nede pga jeg omlægger protokollen pt. til en med langt højere sikkerhed).

Så har jeg selvfølgelig media center med remote interface (C# addin) og alt lys er computer styret (og har været det længe). En ny tilføjelse er at jeg sætter en magnetkortlæser op uden for døren for ekstra blær som "tilføjelse" til RFID Scanneren. Og så har jeg fået en elektrisk lås i min skuffe som skal låses op med kode fra touch skærmen. Derudover er jeg også lige ved at lave det så serveren/mediacentret (samme pc) kan vise to uafhængige skærmbilleder på to skærme og så selv tænde og slukke dem som nødvendigt. Venter bare på et 8.5 meter HDMI kabel fra USA til at gøre det.

Jeg arbejder dog stadig hårdt på varmen og persiennerne som har vist sig at være de sværeste at lave. På softwaresiden har jeg omlagt min kode igen igen, og denne gang er der også sneget sig et vækkeur ind i sammen med et par andre smarte ting. Inklusive et opdateret alarm system med SMS notifikiation og en stor rød sirene over min dør på 117 decibel.




EDIT:

Fik slet ikke skrevet det i den originale post.

Hvad POKKER skal jeg gøre hvis jeg gerne vil have det så det ene vindue (gavlen) kan trækkes helt op pr automatik. Jeg kan godt sige ok og så kun kunne trække det op og i, men hvordan kan det gøres?

Jeg tænker lidt gearmotorer eller måske noget fra en boremaskine siddende på den snor der med nogle "stops" på. Idk.



Indlæg senest redigeret d. 25.05.2011 18:18 af Bruger #14381
Lyder mega nice, kan du ikke optage en video og ligge op så vi kan se dit projekt? :D



Selvfølgelig har allerede lidt gamle nogle på YouTube hvis I søger på HSPSoftware.



Det er bare et problem som er begyndt at gå mig lidt på... Kan jeg ikke få en "hardcore elektronik nørd" ind over og give lidt vejledning?

Lige nu har jeg de der standard hvide persienner man kan få over alt hvor der er en pind man kan skrue på og en snor man kan trække i for at hive dem helt fra.

Hvad jeg gerne ville opnå er at have dem computer styrede ligesom resten af værelset. Det er de faktisk allerede med en simpel gearmotor på hver af persiennerne (der er to) der hvor det der "rør" man kan dreje på plejer at sidde. Det er nok ret unødvendigt at sige at det er upræcist og endda upålideligt da alt for mange faktore spiller ind.

Jeg har overvejet at sætte noget enkoder på så jeg kan se det nøjagtige placering af begge persienner i min software (det skal siges jeg er forbundet via en Arduino)...

Men jeg ville egentlig gerne ud i at have det styret mere præcist? Så hvad kunne være en god løsning?

Tænkte lidt i retning af et servoskjold på arduionen og så bruge nogle servoer til at styre skidtet. MEN problemet ligger jo så bare i at jeg meget gerne vil styre min radiator som kræver en gear motor da en servo overhovedet ikke er i nærheden af at være stærk nok (eller også skal jeg hacke den helt, men det bliver en anden dag).


Så spørgsmålet må lyde, hvordan ville i automatisere jeres persienner hvis det var jer der stod og skulle gøre det?


Goddag vordende CTS-tekniker :D

Det er overkill at kende persiennernes nøjagtige placering, da man alle dage blot har lavet en tidsstyring, hvor det vil sige, at man laver en funktion, hvor du indtaster, hvor lang tid persiennerne er om at køre op, og hvor lang tid de er om at køre ned. Du skal nu lave et program, der omregner tiden til et procenttal, og hele tiden holder styr på dette. Dvs. er persiennerne 10 sekunder om at lukke, men du vil lukke dem 50 %, så skal du huske, at der er fem sekunder til at åbne, og fem sekunder til at lukke dem igen.

Det er sådan, man laver det i den kommercielle verden. En god ide er dog at lave et mekanisk endestop ved lukkefunktionen, da det er her, den største belastning ligger ved motoren, og dermed største mulighed for at brænde dem af, når du er ved at tage tid. Du skal have to udgange, hvor du kan vende polariteten på din motor, hvis det er en DC-motor. Dine kontaktsæt skal helst have en reaktionstid på under 500ms.

Varmestyring:
Find først ud af, hvilket mærke kugleventil, du har på radiatoren. Det vil sige, tag din gamle termostat af og aflæs mærket på denne. Mål med et skydelære gevinddiameteren, og mål slaglængden af på stiften. Det næste du så skal gøre er at finde en passende telestat, som kan sættes på. Denne kan styres med en digital udgang, som kan klare op til 2 amp med 24V. Påtrykker du den 24V, vil den over de næste tre minutter åbne sig(typisk), og fjerner du spændingen, så lukker den igen. Med denne løsning, kan du lave en hysteresestyring, hvor du sætter et set punkt på fx 20 grader, med en hysterese på +- 2 grader celsius. Så vil der blive "kaldt" på varme ved 18 grader, og blive lukket igen ved 22 grader.

En mere elegant løsning er at styre denne med PWM(Pulse Width Modulation), så du kan styre telestaten HELT præcist. Afhængigt af din kugleventil, så vil du kunne styre flowet fra 30 % til 100 %, idet kugleventiler som regel aldrig lukker helt. Med denne løsning skal du sætte et solid state relæ på, så du kan lave "pulser". Igen er det spørgsmål om en tidsstyring, der ved, hvor mange pulser telestaten skal have for at være 75 % åben (fx 1,5 minut pulser). Du tænder og slukker for telestaten konstant.

Du kan herefter lave en "lukket regulering". Af teknisk navn hedder den en PID-regulering (typisk PI, da man som regel aldrig bruger D, da denne sættes til nul). Du kan finde formlen på nettet ved at søge på nettet. Med denne form for regulator, kan du ramme din ønskede(set punkt) rumtemperatur HELT præcist +- 0,1 grader celsius.

En lukket regulering tjekker konstant, om den aktuelle værdi er som den ønskede, og beregner hvilken stilling aktuatoren, som i virkeligheden laver noget bør stå i.

Et godt bud på en 24V telestat vil være noget fra Petinarolli, Danfoss eller Uponor.

Med venlig hilsen,
Andreas.
System Integrator.


Haha :) tak for det gode og uddybende svar. Jeg forstår virkelig bare ikke at den kommercielle verden kan gøre det sådan.. Virker så upræcist i mine øjne, og jeg havde godt under 0,5 sek reaktionstid da det er en h-bridge chip der styrer det uden nogle mekaniske dele. Hvad angår radiatoren burde jeg nok nævne at den er "stand a lone" fordi den primære opvarmning er en brændeovn. Det er dog nødvendigt med 1 radiator i hvert rum på første sal, især om vinteren. Skal tilføjes at det er sådan en 1600 watt oliebaseret (men drevet af strøm) på hjul som står fint i hjørnet, fordi jeg synes dem på væggene er grimme.

Tak for det gode input ellers!





Det var så lidt.

Belimo laver nogle, om end dyre løsninger, til gardin- og persiennestyring, der er baseret MP-Bus, hvor der er tilbagemelding med eksempelvis infrarød afstandsmåling.

Med den anden styring er der noget indregulering, hvor man skal tage relæets reaktionstid in mente.

Hvis det er en EL-radiator, kan du få nogle lysdæmpere, der kan gøre tricket med et eksternt styresignal, fx 4-20mA eller 0-10V(0-100 %). Da det er en elradiator, vil cos? være 1, så du dermed har en ren ohmsk belastning. Du kan derfor sagtens finde en billig lysdæmper, der kan klare belastningen på 1,6kW. Det er ligemeget, om den skærer i sinuskurven på bagkant eller forkant, idet den jo er ohmsk. :) Men inden du går i gang, skal du huske det er 230V, så har jeg frasagt mig ansvaret, da det er installatørarbejde. :D



Hej.

Jeg har alt hvad du skal bruge til at lave projektet, diagrammer, elektronikken :-)

skriv gerne en email:
danni.hansen.1985@gmail.com

er sjælent her inde...



Det var så lidt.

Belimo laver nogle, om end dyre løsninger, til gardin- og persiennestyring, der er baseret MP-Bus, hvor der er tilbagemelding med eksempelvis infrarød afstandsmåling.

Med den anden styring er der noget indregulering, hvor man skal tage relæets reaktionstid in mente.

Hvis det er en EL-radiator, kan du få nogle lysdæmpere, der kan gøre tricket med et eksternt styresignal, fx 4-20mA eller 0-10V(0-100 %). Da det er en elradiator, vil cos? være 1, så du dermed har en ren ohmsk belastning. Du kan derfor sagtens finde en billig lysdæmper, der kan klare belastningen på 1,6kW. Det er ligemeget, om den skærer i sinuskurven på bagkant eller forkant, idet den jo er ohmsk. :) Men inden du går i gang, skal du huske det er 230V, så har jeg frasagt mig ansvaret, da det er installatørarbejde. :D


Jeg fandt på noget der kunne gøre det. Stepper motors. Jeg har set et andet projekt (en video) men der var intet info omkring motoren.

Jeg ville høre om din master mind på det her område ikke kunne bringes i spil og give mig noget advice da jeg aldrig har stået overfor udfordringen at skulle vælge en stepper motor før. Min bekymring er at den bliver for svag.

Jeg har her nogle billede af min persienne hvor jeg har fjernet den del der normalt tillader at åbne og lukke den med sådan en "pind" der hænger fra den (tror jeg vidst vi alle kender). Jeg havde tænkt mig at proppe en stepper for enden af den metalstang der med en eller anden form for metal kobling eller måske bare krympeflex.

Det jeg har problemer med er bare at jeg prøvede at dreje den lange metalpind med fingerende og selvom jeg er svag, så kunne jeg faktisk ikke dreje den ret meget uden virkelig at anstrenge mig. Den ligger bare og hviler i nogle "plastic lejer" eller nok bare nærmere hakker, 6 steder. Så der skal noget kraft til. Min nuværende gearmotor som er en normal DC motor (yup sådan en magen til dem i 2 x AA batteri blæsere og sådan. ) ... Den er bare gearet 1:298... Så tror du en stepper motor kan dreje den ting?

http://cgi.ebay.com/new-5V-4-phase-5-wire-stepper-motor-28BYJ-48-/260790699922?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cb8564792#ht_1371wt_1139

Denne her måske? Der står 5 volt derinde men slog produktnummeret op til den kan tage 12 volt. Og Der er "reduction ratio" 1:64. Så tror du at den kan ?

Ellers kan jeg sagtens købe en dyrere motor, jeg vil bare ikke bruge mere end nødvendigt da jeg også har en computerstyret bil i farvandet.


BILLEDER:
- Kunne ikke lige få dem op for some reason da min Acer nægter at tage mit SD kort som den ellers altid har villet, håber I/du kan forestille dig sådan en lang metalpind der ligger inde i en 3 x 3 cm plastic kasse.



<< < 12 > >>
t