Hvad er CMS egentlig?

Tags:    cms website

Jeg er helt ny indenfor webprogrammering, -design osv., og har styr på det grundlæggende HTML og CSS.
Jeg har en drøm om at lave simple hjemmesider som en sidegesjæft, derfor har jeg et (for nogen) meget grundlæggende spørgsmål :)

Hvis en klient, som ikke har kendskab til HTML skal kunne tilføje og redigere indhold på siden, så skal man, hvis jeg har forstået det rigtigt, have en form for CMS. Men hvad indebærer det?
Altså kan jeg stadig lave siden med HTML og CSS, og derefter tilføje noget til dette for at integrere et CMS, eller bliver man nødt til at lave sider vha. på forhånd definerede templates osv?

Jeg ved at godt at det kræver et ret omfattende svar, men er der så nogen der kender nogen bøger/artikler der kan besvare mine spørgsmål - jeg kan simpelthen ikke finde noget, der forklarer det helt grundlæggende :)

På forhånd tak for hjælpen :)



8 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis du ønsker at kode dit eget CMS, er du nødt til at beskæftige dig med et sprog, som kan snakke sammen med serveren. Sådan et sprog kaldes sjovt nok også for et 'serverside' sprog, fordi det er et sprog, som kun serveren bruger og læser. PHP og ASP.NET er to serverside sprog, som jeg kan anbefale dig at kigge nærmere på.

HTML og CSS er alene desværre ikke nok, da du som sagt er nødt til at kommunikere med serveren, når du skal indsætte, slette, redigere, vise osv. data fra din database. (CRUD, Create, Read, Update, Delete).

Simple Hjemmesider er fint nok, men hvis du gerne vil have noget funktionalitet, er du nødt til at vide lidt om PHP eller ASP.NET.

Der findes CMS, som allerede er skrevet i forvejen - som nævnt af andre, Drupal, Joomla, Wordpress osv - Alle så vidt jeg ved er lavet med PHP, og med disse behøver du ikke at kunne særlig meget PHP, for at installerer CMS'et og benytte det på din hjemmeside.

Nogle gode steder at starte med PHP er bl.a. på killerphp.com/
Nogle Gode steder at starte med ASP.NET er bl.a. på asp.net/webmatrix/tutorials

Personligt vil jeg anbefale PHP, da det i mine øjne er nemmest at komme igang med, men det måske bare en smags sag.





Til Martins indlæg vil jeg tilføje, at enhver implementering kræver kendskab til et serverside-sprog af den ene årsag, at alle templates/themes/skabeloner skal kodes om til at anvende indhold, der er lavet i CMS'en.

Har du fx en hjemmeside lavet i HTML med noget redigerbart indhold, hentes dette indhold i en CMS-løsning fra en database. Det klarer CMS'en, men i din HTML kan du ikke længere indsætte indholdet her - det skal typisk gøres med et template tag; en stump serverside-kode, som i processen erstattes med indholdet af dit CMS.

Tag evt et kig på CMS Made Simple, som er et nemt begynder-CMS. Der findes også en guide til at konvertere dit HTML-site. Men selv det kan være lidt kompliceret, så hold tungen lige i munden ;-)



CMS er en forkortelse af "Content Management System", som udgangspunkt giver det administratoren mulighed for at redigere, tilføje, slette (CROD) sin hjemmesides indhold.

Der er et hav af CMSer derude, nogle mere advanceret af end andre, Drupal, Typo3, osv. som indeholder deres eget framework, og tager CMS til nye højder.
Jeg bruger selv Drupal, til alle sites jeg laver :).



Men hvis du f.eks. bruger drupal, hvordan er selve arbejdsprocessen så fra start til slut?
Laver man først en side i HTML , og derefter integrerer de elementer, der skal til for at redigere indhold?

Eller formuleret på en anden måde:
Hvis jeg har lavet en side, og har en HTML-fil og et tilhørende stylesheet liggende på min egen harddisk, hvordan gør jeg så sådan, at en ikke-IT-kyndig kan redigere i den hjemmeside? :)



Indlæg senest redigeret d. 19.06.2011 20:48 af Bruger #16676
Depends, drupal kommer med en core modul pakke, som er alle de basale værktøjer du skal bruge for at lave din side.

I de fleste(Alle?) CMS'er har du mulighed for at implementere forskellige themes/skabeloner, i drupal har du forskellige templates, du har din page.tpl.php hvor du definere hvor de forskellige regioner skal side, altså hvor drupal skal spytte dit content ud.

Derudover er template filer til næsten alt, og du kan overide drupals standard templates. CSS filer, javascript filer definere du i din info fil.





Der satte du mig lidt af :)
Hvis jeg forstår det rigtigt, betyder det så at man bliver nødt til at bygge en side op i et CMS med de dertilhørende værktøjer, snarere end at lave en side med HTML og CSS, for derefter at integrere nogen funktioner, sådan at det let kan redigeres?



ASP.NET er et udviklingsmiljø hvorimod C#, VB.NET eller F# er sproget dertil.



Tak nu tror jeg at jeg har fattet konceptet.
Jeg vil gå i krig med noget PHP og ASP.net den næste tid så :)



t