Installere FFmpeg / libmp3lame på en FreeNAS server

Tags:    unix diverse server

Er der nogle som kan være behjælpelige med dette? Kører på en FreeNAS 7 (stable release) og ville sindsygt gerne kunne skrive programmer som kunne konvertere vidoeer på serveren.


Systemet virker allerede nu og det er da også rigtig smart og alt det. Jeg mangler altså bare et libmp3lame codec. Jeg har læst mig til at det ikke kommer med FFmpeg grundet copyright, så man skal selv compilere FFmpeg fra source og så installere det. Fint fint. Problemet er bare jeg ikke er en UNIX guy. Jeg er begyndt at forstå basiske ting som at navigere filsystemer, rode rundt med "pakker" og endda hente filer til serveren (lol). Men jeg ved altså ikke hvordan man compilerer noget fra source og installerer det under FreeNAS / FreeBSD (FreeNAS er basseret på FreeBSD).



Så er der nogle venlige sjæle der kan lede mig på vej? Helst en rigtig UNIX / FreeBSD nørd (jeg ved i lusker rundt herinde!!!) som ville kunne hjælpe mig.

Ud over det er der vidst ikke nogle compiler værktøjer eller noget på FreeNAS som standard har jeg læst mig til så den skal nok have en package med et eller andet form for værktøj først.



t