Hvad er CMS egentlig?

Tags:    cms website

Jeg er helt ny indenfor webprogrammering, -design osv., og har styr på det grundlæggende HTML og CSS.
Jeg har en drøm om at lave simple hjemmesider som en sidegesjæft, derfor har jeg et (for nogen) meget grundlæggende spørgsmål :)

Hvis en klient, som ikke har kendskab til HTML skal kunne tilføje og redigere indhold på siden, så skal man, hvis jeg har forstået det rigtigt, have en form for CMS. Men hvad indebærer det?
Altså kan jeg stadig lave siden med HTML og CSS, og derefter tilføje noget til dette for at integrere et CMS, eller bliver man nødt til at lave sider vha. på forhånd definerede templates osv?

Jeg ved at godt at det kræver et ret omfattende svar, men er der så nogen der kender nogen bøger/artikler der kan besvare mine spørgsmål - jeg kan simpelthen ikke finde noget, der forklarer det helt grundlæggende :)

På forhånd tak for hjælpen :)



8 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis du ønsker at kode dit eget CMS, er du nødt til at beskæftige dig med et sprog, som kan snakke sammen med serveren. Sådan et sprog kaldes sjovt nok også for et 'serverside' sprog, fordi det er et sprog, som kun serveren bruger og læser. PHP og ASP.NET er to serverside sprog, som jeg kan anbefale dig at kigge nærmere på.

HTML og CSS er alene desværre ikke nok, da du som sagt er nødt til at kommunikere med serveren, når du skal indsætte, slette, redigere, vise osv. data fra din database. (CRUD, Create, Read, Update, Delete).

Simple Hjemmesider er fint nok, men hvis du gerne vil have noget funktionalitet, er du nødt til at vide lidt om PHP eller ASP.NET.

Der findes CMS, som allerede er skrevet i forvejen - som nævnt af andre, Drupal, Joomla, Wordpress osv - Alle så vidt jeg ved er lavet med PHP, og med disse behøver du ikke at kunne særlig meget PHP, for at installerer CMS'et og benytte det på din hjemmeside.