Har et problem med Ruby-programmering

Tags:    ruby programmering mac textmate

Hey

Jeg ville forsøge mig med lidt Ruby-programmering, men jeg er desværre allerede gået i stå.

Jeg mener jeg har lavet eksemplet rigtigt nok. Jeg har:

1. Indtastet: puts 1 + 2

2. gemt filen som en tekstfil med navnet "regn.rb" i en mappe ved navn ruby

3. prøvet at åbne filen i komandolinien ved at skrive: ruby regn.rb

Men terminalen giver besked om, at der ikke findes nogen mappe eller fil ved det navn.

Er der nogen der kender til Ruby, som har en ide om hvad problemet kunne være?

Jeg har ingen erfaring mht. programmerings så jeg tager gerne i mod tips og tricks.

På forhånd tak



9 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Er det ruby eller regn.rb den ikke kan finde?

Kører du Windows, Linux eller Mac?

Hvilken version af Ruby har du installeret? Og hvordan har du installeret det?



den kan ikke finde regn.rb

kører mac 10.6.7

version ruby 1.8.7 som allerede var installeret fra fabrikken



Hvis den ikke kan finde filen regn.rb er det fordi du ikke står i den rigtige mappe i terminalen. Prøv at køre kommandoen

pwd

Den viser hvilken mappe du er i. Hvis det ikke er ruby-mappen skal du skifte til den. Du kan enten bruge kommandoen

cd /stien/til/mappen/ruby

eller du kan finde mappen på din mac og trække den ind i terminalvinduet.

Når du står i ruby-mappen kan du igen prøve at køre kommandoen

ruby regn.rb

så skulle det gerne virke



Jeg får desværre bare en besked om, at det er et directory, men afviklingen af programmet sker ikke.





Hvilket output får du, når du kører

pwd

Og hvad hvis du kører kommandoen

ls

(der viser den aktive mappes indhold)



Hvis jeg kører pwd viser terminalen stien til min bruger konto. Men jeg kan godt trække ruby-mappen ind så jeg får stien til den.

Hvis jeg kører Is får jeg igen beskeden om at stien er et "directory". Og jeg køre kommandoen Is før jeg trækker ruby-mappen ind får jeg "-bash: Is: command not found"





Det vigtige er at du står i den mappe der indeholder regn.rb filen. Tror næsten det er nemmest hvis jeg viser hvordan jeg kan få det til at virke på min computer.

Jeg har derfor gemt filen regn.rb på mit skrivebord. Dvs. at filen regn.rb ligger i mappen

/Users/anders/Desktop

Jeg kører derfor kommandoen

cd /Users/anders/Desktop

som skifter til mappen der indeholder regn.rb. For eksemplets skyld kører jeg kommandoen

ls

(bemærk at det er ls ikke is. ls står for list (tror jeg))

Kommandoen ls viser alle filer i mappen /Users/anders/Desktop (dvs. mit skrivebord), og en af filerne er regn.rb. Da jeg derfor står i den rigtige mappe, kører jeg nu kommandoen

ruby regn.rb

og får outputtet '3'.



Indlæg senest redigeret d. 11.06.2011 17:42 af Bruger #13559
Super. Nu lagde jeg den ud på mit skrivebord og fulgte din opskrift som virkede.

Og jeg har fået til til at virke med mappen Ruby. Mange tak for hjælpen. Det er sjovere at lære når man ikke er kørt sur i det. Hvad betyder "cd" man skriver foran mappe stien?



cd står for 'change directory'...



t