Hjælp med Linux - Permission denied

Tags:    linux unix

Jeg kunne godt bruge noget hjælp her... Har formået at hacke mig ind i min WNR2000 router og jeg kan se den kører på Linux 2.4 kernel med BusyBox. Jeg vil dog gerne modde den lidt og få den til at gøre noget sejt.

Så jeg tog en tur ind i /www/

og fandt cgi-bin og html.

Jeg kan se det er routerens Web-UI der ligger derinde. COOL!

Så prøvede jeg at kopierer en fil eller lave en ny mappe og fik fejlen "read only". Fair nok, lidt googling og en remount af filsystemet skulle der til.

Jeg remountede både dk0 og dk1 som sådan her og det virkede.

Fold kodeboks ind/udKode 


Så gik jeg tilbage ind i mappen og prøvede igen. Nu fik jeg sørme "permission denied" ... Hmmm.. Jeg prøvede at chmod'e både www, html, cgi-bin, og alle filer deri til 777. Det hjalp ikke.

Jeg tjekkede med ls -al og kan se at rettighederne er påført. Jeg kan bare stadig ikke lave nye filer i mappen.

Jeg ville prøve at køre "mkdir" og "cp" som root via "sudo" men sudo findes ikke fordi det har busybox åbenbart ikke. Det har også undret mig at jeg kan logge ind via Telnet men jeg angiver ikke logins eller noget, men jeg kan sagtens manipulere med filrettigheder og gå rundt over alt i routerens "kerne". Jeg prøvede endda at uploade en cgi fil fra Web UI'et til min FTP server med ftpput og det virkede perfekt.



Så please, sig der sidder en hardcore nørd derude som kan hjælpe :P



2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg er ikke helt sikker på hvorfor du ikke kan oprette nye filer, men uanset hvad er jeg næsten 100% sikker på vil forsvinde når routeren genstarter, da det som regel er en read-only memory routerens firmware ligger på.



Jeg er ikke helt sikker på hvorfor du ikke kan oprette nye filer, men uanset hvad er jeg næsten 100% sikker på vil forsvinde når routeren genstarter, da det som regel er en read-only memory routerens firmware ligger på.


Tvivler jeg meget på... Jeg har kørt nogle kommandoer der viste at der var lidig hukommelse og jeg har slået chipsættet op.

Denne model kan også godt flashes med DD-WRT som bekendt kan have mere avancerede ting liggende (nogle kører fx PHP scripts)...

Firmwaren kan også opdateres via nettet, så det er helt sikkert ikke read only. Slog modellen op, den kører med Flash basseret hukommelse.

Ellers kunne den jo heller ikke selv gemme sine instillinger og jeg har bekræftet at de bliver gemt som konfigurationsfiler... Vidst nok under /etc/

Så det er en rigtig lille Linux Maskine, kan bare ikke se hvad der går galt. Kan heller ikke få lov at skrive i nogle andre mapper.



t